mag je opgewarmde moedermelk bij reeds opgewarmd en afgekoelde moedermelk gieten?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Flashyfly, 6 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hallo Mirjam en Saskia,

Zoon drinkt ongeveer 100cc afgekolfde moedermelk. Maar mijn man moet dat in 2 keer opwarmen en geven. Als de moedermelk teveel is afgekoeld drinkt zoon niks meer. Ik begin met 60 - 80 cc. Hij laat meestal een restje staan en daar doe ik dus nog eens 40 - 20 cc warme moedermelk bij.

Zoon wordt ook erg moe van het drinken uit de fles en heeft soms even 10 minuten nodig om bij te komen
    Daarna heeft hij nog honger. Ik houd de restjes warm in een flessenwarmer.

1. Mag je nieuw opgewarmde moedermelk bij een restje (20cc) reeds in de fles gieten? Deze is dus al opgewarmd geweest en onder het drinken wat afgekoeld.

2. Mag je moedermelk opnieuw opwarmen, zo ja, binnen hoeveel minuten?

Alvast dank voor jullie reacties!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

1) Ja dat mag, geen probleem. Maar na opwarmen is moedermelk nog 1 uur houdbaar. Houd daar dus wel rekening mee, dat de "gemengde" melk wel binnen het uur wordt opgedronken of weg gegooid. (Dat uur geld vanaf het moment van de eerste opwarming)

2) Het is niet aan te raden om moedermelk echt opnieuw op te warmen. Door wat warme moedermelk erbij te doen is geen probleem, maar niet volledig opnieuw opwarmen.

Groetjes Saskia

3. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Dank je wel voor je reactie Saskia.
    Ik wist niet dat moedermelk maar 1 uur goed blijft.
    Zl doet soms wel een uur over de fles. (met tussendoor huilen/troosten etc.) Dus we moeten de tijd maar goed in de gaten houden.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

een uur over de fles doen is best lang. Die tijd is je borstvoeding gewoon goed hoor, dus maak je daar niet druk om.
    Misschien kun je een andere speen gebruiken of een ander merk flesje? In principe zou een baby over een fles een minuut of 20 mogen doen.

Mirjam

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi mirjam,
    20 minuten over 100cc ongeveer?
    Ik ben nu verschillende spenen aan het proberen.
    Maar misschien kan ik al overstappen naar maat 3? ZL is nu 15 weken bijna.
    Of wordt hij dan lui?

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Misschien is speen 3 iets te snel, maar proberen kan geen kwaad.
    1 uur over een fles doen is inderdaad wel lang.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina