borstvoeding loopt steeds snel achteruit, help!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Goldsword, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Mijn dochtertje is een lastige drinker, eigenlijk al vanaf het begin. Ik heb vaak het idee dat wanneer ze een dagje iets minder drinkt, mijn melkproductie heel hard achteruit gaat, waardoor ik de dag erna weer alles eraan moet doen om genoeg melk voor haar te hebben. Tussendoor aanleggen lukt niet, omdat ze alleen wil drinken wanneer zij aangeeft dat ze er zin in heeft ... Wel kolf ik elke dag na de eerste voeding en 's avonds voor de avondvoeding ('s avonds krijgt ze flesje melk met rijstebloem erdoor). 's Avonds kolf ik meestal niet genoeg, dus gebruik ik daarvoor ook wat ik 's morgens na de eerste voeding heb gekolfd. Helaas kan ik eigenlijk geen voorraadje opbouwen, omdat ze vrijwel alles opdrinkt, ik ben meestal al tevreden als ik 1 of 2 voedingen voorloop ...

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om te zorgen dat mijn melkproductie niet zo snel achteruit gaat? Ik wil eigenlijk zo lang mogelijk borstvoeding blijven geven, maar heb laatst wel voor de zekerheid al kunstvoeding in huis gehaald, voor het geval dat ze honger heeft en ik echt niks meer heb ... Alle tips zijn welkom!

2. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Tja, vaker aanleggen gaat niet zeg je, dus extra kolven? Clusterkolven?
    borstvoedingsthee, motherlover of boezemvriendjes capsules (galega en fenegriek) of desnoods domperidon?

3. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Nee extra aanleggen lukt helaas niet, dan gaat ze heel hard schreeuwen en duwt ze zich weg ... extra kolven kan ik vaker proberen, weet alleen niet zo goed wanneer ... als ik tussen voedingen door kolf heeft ze niet genoeg te drinken met voeding en drinkt ze vaak alsnog het gekolfde op (na de borst).

Maar weer volop aan de thee, ik heb die van weleda, is die goed?

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Neem je voldoende rust? Daar aan kan ik merken dat mijn productie achteruit gaat. Met voldoende (nacht)rust gaat het merkbaar beter.

5. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Ja die van weleda heb ik ook. Ik weet niet of ze nog een nachtvoeding krijgt? Maar snachts voeden ( of kolven ) is ook erg goed voor de productie!
    Of misschien kun je na een voeding clusterkolven? Dus eerst haar gewoon voeden en dan twee uur lang ieder kwartier kolven. Stel dat zij na drie uur weer komt dan kun je haar aanleggen en eventueel de opbrengst van het kolven nog geven? En dan daarna de rest van de dag gewoon voeden.
    Ik ben zelf ook niet de meest ervaren bv mama, maar dit heb ik ook gedaan bij een mega dip ( en de thee, de capsules en cashewnoten en havermoutpap eten ;) )

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou stoppen met het kolven en rijstebloem papje 's avonds. Dat is juist vaak een lastig moment en kolven stimuleert dan minder dan aanleggen. Daarnaast heb je kans dat ze dan clustert, hetgeen je productie ook weer wat kan opkrikken.

7. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb exact hetzelfde probleem!

Ik werk drie dagen en merk dat door het kolven mijn productie enorm dipt. Dan heb ik weer een paar dagen meer voedingen en dan gaat het weer goed. Het is nooit meer stabiel.

Ik probeer maar een beetje met de flow mee te gaan. Dat betekent dus onregelmatig nacht en avondvoedingen, een keer extra kolven na de laatste avondvoeding.
    Maar mijn kindje komt overdag ook wel vaker als ik weer een dip heb, dus hij regelt het aardig zelf.

Komt jouw kindje niet vaker om te drinken dan?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe vaak drinkt ze?
    Hoeveel borsten per voeding?

Ik zou in elk geval stoppen met die avondfles met rijstebloem. Daarmee verstoor je het evenwicht tussen vraag en aanbod. Juist als je productie nog niet echt stabiel is zijn avond- en nachtvoedingen heel belangrijk. Vooral clusteren in de avond, en voedingen tussen 23 en 6 zorgen voor meer melk. In de nacht is de prolactinespiegel in je bloed hoger, waardoor je meer melk maakt.

Je borsten maken melk tijdens een voeding of kolfsessie en tijdens het uur, of de anderhalf uur daarna. Beste moment om te kolven is ongeveer 1-1,5 uur na een voeding, omdat er dan weer melk gemakt is en je borsten extra gestimuleerd worden.
    Is een kind na twee borsten niet tevreden, geef dan een derde en vierde borst.

9. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Nee, ze komt meestal niet vaker, ze blijft verbazingwekkend genoeg ook vrolijk, alleen slaapt ze niet als ze honger heeft. Dus daar merk ik meestal aan dat ze honger heeft, plus dat ik haar meer moet vermaken ...

Ze drinkt altijd nog een keer tussen 4 en 6 's morgens, vervolgens drinkt ze nog 4 keer overdag en dan een avondfles. Ze drinkt meestal uit tweede borst nog wel, maar ze wil niet nogmaals terug naar eerste borst. Aangezien ze vrij ongeduldig is moet het makkelijk gaan, anders wil ze niet meer drinken. Plus dat ze vrij snel drinkt, met volledige voeding zijn we max 10 min bezig, meestal korter.

Ik ga het maar weer eens proberen zonder rijstebloem, hopelijk helpt dat :)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dus ze drinkt niet echt vaak.
    Als ze zo snel 'klaar' lijkt te zijn, probeer dan eens tijdens het voeden borstcompressie toe te passen, dan komt er sneller vette melk los. Doe dat vooral ook bij de tweede borst.

Deel Deze Pagina