Hoe dan ook krijgt je kindje van 6 maanden als je je melk na 5 maanden ontdooid,moedermelk welke is afgestemd op een kindje van 1 maand.Borstvoeding is afgestemd op de leeftijd van je kind dus hoe oud je kindje ook is, je kindje krijgt de melk afgestemd op de leeftijd van het kind op het moment dat je het kolft en invriest. De samenstelling veranderd niet mee tijdens de periode dat het bevroren is geweest. Ondanks dat ik vanuit het gevoel zeg dat borstvoeding beter is, ben ik er zelf niet van overtuigd dat dat ook zo is met moedermelk die al 5 maanden ingevroren is ondanks dat men zegt dat je dat gewoon kan geven. Net zo goed als dat er voedingstoffen verloren gaan bij het opwarmen van bv of dat nou au bain marie is of via de magnetron, zal dat ongetwijfeld ook gelden voor de moedermelk die op het moment dat die afgekolf is voor een 1 maand oude baby die gegeven wordt aan een 6 mnd oude baby, er zijn in die periode al voedingstoffen verloren gegaan (want dat gebeurt met alles dat ingevroren wordt) en zo gaan er nog meer voedingstoffen verloren met het opwarmen van die melk. Ik denk niet dat iemand hier echt een goed antwoord op kan geven omdat dit volgens mij niet eens wetenschappelijk bewezen is. wat vele hier toch graag zien willen ze ergens geloof aan hechten, en ja natuurlijk is er bewezen dat moedermelk boven flesvoeding het beste is dat je je kindje kunt geven maar of dat nog geld wanneer het 5 maanden oude moedermelk betreft afgestemd op een kindje die (mindere-andere) voedingstoffen nodig heeft dan een 6 mnd oud kindje pff ik zou mij handen daar zeker niet voor in het vuur durven te steken zeker niet met de wetenschap dat in poedermelk alle voedingstoffen zit die een kindje in de periode van 0-6 mnd 6-12 mnd (opvolgmelk) nodig heeft. Misschien dat de ene fles die oude fles opheft zoals bolbuikje schrijft, maar of dat daadwerkelijk zo is? Ik zelf zou in ieder geval geen melk aan mijn kindje geven die zo stinkt zoals nu beschreven is maar dat is ongetwijfeld een gevoelsmatig iets.
Mamatje, bij invriezen gaan juist haast geen voedingsstoffen verloren, het schijnt toch dat diepvriesgroente even gezond is als vers? En als je het geleidelijk opwarmt en niet in de magnetron, gaan er geen voedingsstoffen verloren. Die gaan alleen verloren als je het (op bepaalde plekken, door dus de magnetron) te heet verwarmt.
Nu je het zegt, das waar heb ik ook gehoord! Dat was iets met dag 'verse' groente al voedingstoffen verliezen door het vervoer, het in de winkel liggen en het dan nog thuis bewaard worden voor het koken. Terwijl de diepvriesgroente zo vanaf het land, gewassen, gesneden en verpakt worden. ! Hmmm beetje offtopic he? Sorry! !
Mamatje24; het is juist wel wetenschappelijk bewezen, dat melk gekolft voor een baby van 1 maand oud prima geschikt is voor een baby van 6 maand oud, met dit verschil dat de concentratie van het ene stofje lager kan zijn ivm de 6 maanden melk. In principe zou het zelfs niet erg zijn als het niet zo was, aangezien de meeste vrouwen geen dagen van huis zijn , op 24 uur krijgen de babies eigenlijk altijd wel verse melk binnen. Van poedermelk weten we dat het zich sowieso niet aanpast. Behalve bij de overgang van 1 naar 2. Dan is het bijv. eiwitrijker dan de 1 variant. Als je echt een goed beeld wilt hebben en krijgen, kan je de professionele website borstvoeding.com raadplegen,daar staat het precies uitgelegd, voor de leek ook erg begrijpbaar.
Dat borstvoeding gekolfd voor een kindje van 1 maand geschikt zou zijn voor een kindje van 6 maanden ontken ik ook niet hoor, het zal heus wel goed zijn, maar de vraag hier is of het beter is dan flesvoeding, en dat is iets wat ik gevoelsmatig beter zou vinden juist omdat je het hebt over bv afgestemd op die van een maand, gegeven aan die van 6 maanden. Flesvoeding is geschikt voor kinderen van dag 1 tot 6 maanden en dan ga je weer over op de opvolgmelk. Poedermelk past zich niet aan het kindje aan, net zo min als dat bv van 1 maand dat doet aan een kindje van 6 mnd maar nogmaals dat is gewoon een gevoel van mijzelf. Ik vindt dat ik zelf best wel een goed beeld heb over flesvoeding en of borstvoeding maar haal mijn informatie daarover zelf niet van borstvoedings.com zoals vele doen, in tegenstelling tot jullie vindt ik het zelf geen professionele website. De website is van Stefan Kleintjes, en die vindt ik nou niet onbevooroordeeld als het over borstvoeding of flesvoeding gaat, en alle informatie daaromtrent komen gewoon van internet die iedereen zelf op kan zoeken en zelfs op borstvoeding.com staan menig dingen die tegenstrijdig zijn, dus wat betreft het professionele van bv.com zijn we het niet eens maar dat terzijde. Ik zelf zou in ieder geval geen 5 maanden oude moedermelk aan mijn kindje van 6 maanden geven of het nou wetenschappelijk bewezen zou zijn of niet, zeker niet als het zo zou ruiken als TS hier vermeld maar ook dat is denk ik toch weer een gevoelsmatig iets omdat ik zelf ook niets eet of drink wat echt stinkt
Ik zou ook geen melk langer die langer dan 3 maanden ingevroren is geweest geven, zeker als je nog recentere melk voorradig hebt. Ik zou het wel ontdooien en gebruiken in het badje. Het schijnt super te zijn voor een droge huid. Melk voor een baby van onder de 6 maanden is nog steeds qua voedingsstoffen geschikt voor een baby van boven de 6 maanden. Misschien dat het qua antistoffenconcentratie wat anders zit, maar aangezien die geheel niet in flesvoeding zitten lijkt het een nutteloze discussie of het dan wel of niet beter is. Flesvoeding nummer 1 is inderdaad voor baby's van dag 1 tot 6 maanden geschikt, maar dat kan je ook rustig een keer geven als ze de 6 maanden gepasseerd zijn. Het verschil is zo minimaal dat een baby daar echt niets van merkt. Aan ts: als je er niet geheel goed bij voelt, dan geef je toch flesvoeding? Of vraag informatie op bij de borstvoedingslijn. http://www.borstvoedingslijn.nl
Op de vraag van ts heb ik geen antwoord. Ik zou het echt niet weten. Maar ik heb wel zelf een gerelateerde vraag. Hoeveel melk zouden jullie aan een babybadje toevoegen? Haar huidje kan wel een hydrataiebeurt gebruiken.
Ik zou er gewoon een scheutje in doen ! Beetje op gevoel zegmaar. Volgens mij kan het nooit teveel zijn, maar natuurlijk wel een beetje zuinig zijn met je melk !
Ja precies, ik vroeg me al af wat het minimum zou zijn. Mijn vriezer loopt niet bepaald over op het moment . Maar wel apart, want ik had juist geleerd dat ik haar in dad moest doen om o.a. zure melkrestjes van haar af te wassen . Hoe zit dat dan?