Hallo Teddy, Mijn zoon van drie weken krijgt borstvoeding op verzoek. Op zich gaat dat best aardig, maar ik heb 2 problemen. 1. Tijdens het voeden heb ik pijn aan mijn tepelhof, dus niet aan de tepel zelf. De pijn zit op de plaats waar mijn zoons onderkaak zich bevindt (vrij laag, want hij neemt een goede hap). Het hele gebied is beurs, en blijft ook tussen de voedingen in gevoelig. Verandering van houding helpt niet. Is hier iets aan te doen? 2. Sinds 3 dagen vraagt mijn zoon veel meer voeding. Dronk hij in het begin ongeveer elke 2-3 uur aan één borst, nu komt hij zowat elk uur en wil dan twee borsten. Daar drinkt hij lang aan (minstens een half uur per kant). Ik zie zijn kin dan pauzeren en hoor hem slikken, dus hij ligt niet maar wat te sabbelen. Als hij eindelijk klaar is (of de borst is leeg) spuugt hij vaak wat terug; soms een mondje, soms hele golven. Dat deed hij eerder niet. Tussen de voedingen in is hij ontevreden en blijft tekenen van honger vertonen: zoeken met zijn hoofd en sabbelen op zijn vuistjes. Inmiddels ben ik meer wel aan het voeden dan niet, en mijn borsten gaan steeds zeerder doen (zie punt 1...) Verder lijkt het alsof hij wat minder plast en poept. Hij groeit wel goed en is alert. Uit ellende heeft hij gisteren voor het slapengaan 50 cc flesvoeding bijgekregen, toen was hij tevreden en sliep 4 uur voordat hij weer kwam. Heb ik te weinig voeding? Of drinkt hij juist teveel, daar hij het weer uitspuugt? Ik hoop dat je me wat verder kunt helpen, alvast bedankt!
Hoi Janneke, Als ik jouw verhaal zo lees, zijn er aantal dingen waarvan ik denk dat een lactatiekundige er even naar zou moeten kijken. De symptomen die jij beschrijft vind ik erg lijken op een te korte (of te strakke) tongriem bij de baby. Dat geeft pijnlijke tepels en een baby die met moeite alle melk uit de borst krijgt. Dus na de kerstdagen direct even aan de bel trekken bij een LK bij jou in de buurt. Hou je me even op de hoogte?
Hoi Teddy, Mijn zoontje had inderdaad een heel kort tongriempje. Gisteren heeft de KNO-arts het doorgeknipt. Qua zere tepels merk ik nog niet echt verbetering, maar hij laat wel minder vaak los en hapt makkelijker aan. Bedankt voor je advies! Groetjes, Janneke
Hoi Janneke, Ik denk dat je tepels even tijd nodig hebben om te herstellen. Eventueel kunnen Mother Mates helpen bij het genezingsproces. Kun je aangeven wat je voelt als je tepels pijn doen?
Hallo Teddy, Inmiddels gaat het een stuk beter! Gisteren nog wel even veel last gehad, maar toen was de kleine ook slecht aangelegd (probeerde andere houding uit). Hij komt nu ook weer ongeveer om de 3 uur en heeft meestal aan één borst genoeg, dus dat is een grote verbetering Nogmaals bedankt! Groetjes, Janneke