borstvoeding verplicht !

Discussion in 'Borstvoeding' started by frannie82, Jan 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb ook te weinig klierweefsel. Berichten van Zoe maken mij verdrietig. Lees je posts zelf nog eens door. Die 2% is een mythe. Ik ken namelijk alleen al in mijn omgeving 4 vrouwen bij wie te weinig klierweefsel is vastgesteld. Wie heeft ooit die twee procent vastgesteld??

En naar aanleiding over bosjes kinderen die dood gaan. Heb jij je eigen stamboom wel eens onderzocht? Ik heb een boom die teruggaat tot ruim 1460 en daar zitten een heleboel vrouwen tussen die tussen de 8 en de 12 kinderen kregen waarvan er dan maar twee of drie de volwassen leeftijd haalden. De meeste kinderen stierven voor hun eerste levensjaar en een heleboel voor de leeftijd van drie maanden. Ze kunnen infecties hebben gekregen maar ik denk dat er ook gewoon veel ondervoedde kindjes bij zaten.

Verder vind ik het een hele gekke move van de autoriteiten in Abu Dhabi. Zij zijn toch minder streng dan hier in Saudi maar hier in Saudi bestaat zo'n wet niet. Vreemd hoor.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    #22 Zoe123, Jan 31, 2014
    Last edited: Jan 31, 2014
    Dat was mijn bericht niet....

Maar ik kan wel reageren:het heeft geen zin om het over 200 jaar geleden te hebben.De omstandigheden waren anders.Je kan beter zeggen:kinderen.stierven ondanks bv.Het alternatief was melk,rechtstreeks van de koe....

Mijn mening blijft hetzelfde:door een gebrek aan kennis bij moeder en de medische ondersteuning (vk,kh,ha), hebben we in dit land zulke bizar lage borstvoedingscijfers. Als je soms berichten op het forum leest:"de vk vertelde dat mijn melk niet genoeg voeding bevatte,maar toen ik een lactatiekundige inschakelde bleek dat ik gewoon niet genoeg had aangelegd omdat het maar om de 3 uur mocht.."...zoveel meiden die aangeven dat het niet dankzij maar ondanks de verkeerde zorg van kraamhulp gelukkig wel gelukt is met de bv...dat is toch schocking!

Maar dat heeft verder niets te maken met jouw persoonlijke verhaal?
    Of vrouwen die kiezen voor kv. Die maken een keuze en dat is prima!
    Maar voor degene die wel voor bv gaan, die hebben iemand nodig met kennis van zaken. Daar heb je als moeder en kind recht op.

Verplicht stellen is idioot
    Andere cultuur andere instelling

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Borstvoeding is iets moois, maar verplicht stellen gaat natuurlijk veel te ver. Gelukkig wonen wij in een land waar je als vrouw zelf mag kiezen!
    Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen als vrouwen weigeren...

4. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Kan hier weinig anders op zeggen dan 'tja....'

Verplicht stellen gaat me wat ver, maar er is duidelijk een hoop mis met de voorlichting hier. Maak een LK standaard in de kraamweek of liever -maand (voor een consult voor als het toch niet zo goed ging als je dacht), ipv een kraamhulp die er te weinig vanaf weet...
    Maak de verschillen tussen BV en FV duidelijker... laat zien dat opvolgmelk een marktingtrucje is ipv ook daadwerkelijk 'opvolgmelk' etc.
    Informatie, informatie, informatie... pffff

5. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Opvolgmelk is toch weer van een heel andere categorie dan de melk voor de eerste maanden. Je geeft een pasgeboren baby niet gelijk opvolgmelk...

6. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik ga deze keer weer voor bv.
    Vorige keer helaas na 6 weken gestopt door verschillende redenen.
    Heb dat erg jammer gevonden en ervaren als falen.
    Deze keer ben ik theoretisch veel beter voorbereid en hoop op een lange fijne voedingsperiode!
    Verplicht stellen vind ik wel absurd ik denk ook in een land als Nederland dat zoiets averechts werkt.
    Zo van o ik moet dan ga ik er niet eens over nadenken maar lekker mn kont in de krib gooien en het lekker niet doen.

Wel vind ik idd dat een lk gewoon vergoed zou moeten worden daar zit ook een stuk kennis die niet iedereen kan/wil betalen.
    Er worden zoveel dingen vergoed die ik nooit nodig heb en als ik dit nodig heb dan betaal ik zelf.
    Als ze bv willen promoten dan ook de ondersteuning en begeleiding dat maakt de drempel ook weer lager.

