Wanneer werkt een antibioticakuur bij een borstontsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jiska, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Hallo meiden,

Bij de eerste heb ik het geven van borstvoeding helaas op moeten geven. Bij onze tweede ben ik er weer helemaal voor gegaan en leek het goed te gaan! Wel hield ik aan één kant pijn bij het voeden (de tepel, vooral bij het toeschieten, daarna valt het mee) en juist voor die kant had en heeft m'n dochter een voorkeur. De productie liep dan ook snel op.

Hoe dan ook, toen m'n dochter er een keer vijf uur tussen liet werd die borst gevoelig en rood. 's Morgens werd ik drijfnat wakker met boven de 39 graden koorts... Eerst advies ingewonnen en het natuurlijk proberen op te lossen maar de koorts bleef stijgen tot boven de 40 graden. Van het weekend daarom bij de HAP een antibioticakuur voorgeschreven gekregen.

Zaterdag avond de eerste pil genomen, zondag drie gehad, vandaag al twee en nog steeds loopt de koorts op tot boven de 40 graden op het moment dat de paracetamol is uitgewerkt. Ik hoorde altijd dat dit snel z'n werk zou moeten doen maar er is bij nog geen enkele verbetering te zien. M'n borst is knalrood en ik raak door de koorts uitgeput. Wie heeft er ervaring met een antibioticakuur bij een borstontsteking en hoe snel werkte het?

2. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Bij mij werkte het erg snel! Ik voelde me binnen een dag al wel een stuk beter. Borst blijft langer gevoelig, maar koorts moet wel snel zakken geloof ik! Beterschap.. Erg vermoeiend en pijnlijk!

3. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Bedankt voor je reactie! Was ook jouw hele borst aangedaan? Hier is hij een compleet stoplicht :(. Je ervaring bevestigd me wel in het idee om morgen de huisarts maar eens te bellen... Of heb ik misschien een hele forse ontsteking waardoor de antibiotica meer tijd nodig heeft ;).

4. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Bij mij zag ie ook vuurrood haha. Maar wel vooral aan de rechterkant en onderkant. Mijn dochter had ook liever de andere borst.. Dus hoop dat het deze keer beter zal gaan.
    Het klinkt wel als een flinke ontsteking bij jou! Zou ook gewoon voor de zekerheid nog effe bellen.
    Je kunt je in ieder geval flink beroerd voelen weet ik nog. En goed rusten en veel aanleggen

5. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Ja, ik heb vandaag meer gerust. Vind ik wel lastig ;). Ik kijk net en voor m'n gevoel ziet m'n borst er toch echt iets minder rood uit. Manlief ziet het ook (en die heeft er al wat tegenaan moeten kijken, haha). Hopelijk gaat de kuur nu echt z'n werk doen en gaat het snel beter! Op hoop van zegen...

6. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ja misschien had het even tijd nodig om aan te slaan.. Hoor je wel vaker bij antibiotica. Hopelijk gaat het ook snel minder pijn doen! Beterschap

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Antibiotica moet wel binnen 48u aan slaan!
    Zorg dat die borst goed leeg gedronken of gekolfd wordt.
    Bij twijfel opnieuw laten controleren, mogelijk ontstaat er een abces wat dus niet altijd met antibiotica op te lossen is... Daarvoor moet je naar de chirurg om te ontlasten, maar hopelijk komt het niet zover!

Houdt ook rekening met evt spruw tijdens/na een antibioticakuur!
    Succes en hopelijk gaat het snel beter...

8. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Auw, een ontsteking!

Inderdaad niet afwachten als de antibiotica niet (voldoende) lijkt te werken. Wellicht moet je andere antibiotica en je ontsteking klinkt vrij heftig, dus lijkt het me belangrijk dat het zo snel mogelijk beter gaat.

Wat doe je verder behalve de antibiotica? Ik had na plotseling 6 uur doorslapen een beginnende borstontsteking toen Raketje een week of 5 oud was. Geen antibiotica nodig gehad, maar dit is wat ik gedaan heb:
    - Ibuprofen (Advil) om de koorts omlaag te brengen (werkt tevens ontstekingsremmend)
    - Steeds aan de ontstoken kant beginnen met voeden
    - Voor/tijdens de voeding warm compres
    - Tijdens de voeding massage van eventuele harde plekken
    - Na de voeding koud compres
    - Eventueel nakolven (hier was Raketje effectiever dan de kolf; kreeg er niets meer uit ;) )
    - Douchen met de (massage)straal op de aangedane borst

Wie weet zit hier nog iets tussen wat je als aanvulling op de antibiotica kunt proberen. :)

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hoe is t nu??

Deel Deze Pagina