Hoi, Senna is nu ruim een half jaar en al deze tijd heeft ze afgekolfde borstvoeding gehad (ze wilde de borst niet pakken). Nu ben ik flink aan het afbouwen en ze krijgt een kleine twee voedingen 'vers gekolfde borstvoeding' en de rest uit de vriezer. Wat uit de vriezer komt is vijf maanden oud en ik vind het 'stinken' naar plastic. Senna drinkt het echter wel op, maar de verse melk gaat er beter of enthousiaster in. Nu is mijn vraag: is de borstvoeding uit de vriezer nu het vijf maanden oud is nog wel gezonder dan poedermelk? Groet Anna
Hoi, Ik wil niet in gaan op wat er beter is, moedermelk uit vriezer of poedermelk... wel wil ik je er op wijzen dat moedermelk maximaal 3 mnd na invriezen gedronken mag worden... een handig schema over houdbaarheid van moedermelk vind je hier: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/bewaren-van-moedermelk.html
Hoi, Op dit schema staat dat als het in de vriezer heeft gezeten dan kouder is dan -15 graden, dan kan het tot zes maanden oud, gegeven worden. Aangezien het net vijf maanden oud is dacht ik dat het oke is. Volgens de CB-arts kan ik het ook nog probleemloos geven maar mijn vraag is eigenlijk meer wat nu beter is? Uiteraard zegt de arts: borstvoeding, maar ik wil graag jullie mening horen.
wel raar is dat het naar plastic ruikt, wat voor potjes heb je gebruikt? sommige plasticsoorten bestaan uit weekmakers wat giftig is en sommige zijn niet geschikt voor invriezen.
Ik heb gewone diepvries ijsblokjeszakjes gebruikt. Volgens de wijkverpleegkundige waren die goed genoeg? Niet oke?
Ik heb geen idee, vind alleen gek. ik zou zelf iets dat naar plastic ruikt niet eten, dus dan ook niet aan de kleine geven. had namelijk ok wat voeding in gewone plastic bakjes van mijn werk ingevroren en dat rook ook vies, heb het weg gegooid. plasticlucht associeer ik met kankerverwekkend, misschien onzin maar ja beter het zekere voor het onzekere nemen sorry als je ik je hiermee onnodig bang hebt gemaakt
Ik ga me ook niet uitlaten over wat beter is... want er komt geheid weer een discussie! Maar als het al zo lang in de vriezer staat en naar plastic ruimt gaat het bij mij de container in... Ik zou geen enkel risico willen nemen....
Nee, je maakt me niet onnodig bang hoor. Als de CBarts aangeeft dat je het veilig kunt geven dan ga ik er vanuit dat dat ook kan. Het is alleen dat ik er een dubbel gevoel bij had. Ik denk dat ik de alleroudste melk (vijf maanden) weg doe en dat ik die van drie-vier maanden nog geef. Als dat op is dan heeft ze met de verse melk die ze nu nog afgekolft krijgt zeven maanden borstvoeding gehad en als ik het zelf mag zeggen: dat vind ik nog een hele prestatie (hihi). Bedankt voor jullie meningen.
vriezermelk stinkt dat klopt! Heeft geloof ik te maken met de enzymen die erin zitten die nog even doorwerken ook in de vriezer. En is in een gewone diepvriezer (-20 graden) (dus niet een vriesvak zeg maar..) 6 maanden houdbaar. Hier wordt vriezermelk ook met smaak opgedronken! Terwijl ik denk jak dat stinkt! Maar ik denk dat moedermelk (dus ook uit de vriezer) wel degelijk beter is dan poeiermelk. Want ook in vriezermelk zitten antistoffen en die blijven goed in de vriezer. Smakelijk drinken!
Als het zo ontzettend stinkt en jij zegt dat ze het minder enthousiast opdrinkt dan zou ik het zelf nooit gegeven hebben. Niet omdat ik denk dat het niet goed zou zijn, maar omdat mijn kindje het minder lekker/niet lekker vindt. Maar goed, dat is persoonlijk.
Hoi Anna! Super dat je al 6 maanden kolft voor je kleine meid! Vriezermelk is idd beter dan kunstvoeding, en het ruikt altijd een beetje ranzig uit de vriezer. Je kan het idd 6 maanden bewaren in een goed gekoelde vriezer. Mijn dochter vindt het ook niet zo lekker als verse melk, daarom mengde ik vaak een beetje verse door de vriezermelk. Kiwi, zoals je al zei is dat persoonlijk. Ik moet er niet aan denken om gekolfde melk waar ik hard voor gewerkt heb weg te gooien
Idd het is gewoon bekend dat moedermelk die ingevroren geweest is een beetje kan stinken. Wat voor naam jij aan die geur geeft (plastic) dat kan bij iedereen verschillen maar dat doet niks af aan of de melk goed of niet goed is. Het kan alleen zijn dat je kindje het weigerd om het te drinken, tja dan moet je in het vervolg maar niet meer invriezen. Invriezen in een vriesvak is idd 3 maanden houdbaar, maar gewoon in een diepvriezer 6 maanden. Ik vind dat je beter je eigen melk kan geven dan poedermelk. In poedermelk zitten toch heel andere dingen als in jouw melk zitten. Jouw melk is voor jouw kindje gemaakt, poedermelk is voor alle andere kindjes als het ware. Ik zou dus altijd mijn eigen melk boven poedermelk kiezen! En als je het toch niet wil geven aan de kleine, doe het in het badje, schijnt ook goed te zijn voor het huidje! Succes! Liefs, Hanneke!
Ik vind het minder stinken wanneer ik het in de koelkast ontdooi an waneer ik het au bain marie doe. Ik heb het ook in diepvrieszakjess zitten. Die, daar kwam ik laast achter wel kapotvriezen want mijn zakje stond de volgende ochtend nog recht en mijn melk lag door de koelkast. @ bolbuikje off topic het is wonderspul pukkel even insmeren volgende da weg.
Hmmm, je brengt me op ideeën! Haha! Nee de melk die ik heb gaat echt naar de kleintjes toe, en nergens anders heen !
Ik heb altijd begrepen dat moedermelk veranderd naarmate je kindje ouder wordt. Lijkt mij dat melk van 5 maanden oud (in dit geval voor een kindje van 1 maand) heel andere voedingsstoffen bevat, dan melk voor een kindje van 6 maanden oud...Of lul ik nu stom?
Loetje, dat klopt inderdaad wel. Maar meestal wordt afgekolfde melk meegegeven aan de oppas/kdv en zijn het 2 voedingen per dag (van de ongeveer 5/6) en dan meestal niet eens elke dag. De 'schade' wordt thuis dan weer ingehaald, maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Eva kreeg en krijgt regelmatig 5 maanden oude melk mee
Het zijn dan de concentratie's van stofjes die veranderen. Na 6 maanden bijv. zitten er naar verhouding nog meer anti-stoffen in.