Borstvoeding......... twijfels maar ook weer niet...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door butterfly24, 17 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ik ben begonnen Esmee aan de borst te voeden, aangezien dat niet wilde ben ik gaan kolven. Ach, niet wilde??? Het wou heel goed, Esmee wist hoe ze moest drinken en ik had voldoende melk.
    Maar die zuigkracht van mijn meisje... vreselijk, en de kloven.
    Ik heb hier eerder wel over verteld op het forum, dus ga er nu niet zo diep op in. Ben uiteindelijk volledig gaan kolven.
    Dat doe ik nu zo'n 3 weken, maar het is vaak echt afzien :(. Je bent soms alleen maar aan het kolven.
    Gister besloot ik dan ook te gaan afbouwen en haar KV te gaan geven. Al.... dat voelde niet fijn. Begon meteen al met afbouwen.... maar de twijfel slaat heel erg toe. Ik kan het gewoon niet over mijn hard krijgen om te gaan stoppen met BV, ik kan het gewoon niet.
    De KV staat in de kast, maar nog onaangebroken.
    Ik heb voldoende melk, dat is het ook niet en het bleek dat Esmee spruw had, dus daar kwam de pijn dus vandaan.
    Ik ben dus eigenlijk van plan....... om haar toch weer te proberen de borst aan te bieden. Dat deed ik soms ook wel nog, om te blijven testen of ze nog aan de borst wil drinken. Ennnn, ze moet soms even oefenen om de borst weer goed te pakken, maar uiteindelijk doet ze het wel en drinkt dan ook wel. Dus eigenlijk.......... geen problemen, dat ik ging kolven was om de pijn en de kloven.
    Nu heb ik haar wel eens aan de borst, maar dan kan ze zo lang drinken. Dan ga ik twijfelen of ze wel melk krijgt en of ze voldoende krijgt.

Ik vind het gewoon mega zonde te gaan stoppen...... ik lees zoveel verhalen van mama's die het zo graag willen, maar dat het gewoon niet wil. Ik heb nu nog melk, dus als ik nu gewoon weer verder ga.. maar ga ik de hele week afbouwen..... dan ben ik straks te laat en krijg ik spijt.

Waarom ik mijn verhaal doe......... heb aanmoediging nodig...!!!!
    :):p;) Al weet ik gewoon dat ik het weer ga proberen.... maar heb even een schouderklopje nodig...! We hebben gewoon geen leuke start gehad met BV :(.

2. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    spruw is heel pijnlijk... snap je dus wel...

je kan ook (tijdelijk) met een tepelhoedje voeden.. hielp bij mij wel als het gevoelig was

succes

3. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    We worden beide behandeld, en het gaat over.
    Maar het was erg pijnlijk jah, en dan de kloven erbij.
    Maar ook die zijn geheeld.
    Ik ga vanavond mijn meisje gewoon weer eens aan de borst doen tot ze klaar is..... gewoon testen en we zien wel. Heb altijd wel een voeding staan in de koelkast.......!

4. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    Vervelend dat je zoveel pijn hebt bij het geven van bv. Mijn meisje dronk zeker anderhalfuur per voeding en ook ik had twijfels van krijgt ze wel genoeg binnen. Maar als ze goed aankomt, vrolijk is en helder en ze heeft voldoende plasluiers dan moet je er echt op vertrouwen dat ze voldoende binnen krijgt. Je kunt het ook horen, zodra je een toeschietreflex hebt hoor je zuig slik zuig slik en even later zuig zuig slik enz. enz. maar die onderzekerheid had ik ook in het begin, als je niet wilt stoppen moet je het zeker niet doen, stoppen kan altijd nog. Succes!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zo lang drinken is in het begin normaal hoor, :) En op die manier wordt gelijk de zuigbehoefte bevredigd.
    Als je nog echt praktische vragen hebt, zou ik een lactatiekundige inschakelen en verder is het wel echt de moeite waard om even door te zetten, :) Zorg alleen wel dat het niet ten koste van jezelf gaat.
    Maar als ik je verhaal zo hoor, zou ik zeggen: lekker weer aan de borst, dan kun je straks tenminste genieten, als de spruw over is! :)

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

meid kom op.ik heb het ook gehad hoor. ik zat op gegeven moment op 8! voedingen alleen al in de nacht. ik had kloven niet te zuinig. en nu ik ben zo blij ik geef bijna een half jaar bv ik ben zo gruwelijk trots!

en weetje als ik het kan kun jij het ook!

