Hoi, Ik heb wat onzekerheden omtrent mijn bv. Zal proberen eerst een situatie te schetsen. Mijn zoon is morgen 3 weken oud. Tijdens de kraamweek verliep de bv voorspoedig, hij hapte goed aan, kwam aan, plaste veel en ook poept hij een aantal keer per dag. Sinds een paar dagen vind ik hem een stuk onrustiger aan de borst. Het lijkt erop alsof hij zich verslikt. En ineens te veel krijgt. Ook drinkt hij nu niet meer 2 borsten. Hij drinkt ongeveer maar 10 min aan 1 kant. Dan verschoon ik hem en bied de andere aan. 9 vd 10 keer wil hij niet meer. Ook laat hij steeds vaker voeding uit zijn mond lopen en spuugt hij steeds vaker. In de avond en nacht lijkt hij last van krampjes te hebben. Hiervoor ben ik infacol gaan gebruiken. Dit hielp goed tegen de krampjes maar sinds die tijd spuugt hij meer en huilt hij vaker na de voeding doordat hem een boertje dwars blijft zitten en telkens voeding omhoog blijft komen. Hier ben ik sinds gisteravond dus mee gestopt en het lijkt beter te gaan. Overdag probeer ik op verzoek te voeden, dit lukt niet altijd ivm andere dochter en haar schema. Over het algemeen redt hij 3 uur tussen de voedingen maar net. Soms komt hij al na 2 uur en echt bij uitzondering kan hij langer dan 3 ujr er tussen laten. In de nacht komt hij dus ook om de 3 uur en vaak eerder. Is dit normaal voor deze leeftijd? Er blijven mij wat vragen spoken. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen want het maakt mij wel wat onzeker. - is 10 min per borst (of zelfs dus maar 1 borst) voldoende voeding? Krijgt hij in die korte tijd niet alleen de voormelk binnen. En niet de vollere achtermelk? Ik vraag me dit af omdat hij best kort na elkaar de voedingen wil en niet echt langer de tijd tussen de voedingen laat. Ik lees ook over het aanbieden van 1 borst. Dus eerst links, dan verschonen en dan weer links. - is het normaal dat kindjes regelmatig spugen na de bv? En zich regelmatig lijken te verslikken? Kan hey zijn dat hij te veel melk in een keer krijgt? De laatste dagen is hij dus onrustiger aan de borst. Dwz, hapt aan en drinkt en laat dan steeds vaker los. Voorheen hapte hij aan en liet hij los wanneer hij klaar was. Nu trekt hij ook vaker zijn hoofd naar achteren met mjjn tepel nog vast. Dit is natuurlijk niet erg prettig en ik merk vooral dat mijn linkertepel erg gevoelig blijft ook tijdens het drinken. Ik viel dan steekjes alsof een mes te steekt zeg maar. Ik hoop dst je een beetje wijs wordt uit mij verhaal, zoals je kunt lezen loopt het naar mijn idee ineens niet meer zo lekker met de bv en word ik hierdoor een beetje onzeker. Grietjes
Hoi, Het klinkt inderdaad alsof je kindje veel melk in eens te verwerken krijgt. Alsof je een krachtig toeschietreflex hebt, of dat er heel veel melk ineens komt. Wat je zou kunnen doen is zodra de melk toeschiet je kindje loshalen en de melkstroom uit laten stromen. Je ziet vaak dat de kracht van de straaltjes af is wanneer het afbuigt of overgaat in druppen. Dan de borst goed drogen, kinnetje drogen en opnieuw aanleggen. Nu kan je kindje in alle rust zelf de voeding tot zich nemen die het wenst. Op zich kan het prima hoor, dat hij maar 1 borst drinkt, zeker als het goed effectief drinken is. Laat hem even bijkomen tegen je aan, boertje, en komt er nog beweging in je mannetje, dan kun je de andere kant aanbieden. Spugen is heel normaal, en ook dat hij de drie uur nog niet helemaal redt. Blijft het beeld onrustig wanneer je bovenstaande manier toepast, (na zeg een dag of 2) dan kun je overwegen om pas na 3 uur naar de andere kant te gaan, maar dan wel even wegen bij het bureau om te zien wat de groei zegt. Veel succes!