Hey mama's, Ik wilde even laten weten dat ik Esmee sinds eergisteravond weer aan de borst voedt. Ik ben gewoon door gaan zetten. Ben lekker met haar op bed gaan zitten, glaasje fris, boekje, en aan de borst. Het was voor beide weer eventjes wennen. Toch had ze wat moeite de tepel goed in haar mond te houden. Dan werd het nat, en met haar speeksel gleed de tepel steeds uit haar mondje. Nou had ik nog tepelhoedjes liggen, dus die nacht besloot ik de hoedjes te gebruiken. GEWELDIG. Ze pakte de tepel zo vast en heeft een uur lang heerlijk liggen drinken. Zonder pijn en andere gekkigheden. Omdat ik het voeden in de nacht wel heftig vind, ze drinkt dan nog erg lang besloten we voor de nacht een flesje gekolfte melk te geven. Dat geeft mijn man en mij meer rust. En aangezien ik over 6 weken weer moet werken, en ze dan ook de fles moet drinken, leek ons dit ook wel verstandig te blijven doen. als ze nu honger heeft, boekje, kopje thee, voedingskussen erbij en we hebben een heeeeerlijk uurtje. Ik geniet er nu ook echt van. Ik zou dus hulp inschakelen, maar dat was voor mij niet nodig. Het ging ineens zo goed. Ben zo blij, want merk nu gewoon dat ik echt extra van Esmee geniet omdat ik nu steeds lekker met haar bezig kan zijn, zonder dat saaie kolven. Daarmee zou ik bv niet volhouden en denk ik... al naar de KV hebben gegrepen die ik vorige week heb gekocht. Maar ik kon het ergens niet. Nu gebruik ik wel steeds een tepelhoedje. Heb het vandaag zonder hoedje 1 keer geprobeerd, maar ik vind het toch nog wel gevoelig hoor, en niet prettig. Daar komt bij dat de tepel steeds uit haar mondje glijd en we steeds weer opnieuw moeten aanleggen. Met het hoedje geniet zij veeeeel meer. Ze kronkelt met haar teentjes en is helemaal vrolijk. Sinds ze weer aan de borst drinkt.... lacht ze ontzettend veel. Tijdens de flessenperiode ook wel, maar lang niet zo veel. Grappig!!! Baby's hebben dus hun voorkeur ook wel Bedankt voor jullie medeleven... en de reacties etc. Ik ga nog leuke 6 weekjes hebben.....
@Butterfly: ben je op de hoogte van de nadelen van een tepelhoedje ? Weet je waar je op moet letten of je kindje wel genoeg krijgt ?
Ik heb me eigenlijk niet echt verdiept in de nadelen ervan. Het gaat ontzettend goed, ik maak me eigenlijk geen zorgen. Ik zie duidelijk dat ze drinkt aan haar kaakbewegingen en ik hoor haar duidelijk slikken. Het hoedje zit onder de melk en plakt ontzettend. Lekker kliederboel haha. Verder, als ze genoeg heeft laat ze los en zit het hoedje soms echt voor de helft vol melk wat ze niet meer hoeft. Het lijkt mij dat ze voldoende krijgt. Ze geeft om de dik 2.5 uur wel aan dat ze honger heeft en dan voed ik haar weer. Als ze vaker honger heeft laat ze dat echt zelf wel weten. Het voelt goed.....en ze is erg tevreden. Maar wat zijn de nadelen ervan dan?
Nadelen van een tepelhoedje zijn dat je kindje dus de borst niet helemaal leeg krijgt, dus let goed op de natte luiers, poepluiers en of ze tevreden is en genoeg aankomt. 90 gram minimaal in de week tot max. soms is het wel 300 of meer. Ook kan je doordat er dus melk achter kan blijven makkelijker een verstopt melkkanaaltje of borstonsteking krijgen. Dus let goed op harde, rode plekken. Evt. zou je na kunnen kolven om een voorraadje op te bouwen voor als je weer gaat werken. Maar kijk dan ook uit dat je geen overpructie krijgt. Nog aanvulling meiden?