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    :) Hup, Hup, zet m' op! :)
    Je kan het! Ik kan me voorstellen dat je het kolven helemaal zat bent, maar als je dochtertje goed aan de borst wil drinken dan zou ik toch volledig live gaan voeden. En ja, in het begin kunnen baby's heerlijk lang aan de borst drinken, gewoon omdat ze nog niet zo sterk zijn.
    Dus: Installeer je lekker op de bank, dvd aan - tv aan - boekje erbij - tijdschrift. En lekker met je meisje tuttelen.
    Ga er voor! En geniet ervan nu het nog kan, je hebt nog verlof en je meisje is nog zo klein. En tijd is zo relatief, want de tijd die je er nu in gaat stoppen is de tijd en energie waar je over een paar maanden zó trots op bent! Echt waar :D!

8. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Juist na die eerste maand werd het steeds leuker.. Wacht maar tot ze lachend aan de borst ligt... Dat is echt een heerlijk gezicht. En dan weet je echt waar je het voor doet.
    Hier ook meerdere keren spruw gehad en plannen om te stoppen, maar toch blij met iedere week die ik weer borstvoedend meegemaakt heb :)

O ja wat mij hielp was de gedachte om echt álleen de beslissing te maken zodra de spruw/pijn/kloven over waren. Wilde ik dan nog stoppen dan zou ik dat pas gaan doen. Nou vaak snapte ik dan niet wat ik moeilijk zat te denken, waarom nou eigenlijk stoppen? Hehe. Die pijn vergeet je dan al snel weer.

Ook hier staat de kunstvoeding in de kast, maar meer dan 1,5 flesje is er bij mn mannetje nog niet in gekomen, hij geniet zelf ook zoveel meer aan de borst.. Dus als je geen pijn meer hebt dan merk je al snel genoeg dat het wel iets fijns kan zijn!

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    kom op meid! lekker doorzetten!!!Ik heb ook moeten kolven, maar dan omdat mn meisje niet aan de borst wilde en ik geen melk had, dus als een gek gaan kolven en na 6 weken zelf gaan proberen haar aan de borst te krijgen! en dat lukte. oeioei wat was ik trots!!!
    Ik zou gewoon proberen of je niet over kunt stappen op volledige borstvoeding! (live)! Dat zal je al een hoop rust geven!
    gogogo! en pas stoppen als je zelf wilt / moet (ik had bv op een gegeven moment nog maar zo weinig dat ik de hele dag zat te kolven voor 2 flesjes...)
    Liefss,Taliaa

10. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hey meiden,

Gisteravond Esmee aan de borst gehad.
    De linkerborst nam ze zo, en dronk er goed aan.
    Na de borst wilde ik haar aan de andere leggen, maar dat wilde niet.
    Ze kreeg hem niet goed in haar mondje.
    Ze heeft natuurlijk wel weken uit de fles gedronken.
    Heb haar nog wat melk in een flesje na gegeven, ze hapte namelijk wel steeds naar de borst.

Vanmorgen wilde ik haar weer aanleggen.
    Voor de nacht blijf ik kolven, dat vind ik prettiger.
    Maar vanmorgen hapte ze goed, ze had mijn tepel ook wel in haar mondje... maar ze dronk er niet aan, toch de tepel/speenverwarring ben ik bang. :(Moet ik gewoon de borst steeds blijven aanbieden?
    Ik moest haar vanmorgen uiteindelijk een flesje geven.
    Maar als ik weer aan de borst wil, is dat niet verstandig.......!

Help....... :(

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    TEn eerste, wat ontzettend goed dat je er weer voor gaat!!!
    Ik heb er altijd spijt van gehad dat ik gestopt was na 3 maanden dus als je nog twijfelt vooral doorgaan (als je stopt en je staat daar volledig achter dan moet je dat ook doen hoor).

