Hoe houd ik het vol?!?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nmv, 1 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Als ik na ga denken over wat er allemaal voor 'probleempjes' waren met de borstvoeding, denk ik vaak: 'Hoe houd ik het toch vol?'

Na de geboorte wist mijn dochter niet hoe ze moest drinken. Vanaf dag 2 zijn we dus begonnen met vingervoeden, aangezien ik wel een beetje kon kolven. Op het begin was het voeding 'dwingen', kleine beetjes naar binnen zien te werken... Op dag 3 begon ze eindelijk op mijn pink te sabbelen en af en toe te zuigen, op dag 4 kon ze ineens het spuitje zelf leeg zuigen. Ze zat toen met haar gewicht al in de gevarenzone... Vanaf dag 5 wist ze eindelijk wat ze moest doen om melk uit mijn borsten te krijgen! Wat was ik opgelucht toen bleek dat ze daarna ineens weer ging groeien, anders moesten we haar naar het ziekenhuis brengen en over op kv (wat ik dus liever niet wilde).
    Dankzij mijn eigen doorzettingsvermogen en een geweldige kraamhulp hebben we het gelukkig voor elkaar kunnen krijgen.

Naast de 'gewone' dingen zoals zere tepels, tepelkloven etc, hebben we later nog 2x spruw gehad en ik heb ook op het nippertje een borstontsteking kunnen voorkomen. Ook dat waren lastige momenten...

En nu zitten we weer in de volgende moeilijke periode. Mijn dochter groeit niet hard genoeg, ze moet eigenlijk het dubbele aankomen van wat ze nu doet. Het advies van het cb stond mij tegen, gaf mij een vreemd gevoel. Daarom heb ik een lactatiekundige ingeschakeld en samen met haar een plan gemaakt.
    Het cb wilde dat ik na de voeding haar nog een flesje met extra voeding aan zou bieden. Ik heb het 1 middag geprobeerd, ze dronk hooguit 40 cc. De lk gaf aan dat dit weer voor andere problemen kan zorgen. Mijn productie kan achteruit gaan en je hebt kans dat door de grotere hoeveelheden het maagje van mijn dochter wordt 'opgerekt' en ze daardoor alleen maar meer wil. Ik was dus blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb en niet zomaar het cb heb gevolgd!
    Het plan is nu om naast het normale voedingspatroon (voeden zodra ze wakker wordt/op verzoek), haar nog een keer extra aan te leggen voor ze naar bed gaat. Hierdoor zit ik nu op 13/14 voedingen per dag!! Het is best zwaar, maar ik blijf doorzetten! Mijn doel is die mooie 6-maanden-grens! :)

Wat wil ik met dit verhaal bereiken? Ik weet het niet...
    Ik wilde mijn verhaal graag kwijt en misschien zijn er wel 'lotgenoten'?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Meid wat doe je het goed,een 10 voor je doorzettingsvermogen!
    Heb je al de curve op bv.com ingevuld?Die is anders dan de curve van het cb.
    Die is gebaseerd op kv-kindjes.

3. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Dank je!
    Die houd ik idd voor mezelf bij, daarop buigt ze ook af. Maar de lk gaf tevens aan dat ze het dubbele moet groeien... Dat is dus niet alleen gebaseerd op het cb!

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    top, aan je inzettingsvermogen gaat het echt niet liggen! hopelijk zie je snel een stijgend lijntje!

5. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    evt een consult bij een dieetist als bv stefan kleintjes? knap hoever je al gekomen bent hoor petje af!

6. bubbetje

bubbetje Niet meer actief

Petje af en een knuffel voor de moeilijke momenten!

7. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Bedankt!!

8. knvs90

knvs90 Fanatiek lid

3 jan 2013
    2.362
    0
    0
    Zuid-holland
    Hopelijk gaat het snel beter lieverd! Je doet het gwn harstikke goed petje af idd...

9. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Respect voor je inzettingsvermogen!

10. tallie26

tallie26 Bekend lid

16 jan 2013
    705
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee meis!

Hier een beetje hetzelfde verhaal, al groeit Aidan wel als kool.
    Vanaf dag 1 zoog hij zo hard dat m'n tepels direct kapot waren. Omdat ik toch graag bv wil geven, hadden we een kolf gehuurd en de eerste dagen met een spuitje gaan voeden. Vriendlief gaf af en toe zijn pink en had daar pijn aan. Kan je nagaan 😉.

Borsten bleven bij het kolven pijn doen maar dat zo gelaten.
    Na een paar dagen tepelhoedjes geprobeerd, deed wel zeer maar was wel te dragen. Als ik ze eraf haalde en Aidan rechtstreeks aanlegde waren ze meteen weer kapot 😞. Dus blijen voeden op verzoek met tepelhoedjes. Tot 5 weken kwam hij 12 x per dag waarvan 3x ' s nachts. Na die 5 weken zat ik er echt even doorheen. Kreeg bijna geen herstelmomenten omdat hij na het eten (inclusief boeren,luier etc) na een uur weer kwam voor de volgende voeding. Ondertussen bleek ook dat ik en te kleine kolf kap had, weet ik veel!

