Voormelk afkolven tegen krampjes?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Miekiej88, 22 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    #1 Miekiej88, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
    Gisteren ben ik bij het consultatiebureau geweest en heb het volgende voorgelegd.
    Ons kleine meisje van ruim 4 weken lijkt veel last te hebben van krampjes en is erg onrustig s'nachts (kreunen/persen) ten gevolge hiervan.
    Als ik haar aanleg moet ze in het begin veel moeite doen om de melk op te vangen. Ik heb namelijk een sterk toeschietreflex (lees; de melk spuit meestal uit mijn borsten vooral als ze na paar seconden loslaat).
    Nu kreeg ik het advies van het cb om de eerste (voor)melk af te kolven om haar darmkrampjes (gekreun/gesteun) mogelijk hiermee te minderen. En hoeveel moet ik precies afkolven ik doe meestal 3min en dan komt ik op +-40/50cc totaal.
    Alleen eenmaal thuis blijf ik mij twijfels hebben over deze aanpak ik ben namelijk bang dat ik hierdoor nog meer melk ga produceren.
    Is dit wel de goede aanpak?

Extra info;
    Ze komt wel heel goed aan. Woog gister met 4 weken en 3 dagen 3360gram en haar geboortegewicht was 2510gram.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Gefeliciteerd met jullie meisje!

Je zit nu nog in de fase van afstemmen van je voeding op behoefte van je kindje. Jouw melk schiet enthousiast toe zullen we maar zeggen. Dat is niet ongewoon de eerste weken. Hoe is je productie verder door de dag heen: heb je vooral last van het toeschieten aan het begin van de voeding. Of merk je ook tussentijds dat het erg snel weer volloopt, veel lekken tussendoor, de borsten niet echt leeggedronken na een goede voeding.
    Hoe gaat ontlasting van je kindje, bij iedere voeding, om en om, geel, witte vlokken, puntjes er in? Of meer naar het groene. Is het waterig of zalvig.

Het advies om eerste toeschieten af te laten lopen is een goed advies: ik zou het laten bij aflopen: dus niet kolven. Enerzijds omdat dat het onnodig ingewikkeld maakt (moet je eerst met een kolf in de weer) anderszijds omdat je dan inderdaad moet kijken hoelang je kolft en wat dat doet voor je lichaam.
    Aflopen is meer je kindje aanleggen en op het moment dat het toeschiet haar afhalen en dan wachten tot de straaltjes afbuigen of overgaan in druppen. De eerste kracht is dan van het toeschieten af. Nu droog je de borst en het kinnetje van Vera en legt opnieuw aan. Meestal zien we dat kindjes dan rustiger de voeding tot zich kunnen nemen. Schiet het nog eens zo krachtig toe, dan herhaal je gewoon.

Als je melk al toeschiet voor je je kindje aan legt of je kunt het toeschieten opwekken door met de hand te masseren of kolven met de hand (zonder kolf!) dan kan dat natuurlijk ook.

Ik zou dat een dag of 4 tot 5 aankijken. Heb je echt eenoverproductie dan zou ik je lichaam zoveel mogelijk dit zelf laten aanpassen, dus nog niet in blok voeden of leegkolven denken. Na een week of 6-8 kijk je of je je lichaam moet ondersteunen.

Veel succes!

Deel Deze Pagina