borstvoeding en starten bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mama em, 17 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    #1 mama em, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
    Hoi meiden,

We zijn eergisteren begonnen met groentehapje geven. Nu natuurlijk nog meer kliederen dan echt eten.
    Ik wil eigenlijk gewoon doorgaan met de bv, zodat ik iig geen opvolgmelk hoef te geven (nieuwe mijlpaal/doel nadat de 6mnd exclusief bv heb gehaald)
    We hebben nog totaal geen ritme qua voedingstijden en slaaptijden.

Nu vraag ik me af:

Hoe moet ik het bijvoeden en de bv combineren?
    Neem aan gewoon voeden op verzoek.
    Moet ik de groentehap en later de fruithap op een vaste tijd geven? Want ze slaapt ook niet op vaste tijden en vind wakkermaken zo zielig/onnodig.
    Krijgt ze dadelijk niet te weinig vocht binnen omdat ze niet meer goed aan gaat geven als ze honger/dorst heeft? (ze heeft dan al iets gegeten, maar niet gedronken)

Ik voel me en echt muts hierover, dus alle tips zijn welkom.

liefs emmalotte

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

#2 appeltje, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    Allereerst gefeliciteerd met je 6 maanden bv! Super!

In het begin geef je wat hapjes na de borstvoeding. Zo loopt je bv minder snel terug. Daarnaast is de bv nu nog belangrijker dan de bijvoeding, dus zo voorkom je dat ze te vol zit om te drinken. Als ze wat ouder is en de bijvoeding loopt steeds beter, dan kan je het tussen 2 voedingen in geven. Of, zo deed ik het lang bij het fruithapje. Borst 1, fruithapje, borst 2.

Wakkermaken zou ik nooit doen. Dus qua tijdstip zou ik daar niet star in zijn. Wel zou je dat qua moment wel kunnen kiezen. Bijvoorbeeld, na het ochtendslaapje. Of ze dan om 10.00 uur of om 11.00 uur wakker is, maakt dan weinig uit.

Wat ik al eerder schreef. Als je eerst de bv geeft en daarna pas de bijvoeding kan dit geen kwaad. Na een tijdje kan je het tussen 2 borsten in geven en als de bijvoeding erg goed loopt en ze is wat ouder (zeg 9 a 10 maanden), dan kan je het omdraaien. Dus eerst bijvoeding en dan de borst. Het fruithapje en de groentehap worden ook gezien als 'vocht'.

Je schrijft dat je geen vaste eet- of slaaptijden/momenten hebt. Het kan wel handig zijn om daar voor jezelf een regelmaat in te hebben. Dat hoeft niet superstrak te zijn, maar een grove leidraad. Zeker nu met de bijvoeding is gestart, is het qua dingen-doen-planning wel handig om een beetje te weten waar je aan toe bent. Met alleen borstvoeding vond ik het makkelijker om overal te voeden dan wanneer er ook liga's/thee/broodkorst/fruithapje e.d. bijkwamen.

Succes!

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Alle info die je hebben wil over bijvoeding en die borstvoedingsgerelateerd is:
    - borstvoeding.com
    - bijvoedingsforum

Het boek: van Borst tot Boterham van Stefan Kleintjes.

De belangrijkste punten zijn:
    - borst...bijvoeding...toetje borst.
    -3 dagen achtereen dezelfde groente
    - geduld: leren eten kost tijd, pas tegen het eind van het 1e levensjaar hoeven ze dit pas echt onder de knie te hebben. Borstvoeding voorziet in een 100% behoefte van een volledige voeding tot zeker een jaar.

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Inderdaad, op borstvoeding.com staat een heel vriendelijk introductieschema voor bijvoeding. Met mijn en mijn man's allergische genen, ben ik voorzichtiger te werk gegaan dan de standaard introductieschema's van het cb bijvoorbeeld.

5. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    THANX meiden . . .

Deel Deze Pagina