Beste Heidi, Ik heb een prachtige zoontje van nu bijna 3 maanden en geef volledige bv. Na een wat moeilijke periode gaat dit goed. Maar sinds afgelopen dagen is mijn zoontje erg onrustig. Hij spuugt bijna na iedere voeding, soms een mondje en soms naar mijn mening best veel. Als de voeding naar boven komt begint hij heel hard te huilen. Ik hoor hem ook slikken op een manier wAt ik niet eerder heb gehoord bij hem. Ik geef hem beide borsten meestal 10 min per borst. Afgelopen dagen is hij heel onrustig, huilt veel zonder dat ik een reden kan vinden. Ook slaapt hij nog steeds niet echt door. Ik ben erg bezorgd en vraag me sterk af wat hij heeft. Het is zeker geen huilbaby en voorheen kon hij lekker spelen na een voeding. Mijn verhaal is misschien wat onduidelijk maar ik hoop dat je het begrijpt. Hij groeit verder wel goed is nu bijna 5 kilo, heeft ook genoeg plasluiers. Ik heb alle manieren geprobeerd om hem na de voeding rechtop te houden, boertjes komen er wel maar gelijk met voeding er achteraa. Hij heeft ook vaak de hik waardoor hij ook spuugt.ik heb geprobeerd om kleine beetjes drinken te geven. Helaas lijkt niks te helpen en ik maak me erg zorgen. Ik ben namelijk erg bang voor verborgen reflux?Hoop dat je me wat kunt vertellen hierover. Alvast erg bedankt!
Hoi, Wat fijn dat je borstvoeding geeft! Jammer dat je kindje zo onrustig lijkt te reageren nu. Gaat je kindje huilen door het spugen of spugen door het huilen? Probeer daar achter te komen. Kindjes die echt reflux hebben hebben ook nog wel eens moeite met groeien en willen op een gegeven moment niet meer drinken: omdat dit dat vervelende gevoel oproept. Wanneer je kindje nog wel wil drinken is dat gelukkig niet aan de hand. Naast reflux, kunnen er andere mogelijke oorzaken zijn? Heeft je kindje prikken gehad, andere voeding (bij jou) medicatie, drukkere dagindeling? Houd hem goed in de gaten en blijf borstvoeding geven. Ook wanneer het wel reflux blijkt te zijn is dit de beste voeding, omdat het licht verteerbaar is en snel wordt opgenomen: zelfs wanneer kindjes snel spugen heeft het lichaam al wat van de moedermelk opgenomen. Bij twijfel even gesprek aanvragen bij CB Succes!
Hoi Heidi, Super bedankt voor je antwoord! Hij huilt meestal omdat hij spuugt. Maar ik denk dat ik onnodig bezorgd ben, afgelopen dagen gaat het weer de goede kant op. Hij spuugt wel nog steeds maar minder en ik heb mijn lachebekje weer terug het is mn eerste kindje en ik google te snel op dingen waardoor je aan de meest erge dingen denkt. Hij slaapt alleen niet echt door, max 5 uurtjes dan wilt hij weer drinken. Is dit ok en denk je dat het nog moet komen? Ook vindt ik het lastig om ritme te vinden omdat ik op verzoek voedt, ene x wilt hij rond 10 uur s avonds drinken andere x komt hij rond 12 uur. Zo kun je hem toch niet op een vaste tijdstip laren slapen?? Hoor weer graag van je, erg fijn zo hulp online!
Hij mag gewoon nog komen voor een voeding 's nachts hoor. Wanneer je er mee uit de voeten kunt, ben ik erg voor kijken wat hij zelf aangeeft. Dat hij wisselt in tijden kan betekenen dat hij gaat schuiven straks met tijden. Maar dit hoeft niet het geval te zijn. Ik hoor nog wel eens terug dat kindjes die op vaste tijden voeding aangeboden krijgen in de hoop dat ze door slapen, dan alsnog voor een nacht komen... dus ik zou zeggen go with the flow! Enne,,, volgende keer hier even googlen! Geniet van je lachebekje! Jullie zijn supergoed bezig!
Hoi Heidi, Daar ben ik weer het ging steeds beter met mijn zoontje..hij spuugde al aanzienlijk minder en begon zelfs door te slapen van 12:00 tot 5:00 uur... Maar het heeft niet lang geduurd helaas... Nu sinds een paar dagen slaapt hij niet meer door, hij komt iedere dag op verschillende tijden dus de laatste voeding van 12:00 redt ik soms niet want dan wilt hij al slapen... Daarnaast is t spugen weer toegenomen Nu zo erg soms dat hij tijdens het drinken aan de borst overgeeft...net ook weer en toen werd hij echt helemaal agressief en wild, flink huilen en met beentjes trappelen..ik snap er niks meer van..bij de cb kunnen ze ook niet veel vertellen, ze gaf me t advies om johannesbroodpitmeel te gebruiken maar ja daar kan hij verstopping van krijgen zij ze erachteraan?? Zal dit nou weer zo een sprong zijn? Als dat zo is worden die sprongen wel steeds heftiger zeg oh ja wn hij is nu bijna 4 maanden...ik hoop dat je me weer een beetje kan gerust stellen..enne dit x ben ik maar meteen op deze forum gaan googelen vast bedankt!!!