Wat betreft het lange voeden lijkt me dat juist alleen maar normaal.
    De eerste melk, de voormelk, is wateriger en minder voedzaam. Pas als ze langer drinken krijgen ze de dikkere, vettere en voedzame melk binnen. En daar moeten ze dan even voor werken. Dus maak je daar geen zorgen over! Je hebt best kans dat ze als je doorzet ze op een gegeven moment ook wel minder lang gaat drinken, maar misschien hoort het gewoon bij jullie.

Dat is ook het mooie van BV. Geen moeder en geen kind is hetzelfde. Dus ieder voedingspatroon zal anders zijn!

Ik denk verder dat het verstandig is voor jou om hulp te vragen via LLL. Kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl, Borstvoedingorganisatie LLL - Home, www.dragen-en-voeden.nl, borstvoeding.nl

Op deze sites vind je telefoonnummers van lactatiekundigen die je graag helpen. Op de fora zitten ook deskundigen die je vragen kunnen beantwoorden. Ik heb er zelf veel aan gehad, dus schroom niet en bel!

Heel veel succes met de BV hopelijk heb je je kindje binnenkort weer volledig aan de borst!

12. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Ja, misschien moet ik inderdaad hulp inschakelen???
    Vanavond wilde ik Esmee weer aan de borst hebben, maar het word wat minder. Ze neemt hem wel, heeft de tepel ook wel in haar mond...maar drinkt niet. Het is dan toch tepel/speenverwarring :(.
    Als je baby dat heeft, en je wilt weer aan de borst, lukt dat wel???

Ik ben wel twee dagen aan het afbouwen geweest..... 8)
    Dus ik merk wel dat mijn productie meteen minder is.
    Gelukkig heb ik voor de voedingen steeds net voldoende.
    Maar nog geen drie dagen geleden had ik gewoon een aantal voedingen in de koelkast staan, nu moet ik alle beetjes weer schrapen :). Maar ach, er is steeds voldoende.

Ik heb altijd gezegd in de zwangerschap, ik ga 1 jaar bv geven, wil dat niet om bepaalde redenen dan 6 maanden, en word dat lastig, dan zowiezo 3 maanden, tot ik weer werken moet.
    Darrom kan ik het niet nu na 5 weken opgeven.
    Al heb ik de afgelopen week vaak op het punt gestaan........ !

Kijk, ik kolf het dan nu steeds..... het zou makkelijker zijn dan wanneer ik de borst zou geven. Tussen kolven en aan de borst zit gewoon veel verschil. De borst is veel persoonlijker en mooier.
    als je volledig kolft, is het soms echt afzien hoor.
    Maar ik heb astma, en moedermelk is het beste voor mijn meisje, met in mijn achterhoofd...... houdt me dat wel sterk te vechten, ook al moet ik blijven kolven.

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Kom op meid.... de hulp van een lk inschakelen. Er is nog niets verloren!!

Bij de weg... ik heb 9 weken spruw gehad die maar niet overging met vreselijke kloven en vaatverkramping (raynaud) en met eindelijk de voor mij juiste medicatie (flucanazol) en hulp van een nieuwe lk heb ik toch mooi nog 17 maanden kunnen voeden!! Ik heb in het begin ook erg zwaar gehad, maar het loont de moeite. Maar je moet wel de juiste begeleiding hebben, dus kijk op Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen voor een goede lk.

Sterkte!!!

14. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
    @butterfly, ik kan je maar 1 ding op het hart drukken, VRAAG HULP!
    wij kunnen je hier op het forum moed in blijven spreken maar er is zo veel dat wij niet weten over BV....
    Ik denk dat een LK heel goed weet hoe en of je je kindje weer aan de borst kunt krijgen.

Ook op dit forum is een lactatiekundige aanwezig, die zou je kunnen mailen.

Oh en ik geloof zeker dat dat kolven heeeeel zwaar is. Petje af dat je dat nu doet. Ik heb het 4 dagen moeten doen omdat Zl niet wilde drinken, en bij mij werkte het niet. Het kwam gewoon niet op gang met stomme apparaat. Pas toen Ruben aan de borst ging drinken kwam het op gang. Ik moet er dan ook niet aan denken om full time te moeten kolven.

Juist het mooie van BV geven kan je door de moeilijke momenten heen slepen.......dus echt ik begrijp je gevoel heel goed hoor!