Weinig aanvullingen , dan vallen die nadelen na mijn mening ook nog wel reuze mee. Ik kolf inderdaad soms nog wel eventjes af hoor. En hou het ook goed in de gaten .
In ieder geval fijn dat je weer aan de borst kan voeden. En misschien kan je strakjes het hoedje weer afbouwen, wellicht met hulp van een lk. Ik ken vrouwen waarbij dat niet lukt, maar die voeden probleemloos met hoedje, als je maar wel goed oplet op eerder genoemde signalen. Maar je kindje krijgt mamamelk en dat is het belangrijkste! Daarnaast applaus voor je doorzettingsvermogen!
Wat fijn dat het zo wel lukt! Ik moest stiekem een beetje lachen om je opmerking over het meer lachen: je zit nu midden in de fase waarin ze meer/bewuster gaan lachen. Fijn dat Esmee er zo van geniet! Ik wens je een hele fijne bv-periode toe!
Ik las trouwens dat de tepel steeds uit haar mondje glijd. Heb je wel eens geprobeerd om een soort van tuutje te maken van je tepel/tepelhof? Soort van platte hamburger zeggen ze er ook wel tegen. Je pakt dan met je duim en wijsvinger je tepel en tepelhof beet en maakt er een soort van lang tuutje van (is een beetje moeilijk uit te leggen zo, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Dan bied je haar de borst aan en als het goed is kan ze zo beter aanhappen. Je moet dan ook niet meteen los laten als ze begint te drinken maar even blijven vasthouden zodat ze goed vacuum kan zuigen. Na een tijdje probeer je dan langzaam je vingers los te laten en haar goed vast te pakken en te ontspannen. Misschien heb je dit al wel geprobeerd maar wilde het toch even vragen.
Komt vast goed. Hier dean nooit meer zonder hoedje aan de borst gekregen en 13 maanden met veel plezier gevoed. let goed op je borsten en verder of je kleintje goed groeit. Verder zitten er gewoon weg geen nadelen aan vast. Zo simpel is het.
Wat fijn om te horen dat het nu zo goed gaat, tepelhoedje of niet, het werkt tenminste goed voor jouw kindje en jezelf.
Natasja, jij voed dus ook met een tepelhoedje? Ik ervaar het als plezierig. Ik heb geprobeerd zonder hoedje, op zich wil dat ook wel.... en ze hapt nu ook weer goed naar de tepel. Maar na een tijdje voelt het gewoon heel onprettig. Het begint pijn te doen en het is dan niet leuk meer. Ik leg haar goed aan, ze heeft de tepel ook wel goed in haar mondje. Ik ben roodharig, en heb een erg gevoelige huid. Heb gehoord dat ik gewoon gevoelige tepels kan hebben. Met een hoedje heb ik helemaal geen pijn, dat is stukken fijner ook. Een soort"platte hamburger" ik begrijp wat je ermee bedoeld hoor ( ben alleen even je naam kwijt ). Dat heb ik ook geprobeerd. Gelukkig wil het voeden aan de borst weer. Alleen........ 1 dingetje. Misschien hebben meer mama´s dit. Ik voed Esmee voor de nacht ook aan de borst, rond 20,30 uur. Ze is dan moe en valt daarna in mijn armen in slaap. Ze heeft dan vaak wel 30 minuten gedronken. Als ik haar in bed leg is het even goed, en dan wordt ze wakker, vechtend tegen haar slaap. Ik laat haar altijd liggen, geen haar een speen, aai over haar hoofdje en ze slaapt weer in, als ik stop met aaien en ga staan, weer wakker, tot wel drie keer. Vervolgens gaat ze erg huilen, een hongerhuiltje, ik geef haar dan soms nog wel eens een flesje gekolfde melk. Dan kan ze zo nog 80 ml op. Daarna slaapt ze echt in, en slaapt tot de nachtvoeding 03,00 uur. Misschien niet voldoende melk.... ik weet het eigenlijk niet. Als ik na het voeden kolf komt er ook vaak weinig. In de avond drinkt ze toch altijd wel wat meer, dus we geven vaak nog wat na in een flesje. Herkent iemand dit bij zijn eigen kleintje..