Hoi, Wat vervelend dat je het idee hebt zo achter de feiten aan te lopen als ik het zo lees. Maar laat ik je vast zeggen dat je supergoed bezig bent! Ik kan me voorstellen dat wanneer je kindje voeding teruggeeft tijdens het drinken hij daar op reageert. Dat is natuurlijk best benauwd: drinken en opgeven te gelijk. Heb je het idee dat je melk dan heel snel toeschiet? Soms wil het helpen (sowieso bij spugers) om je kindje meer rechtop te voeden: in een zittende houding: hij is inmiddels 4 maanden en dan kun je hem best op schoot naar je toe nemen: zoals op het plaatje van de moeder met het rode shirt in deze link: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Biological nurturing, ofwel instinctief voeden Dat je kindje veel en vaak wil drinken kan te maken hebben met regeldagen, dan zou het met een dag of 4-5 echt weer beter moeten gaan. Het kan ook zijn dat het wat onder de leden heeft: zijn er mensen in het gezin of directe omgeving die ziek zijn (geweest)? Momenteel hoor ik dit links en rechts van me, kindjes reageren daar ook op en een manier om weerstand een boost te geven is door veelvuldig kleine beetjes te drinken. Krijgt je kindje nog wat anders naast de borstvoeding? Is het gestart met voedingen in een flesje, vaste hapjes? Dat kan ook onrust geven omdat het anders is dan hij gewoon is. Vaste voeding zou ik sowieso mee wachten tot hij 6 maanden is, zeker kindjes met refluxachtige klachten kunnen die tijd goed gebruiken. Johannesbroodpitmeel zie ik niet zo zitten, (heb ik hier ook al vaker over geschreven) hiervoor moet je melk kolven, dit aanlengen met de joh.broodpitmeel, - dit bindt maar heel even overigens door een enzym in je moedermelk wat maakt dat het niet 'dik' blijft- vervolgens probeer je dit naar binnen te lepelen, maar je kindje is nog zo klein dat het ws eerst moet leren hoe het van een lepeltje moet eten (dat is namelijk een andere motorische vaardigheid dan drinken). Kortom: een hoop geknoei. Vaak worden moeders het zo beu dat ze alles opgeven: borstvoeding en al, en dat is juist niet wat het zou moeten doen! Daarnaast: een verdikker van voeding maakt dat het de voeding verdikt: een dikke laag in de maag, in de veronderstelling dat het minder makkelijk naar boven komt. Vraag je af of je zelf graag iets zou willen eten (vergelijk het met een hap klei) wat zo zwaar op je maag ligt maar wat maakt dat je het niet opgeeft. Juist kindjes met refluxklachten hebben tijd nodig dat het maag-darmstelsel in eigen tempo mag uitrijpen. Gun je kindje die tijd. In de tussentijd: wasmachine laten draaien, veel knuffelen, zodat je kindje weet dat je er bent voor hem en voor ogen houden dat borstvoeding, juist omdat het zoveel goeds geeft, afweer biedt en makkelijk verteerbaar is voor je kindje de beste optie blijft. Blijf wel groei in de gaten houden: kindjes kunnen heel veel spugen, zolang ze maar blijven plassen en groeien! Ik snap dat het heel zwaar is voor jullie nu, veel succes!
Hoi Heidi, Wat fijn dat je de tijd neemt om zo uitgebreid te antwoorden. Ik denk dat veel moeder die borstvoeding geven vaak last hebben van onzekerheden..je gaat meteen twijfelen aan je eigen melk of je wel voldoende hebt bv.. Maar fijn dat je me gerust stelt Ikdenk dat t inderdaad de regeldagen waren, hij spuugt nu weer minder..is nog wel huilerig maar hij is ook heel nieuwsgierig dus t zal wel druk zijn in zn kleine koppie.. Ik heb hem wel al een fruithapje gegeven want het leek echt alsof hij meer wou dan melk en heeft t ook met veel plezier gegeten. Ik heb ook rijstebloem geprobeerd maar daar kreeg hij verstopping van dus dat geef ik niet meer.. Ik zal je tips opvolgen, nogmaals erg bedankt voor de reactie Groetjes