Daarom nogmaals! vraag hulp aan iemand die ECHT weet waar zij het over heeft en probeer het niet in je eentje op te lossen. Wie weet kan een lk je wat dingen aanrijken waardoor het zo gelukt is.

15. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Bussum
  16. 4days

4days Niet meer actief

Wat goed dat je er ondanks alle problemen toch voor gaat zeg!

Misschien helpt het als je geen (normaal) flesje meer geeft? Want nu blijft ze in de war raken, omdat steeds iets anders wordt aangeboden. Desnoods misschien een tijdje fingerfeeding proberen ofzo, totdat ze weer weet hoe het moet?

Maar verder sluit ik me aan bij de rest hoor, gewoon een lk inschakelen, ter plekke kan zij het veeeel beter beoordelen.

Over het ellenlang drinken: dit is alleen in het begin. :) Het gaat steeds sneller, en uiteindelijk drinken ze vaak nog geen 5 minuten meer.

Succes ermee!

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zou op zoek gaan naar een lk en vragen om hulp en eventueel een borstvoedingshulpset! Deze heb ik ook gebruikt en zeker in geval van tepel-speenverwarring is dat een ideale oplossing. Je hebt een reservoir met (gekolfde) melk om je nek hangen en plakt een slangetje daarvandaan op je borst. Hier komt melk uit terwijl Esmee aan de borst drinkt. Ze hoeft er niet al te hard voor te werken en kan zo wel weer het zuigen aan de borst oefenen. Als dit weer goed gaat gebruik je een slangetje waar de melk moeilijker doorheen gaat en als dat goed gaat heb je haar daarna waarschijnlijk weer aan de borst. Dit zou ik zeker met begeleiding van een lk doen! Als mijn meisje de eerste zou zijn en mijn dreumes onder dit niet zo zou lijden had ik het met de hulpset zeker doorgezet! Eventueel heb ik de hulpset nog ter overname voor je. Ik heb hem enkele keren gebruikt en ik hoef er zeker niet veel voor te hebben. Hij kost nieuw 30 euro en mag van mij best weg voor 12,50 inclusief 6,20 verzendkosten.

18. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Wat een fijne reacties....!! :D
    Intussen wel steeds de borst geprobeerd, maar echt super gaat het niet. Ik bied dan ook vaak een flesje aan.
    Aan de ene kant accepteer ik het nu wel een beetje.
    Alleen het kolven is wel zwaar.

Met een deskunige ben ik nog niet bezig geweest.
    Ik denk het altijd wel zelf te kunnen oplossen, maar weet het nu gewoon niet meer. Je kunt het kolven wel accepteren, maar aan de borst is veel mooier, en veeeel makkelijker.

Ik heb wat sites hier gekregen en ga nu meteen kijken en morgen maar actie ondernemen. Wat een aantal ook zeggen, er is nog niets verloren, nog lang niet. Aan de borst wil ze ook best wel drinken, dat is gelukkig het probleem niet.

Nikita, dat setje houd ik in mijn achterhoofd, maar Esmee pakt de borst wel. Ze heeft de tepel eerst in de mond en moet even voelen wat het is....... vervolgens weet ze wat ze moet doen hahaha.
    Maar mocht het echt verwarren, dan weet ik dat jij dat setje hebt.

groetjesss

19. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Nou, heb alles even bekeken!
    Er zit bij mij in het dorp een lk, dus ik ga morgen meteen bellen met haar, en eens kijken of mijn ziekenfonds dat vergoed.
    Ben bij Unive... misschien weten jullie dit?
    Want het kost wel eventjes wat..... ;) maar dat heb ik er voor over.
    Volledig kolven is tijdelijk te doen... maar niet voor een jaar!
    Het is erg intensief hoor.
    En kunstvoeding lijkt dan veel idealer, maar dat wil ik niet gaan geven eigenlijk.

Ik zal laten weten morgen hoe en wat!!

20. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik zit ook bij Unive en ik krijg het vergoed. Ik ben heel uitgebreid aanvullend verzekerd, maar ik geloof dat het al bij de meest minimale aanvulling tot een bepaalde hoogte wordt vergoed.

Heel veel succes!

Deel Deze Pagina