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Verplichten gaat idd te ver. Maar er is hier in nl hoge nood aan goede informatie over borstvoeding vs kunstvoeding. Ik denk dat als moeders weten wat het precies inhoud er nog maar héél weinig moeders direct voor kv kiezen. En als je weet dat de eerste weken best zwaar en pittig kunnen zijn en niet alleen die romantische verhalen hoort haken er wss ook een stuk minder moeders af in de eerste weken.

Ik iig wel als ik 4 jaar geleden allemaal wist wat ik nu weet...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze maken zich in Abu Dhabi echt geen zorgen om de baby's waar het om gaat hoor. Daar zit gewoon ordinair politiek achter.

Hoe er wordt omgegaan met te weinig melk voor een kind hebben is natuurlijk wel heel sterk cultureel bepaald. Het maakt echt wel uit waar een moeder vandaan komt en wat voor omgeving ze heeft hoe het melktekort wordt behandeld. Want er bestaan heel veel mogelijkheden tussen kind aan de borst laten verhongeren en kind alleen maar fles geven. Hoe die mogelijkheden ingezet en benut worden is sterk cultureel bepaald.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In feite bijna wel. Het verschil tussen start- en opvolgmelk zit 'm grotendeels in de naam! Maar dat is een heel ander verhaal.

10. littlemissme

littlemissme Bekend lid

Sep 1, 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben het wel eens met dat er inderdaad meer kennis en ondersteuning zou moeten zijn.
    Ik heb al voor m'n zwangerschap altijd gedacht borstvoeding te willen geven. Ben ook naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest en ik moet zeggen, ookal werd dat door een LK gegeven, ik vind wel dat de indruk wordt gewekt dat je 'bv geven wel even doet'.
    Nou dat viel vies tegen. Nu had ik ook nog eens hele slechte begeleiding in het ziekenhuis (en de dienstdoende lk had geen tijd want die was ook verloskundige en het was druk met bevallingen...) Gelukkig hadden we een super kraamhulp (die het werk nog maar 3 jaar deed, was al van middelbare leeftijd en zelf geen kinderen, maar god wat een engel!) samen met haar en uiteindelijk ook de hulp van de LK (van de voorlichting) is het toch gelukt. Maar waren we wel een week verder.

En dan denk ik inderdaad, wij hadden geluk met onze hulp, dat we onszelf verdiept hadden in bv geven en dat we het nummer van een LK hadden. Maar hoeveel vrouwen hebben geen idee en denken bij pijn dat dat hoort of dat als er niks komt het dan dus ophoudt en ze niet weten wie ze daarvoor in kunnen schakelen?

En natuurlijk is er niks mis met de keuze om voor kv te gaan want van blije mama's en kv worden kindjes ook groot. (op dag 5 hebben wij ook op het punt gestaan daarvoor te kiezen, maar we wilden het toch nog 1 kans geven).
    Er wordt veel te weinig informatie gegeven en er heerst toch een taboe hier in NL op bv geven. Iedereen moet op z'n minst recht krijgen op de juiste informatie. (of al die meiden die bang zijn voor hangtieten... zucht...)

Verplichten overigens snap ik echt niet, het verbaast me dat een land als Abu Dhabi daarvoor kiest, wat niet eens zo'n heel streng islamitisch land is. Wat is inderdaad de consequentie als vrouwen weigeren?
    Mijn mening; laat je goed informeren, stap er realistisch in en maak dan een weloverwogen beslissing kv of bv.

11. kzh

kzh Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,465
    0
    36
    Gelderland
    nou, dan zou ik verhuizen ;)

Maar, inderdaad.. kennis over BV is echt belabberd.
    Ik had voor mijn bevalling uitgezocht (voor zover dat gaat met de beperkte info die er is) of ik BV kon geven met mijn medicatie.
    Dat zou in principe moeten kunnen omdat ik zo'n lage dosis heb.

Nu kwam er na mijn bevalling (die rampzalig was, 49 uur duurde, ruggenprik, pomp, algehele narcose omdat de placenta niet mee wou) een arts die mij "niet bevooroordeeld" kwam vragen of ik daar wel goed over na had gedacht.. want er waren o.a kindjes met ademstilstand bij deze medicatie..
    Na veel huilen en overleg besloten het risico niet te nemen..
    ZO"N ENORME SPIJT!!!
    nu is er een protocol opgenomen in mijn dossier, dat ik geen discussie wil over bv als ik nog een keer beval.. omdat ik inmiddels weet dat het helemaal niet zo dramatisch is als de arts voor deed komen.

