Mijn kleintje wordt over 2 weken verwacht. Aangezien ik geen kraamzorg heb omdat ik in het buitenland woon, heb ik even een vraagje over het slapen. (ik zal het vast wel in het ziekenhuis leren, maar ik zou het graag vooraf willen weten). Wij hebben een wiegje. Hoe leg ik hem daar in? Op zijn rug en dan bij elke voeding wisselen? Dus: eerst op rug, daarna op de ene zij, daarna weer op de andere rug en dan weer op de andere zij? En hoe voorkom ik dan dat hij van zijn zij op zijn rug draait? Door een opgerolde handdoek? En hoe lang moet je daar mee doorgaan? Hij slaapt in de wieg niet in een slaapzak maar gewoon onder een dekentje en lakentje. Alvast bedankt!
De eerste twee weken wordt in Nederland nog steeds afwisselende zijligging geadviseerd. Dit om afplatting van het hoofd te voorkomen. Vanaf twee weken (zonodig eerder) op rug met hoofd wisselend links en rechts. In principe hoef je niets achter de rug te leggen. Zodra ze beginnen met terugdraaien gaat de kleine op de rug liggen. Ilja