Huilend de verloskundige gebeld en die gaf aan dat de mogelijkheid bestond dat hij door de tepelhoedjes maar 70% binnen krijgt en dus wel voldaan maar niet verzadigd raakt. Rechtstreeks aan de borst gelegd en wat denk je? Elke 3 a 4 uur kwam Aidan voor eten 😄
    Helaas wel meteen veel pijn aan m'n tepels dus gaan kolfvoeden, maw, kolven en in de fles.
    ' s nachts komt hij tussen 12 en 6 maar 1x, wat een verademing.
    Ondertussen weer rechtstreeks geprobeerd maar helaas weer veel pijn.
    Verloskundige weer gebeld, zou het spruw zijn? Kon je nu mee, zucht. Morgen meteen een zalfje halen!
    Woensdag ga ik naar een borstvoedingscafe in breda waar een lactatie kundige met me meekijkt en waar ik met andere mee kan kijken.

Als al deze stappen niet bijdragen aan pijnloos voeden, blijf ik tot en met 3 maanden kolfvoeden. Het kost me erg veel moeite om na het flesje, wat vrij lang duurt inclusief verschonen en boertje ook nog wen half uur te kolven. Ik heb heel veel voeding dus het duurt een tijdje 😉

Ik wil graag het beste voor Aidan, maar moet eerlijk zeggen dat ik het pittig vind. Soms heb ik behoorlijke huilbuien omdat ik zo moe ben.
    Daarom heb ik 3 maanden als grens getrokken. Inclusief de komende stappen weet ik voor mezelf dat ik dan al jet mogelijke geprobeerd hebt voor hem.

Ik blijf heeeeeel hard hopen dat ik spruw hen (stom he) en hem verkeerd aanleg. Het liefst zou ik namelijk ook minimaal een half jaar zo niet lang borstvoeding geven. Ik blijf zelfs qua werk de eerste 6 maanden thuis.

Maar goed. Ook al is het verhaal anders, ik begrijp denk ik wel wat je doormaakt NMV, al is het zonder de groei issues.

Fijn om zo even m'n verhaal kwijt te kunnen en iemand te 'spreken' waarbij het ook niet vlekkeloos verloopt, al isdat natuurlijk niet leuk voor jou. Mensen om je heen gaan er maar vanuit dat het allemaal werkt...

Dikke kus

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Het zal wel gecheckt zijn, beide dames,
    maar is het tongriempje gecontroleerd? :)

12. tallie26

tallie26 Bekend lid

16 jan 2013
    705
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij wel... dat was in orde... tnx voor het meedenken!

13. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Tongriempje is hier ook geen probleem! Ze drinkt wel goed uit mijn borst en ook flesjes zijn niet het probleem...

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ken het ook. Wij hebben wel een weekje extra bijgevoed, hij had het even nodig, en in die tijd extra gekolfd om de productie ook wat op te krikken. Daarnaast de neusspray om het wat makkelijker te laten komen. Ik heb gemerkt dat toen hij wat sterker werd, het steeds wat beter werd. Het is bij ons enigszins een strijd gebleven, wij hebben wel een paar pakken kv nodig gehad (volgens mij zitten we nu aan pak 4), maar hij krijgt nog steeds bv. Het kan dus wel.

Knap dat je doorzet, volg je hart en de lk.

15. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ze poept nu wel veel vaker dan ik gewend was! En ook spuugt ze wat meer, zou ze daarmee het teveel aan voeding meteen weer wegwerken?
    Woensdag wegen, ben benieuwd of het werkt! :)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Herkenbaar, en de tijd is het zwaarst als je er middenin zit!
    Toen wij eenmaal bij de 6 maanden waren moest ik niet aan afbouwen denken...ik had er al zoveel in geïnvesteerd! Dus toen zijn we gewoon doorgegaan...

17. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Nou, het heeft geholpen om haar nog een keer extra te voeden voor haar dutje. Ze is in 1 week nu 305 gram aangekomen! Ze is dus bezig met de achterstand wegwerken... :)

Bij ons was het 'probleem' dat ze te nieuwsgierig is. De 2e borst wil ze niet meer drinken, ze kijkt teveel om zich heen en is snel afgeleid. Ze is dan niet hongerig genoeg om zich volledig op het drinken te concentreren... En het maakt geen verschil waar ik ga zitten hoe stil en rustig het is. Ze ziet altijd wel iets! ;)
    Maar nu hebben we een oplossing gevonden, een keer extra voeden!

18. tallie26

tallie26 Bekend lid

16 jan 2013
    705
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn nmv!

19. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    @tallie, hoe gaat het nu bij jullie?

20. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    hi nmv,

had wel meegelezen maar niet gereageerd. fijn dat je een goede manier hebt gevonden en wat knap dat je hebt doorgezet!!

hier ook de nodige plroblemen gehad dankzij verkorte tongriem en lipbandje.
    kreeg van veel mensen het advies dan maar te stoppen, maar heb doorgezet. Nu loopt het super (dankzij klieven)!

Herken je frustratie/verdriet wel. Nogmaals compliment voor jou!

Deel Deze Pagina