Maar nu heb ik weer andere medicatie, wat nog de vraag is of zonder zou kunnen en hier kan ik ook geen BV mee geven..

Ben ontzettend jaloers op mensen gewoon bv kunnen geven, maar vind toch niet dat het verplicht zou moeten worden.. dat werkt averechts..

12. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Dirksmama, in pricipe is hier in Saudi nog veel minder kennis over bv dan in Nederland. Kan me niet voorstellen dat dat in Abu Dhabi zo veel meer is.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vrees dat de kennis zich beperkt tot de soera Al-Baqqarat 233...

Ze doen er wel leuke dingen ;) SAUDI ARABIA: Women threaten to breastfeed drivers if they aren't allowed to drive - latimes.com

Begeleiding is moeilijker te vinden dan in Nederland, maar het is er wel. Ken je deze al? Motherhood - Saudi Life | Saudi Life

14. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Aan begeleiding heb ik niks want ik woon 80km van Jeddah op een zwaar beveiligde compound. Iemand uitnodigen voor zoiets neemt veel tijd in beslag. Een maand of twee. We hebben 1 doula hier. Verder nog wel gewoon de nurses maar nog geen follow up na de geboorte hier. Alleen de normale baby checks. Als er echt problemen zijn met de bv dan is er alleen de mogelijkheid om naar Jeddah te gaan. En aangezien ik niet mag autorijden en twee oudere kinderen heb, heb ik die tijd er niet voor over. Mijn man al helemaal niet en zeker niet bij temperaturen van 50 graden. Dus gedoemd is gedoemd hier.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #35 dirksmama, Jan 31, 2014
    Last edited: Jan 31, 2014
    Hoog tijd voor die google glasses. Als je wilt kan ik nog wel in mijn netwerk navragen hoor. Niet alles is makkelijk te vinden helaas. NB niet zozeer m.b.t. bv, maar moeders in het algemeen.

16. Monkey82

Monkey82 Actief lid

Aug 9, 2013
    464
    0
    16
    Ja helemaal met je eens! Ik heb er nog steeds 'spijt' van dat ik bij mijn 1e na 3 maanden al ben gestopt.... Ik wist gewoon niet beter... Bij mijn 2e veel meer onderzoek naar bv gedaan en heb hem 1,5 jaar gevoed.

Bij dit kindje ga ik ook weer voor de 1,5 jaar minimaal, verloopt nu iig al erg soepel!

17. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik ga de discussie bv-kv niet aan, maar ik ben wel voor het idee om standaard een lactatiekundige in de kraamweek aan huis te krijgen! Zo kunnen evt problemen snel aangepakt worden en je weet dan meteen wie je kan bellen als er later wat aan de hand is...

18. nev

nev Actief lid

Apr 5, 2013
    295
    2
    18
    Ben pas op de eerste pagina met lezen maar moet even reageren.Pff zoe jouw bericht doet me echt pijn. Eigenlijk vind ik het met veel reacties op dit forum, ik begrijp de term 'borstvoedingsmaffia' steeds beter. Vrouwen die stoppen met borstvoeding krijgen hier echt een goed schuldgevoel (wat een deel al heeft!)

Ten eerste: ja borstvoeding is beter, maar het overgrote deel van de geclaimde voordelen is nooit aangetoond. En ten tweede: nee het lukt niet iedereen en niet alleen door gebrek aan doorzetten! Volgens 2 verschillende lactatiekundigen zijn mijn tepels bijvoorbeeld te vlak om zuigreflex op te roepen bij mijn baby. En tepelhoedjes gebruiken is echt niet natuurlijk! Niet dat het hielp, want mijn baby ging krijsen aan de borst (en dat weken lang). Maar met wat jij schrijft krijg ik echt t gevoel dat dat aan mij ligt. En fulltime kolven naast voeden is geen pretje hoor! Ik was per dag ongeveer 3 uur aan het kolven en 5/6 aan het voeden de eerste twee weken!

On topic
    Ik vind het schandalig dat er ergens gedacht wordt om borstvoeding te verplichten! Aanmoedigen is goed, verplichten niet!

19. nev

nev Actief lid

Apr 5, 2013
    295
    2
    18
    Lk in kraamweek ben ik voor trouwens! Zelf ook gedaan (trouwens ook info-avond en aanlegtraining voor de bevalling). Ik heb er geen baat bij gehad, maar ik denk velen wel!

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,944
    113
    Female
    #40 Zoe123, Feb 2, 2014
    Last edited: Feb 2, 2014

Share This Page