snel overprikkeld

Discussion in 'Zwangerschap' started by bloempje6, Dec 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bloempje6

bloempje6 Actief lid

Apr 29, 2014
    419
    4
    18
    Hoi hoi.
    Ik was altijd een persoon die heel goed tegen veel prikkels kon om me heen.. veel geluiden, gepraat enz. Sinds ik zwanger ben is dat heel erg afgenomen heb ik het idee. Gisteren had ik een vergadering op het werk en daarna nog een kerstafsluiting. Het was zo ontzettend druk en veel gepraat om me heen, waardoor ik zo vermoeid raak in mn hoofd en dan wordt het ook zo'n warboel. Nu de hele nacht slaap ik ook slecht door de vele prikkels die ik heb gehad op de dag.. ik kan er slecht tegen dat ik hier ineens niet meer tegen kan! Wie heeft hier ook veel last van sinds de zwangerschap? Nog tips hoe hiermee om te gaan? Ik heb werkelijk geen idee, omdat ik dit dus nooit eerder had.

2. Roos02

Roos02 Fanatiek lid

Sep 24, 2013
    2,111
    1,104
    113
    Ik kan sowieso niet tegen drukte maar enige tip die ik je kan geven is naar huis gaan als het teveel word. Thuis rustig acclamatiseren zodat je de nacht 'redelijk' door kunt slapen. Ik droom dan altijd vrij heftig, wellicht krijg je daar ook mee te maken. Het is vervelend omdat je het niet gewend bent maar het went wel. Luister goed naar je eigen lichaam.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,818
    2,678
    113
    Vervelend, maar je hebt in NL niet voor niks vanaf 36 weken zwangerschapsverlof. Tijd om het rustig aan te gaan doen dus, lekker cocoonen en geen drukke vergaderdagen meer op het werk. Goed aan jezelf denken en je rust pakken nu het nog kan.

4. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Wat Jessi ook zegt. Als je zover in de zwangerschap bent ga je niet meer naar een vergadering. Je moet je energie nu echt gaan sparen voor de bevalling en de tijd die daarop volgt. Ik begrijp dat je nog bij sommige dingen aanwezig wilt zijn, maar maak in dat geval keuzes. Ga een half uurtje naar de kerstafsluiting en laat de rest voor wat het is bv.

Verder al oordopjes geprobeerd? Bijvoorbeeld voor snachts? Als je zo overgevoelig bent voor prikkels is het belangrijk om soms wat prikkels uit te zetten. Zorg dat het niet al te licht is in huis. Zorg dat je snachts in stilte kunt slapen. Met de kerstdagen en oud en nieuw die er aan komen is het wel even tanden op elkaar en doorzetten denk ik.

5. bloempje6

bloempje6 Actief lid

Apr 29, 2014
    419
    4
    18
    Ja nouja het was niet een echte vergadering, meer een les wat wel belangrijk was en heb altijd het idee dat die dingen een beetje verwacht worden van me.. Als ik dan mail dat ik misschien niet kom, krijg ik gelijk terug: oh nou we hopen je eigenlijk wel te zien.. Dus voel ik me snel rot of schuldig. En aan de ene kant vind ik die dingen ook wel belangrijk, maar moet ik echt meer aan mezelf denken en naar mezelf luisteren. Ik zit in de ziektewet vanaf week 25 dus ik ben al heel lang thuis, dus er even uit vond ik wel lekker, maar merkte dus wel echt dat het veel te veel werd!!! Toen ik thuis was was ik op, maar savonds kon ik gewoon dus niet slapen van de herrie die ik overdag heb gehoord (denk ik). Was heel onrustig. Terwijl het slapen meestal wel gaat (ondanks het 10x plassen per nacht en de buikpijnen), slaap wel beter als ik nergens ben geweest bijvoorbeeld. Kerst wordt ook weer zo druk en verplicht heb ik t idee.. Iedereen komt overdag en ik slaap meestal overdag, dus ik ga gewoon denk liggen hoor! Jammer dan! Moet maar meer aan mezelf denken en ik denk dat ik dat nog te weinig doe. Hoop dat dat straks een beetje lukt in de kraamweken.

Dank jullie wel :)

Meer mensen merken dat ze sneller geen prikkels kunnen verdragen sinds de zwangerschap?

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik kan sowieso al niet heel veel prikkels hebben. Maar het is idd erger nu ik zwanger ben. Ik denk dat oa de vermoeidheid het wel wat erger maakt. Probeer zoveel mogelijk te cocoonen. Zorg dat er niet teveel mensen over de vloer komen. En probeer je rust te pakken.

7. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Ik ben hypersensitief. Niet goed tegen prikkels kunnen wil ik het niet echt noemen... wel komt er veel meer bij mij binnen dan bij de gemiddelde persoon. Ik ben een echte duizendpoot en wanneer ik mijn rust kan pakken dan weet ik het normaal goed te handelen. Maar sinds de zwangerschap merk ik ook dat dingen mij veel meer energie kosten. Voor een feestje moest ik echt even een paar uur slapen. En dan die drempel om mijn entree te maken, normaal ben ik juist echt een gezelligheidsdier. Als er mensen komen logeren ben ik dagen daarna nog kapot. Dus bloempje.. het hoort er echt bij. Net als het vergeten van dingen, de emoties, de tijd die voorbij lijkt te vliegen, etc.

Goed dat je zelf nu op de rem trapt. Je moet al bijna bevallen joh! Lekker je rust pakken, ook met kerst. Anders spreek je met je vent af dat jij gewoon lekker slaapt van 12 tot 15.

8. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    1,440
    0
    36
    Tis moeilijk maar acceptatie is het sleutelwoord.. als je accepteert dat je minder kan hebben en beter naar je gevoel luistert komt het goed.. dus kies voor jezelf en als ze teleurgesteld zijn op je werk omdat je met je 36 weken zwangerschap niet komt dan hebben ze pech :) voel je niet schuldig maar wees juist trots op jezelf dat je voor jezelf en je kindje kiest! Succes de laatste lootjes.. ik vind het lootzwaar..

Share This Page