Hoi hoi! Ons meisje is nu een jaar geweest en mag dus officieel met 'de pot mee-eten'. Tot op heden maakte ik al haar voeding zelf, blenderde dit, en vroor dit in. Nu mag ze dus met ons mee-eten, maar ik heb zoiets: 'hoe pak ik dit aan?' -Wij eten namelijk één keer in de week lasagne, pizza........ Eet ze dan ook gewoon met ons mee, mag ze dit hebben? - Hoe doe je dit met zout/kruiden? -En wat als je bijv. een groenteschotel hebt waar zout, peper, paprika enz. in zit? -Wat als je bijv. opgebakken aardappels hebt, en bijv. vlees wat je gewoon braad? Mogen ze dit ook gewoon mee-eten? Bedankt alvast voor de antwoorden!
Wij zijn veel meer zelf dingen gaan maken, dus in plaats van zakjes pasta-saus, saus van blik tomatenblokjes (zoutloos) en kruiden. verder aten we zelf al redelijk zoutloos, of deden het er pas op als we de portie voor de kleine op hadden geschept. Andere kruiden hebben we gewoon wel gedaan, wel langzaam opgebouwd vanaf 9 maand. Mooiste was de chili con carne bij 12,5 maand, zonder pakje, met chili poeder, paprika poeder, ui etc. Hij had een milde versie, en had zijn bordje op, en nog honger. Daarna een portie van ons gehad, die echt goed pittig was, en die at hij met smaak op, en nog een bordje erna. Toen waren we ook wel klaar met het los koken.. Gebraden vlees deden we ook vanaf die tijd. Worst/karbonade/biefstuk etc. gaven we dan in kleine stukje, omdat het moeilijk kauwen was. Ik geloof dat we doorsnee 2 keer iets aten met een zakje (nasi, lasagne of zo'n wereldgerecht). 2a3 keer aardappels gewoon met ons mee (gekookt/gebakken/uit de oven). Een keer die zelfgemaakte pasta. Een keer mie met roerbakgroente. Zoiets.. Waar zoutloos kon, deden we het. Waar niet, dan was het jammer Het is vooral een kwestie van wennen, hier zijn we al eerder mee begonnen..
Eet ze al zelf? Eet ze al stukjes? Eten jullie wel samen? Ons meisje is geleidelijk meegegroeid in het met de pot mee-eten sinds ze vast voedsel kreeg (met 6 mnd), dat is natuurlijk heel anders. Ik zou de overgang niet te groot maken in elk geval, ik krijg het idee dat je nu nog prakjes geeft? Dan moet je haar denk ik niet ineens een bord aardappelen-groente-vlees of pizza voorzetten en verwachten dat ze alles op eet Ik zou haar voorzichtig laten wennen aan mee-eten, door haar naast het eten dat ze gewend is gewoon "dingetjes" van jullie bord te geven. Dan kun je nog een beetje kiezen wat je geeft, qua zout etc. En dan zien hoe het gaat! Vindt ze het leuk om zelf te eten, en hele stukken, dan prima, gewoon meer geven! Besef wel - als je idd nu nog prakjes geeft - dat ze nog niet weet hoe haar eten er 'echt' uitziet. Daar wil ze dan vast wel mee op ontdekkingsreis gaan, beetje voelen, spelen, knoeien. Ik zou dat prima laten gebeuren, eten is een feest en moet je leren. Als ze echt nog nooit stukjes at, moet ze daar misschien heel erg aan wennen. Je zou je kunnen inlezen in de Rapley-methode: heel kort gezegd: eten in grote stukken klaarleggen, zodat ze het zelf pakt, en eraan gaat knabbelen of happen. Broccoli is erg geschikt, vanwege het "handvat" (de steeltjes) en omdat de gaargekookte bloemetjes zo in je mond uitelkaar vallen en makkelijk doorslikken. Wij koken sinds zij mee-eet gewoon heel mild: zonder zout, weinig peper, niet te pittig, etc. Maar vooral zonder zout, dat is voor jezelf ook heel gezond, en als je even gewend bent ook prima lekker! En altijd met versgekookte groente. Wij geven sinds ze een is, of iets later, ook wel pizza of quiche als we "kant en klaar" eten. Maar dan gaven we vaak eerst een bakje doperwtjes of boontjes, zodat ze al wat in haar maagje had en dus niet teveel zout binnen kreeg. Nu doen we dat eigenlijk niet meer, de andere dagen krijgt ze in onze ogen voldoende groenten binnen om af en toe te "zondigen". Succes en veel plezier!
Vanaf 11 maanden cold turkey hier. We hebben wel zelf ons eten aangepast, bijna geen pakjes meer en zout voegen we bijvoorbeeld later aan tafel toe. Ik vries restjes altijd in, als wij eens patat of pizza eten dan krijgt zij iets uit de vriezer. Ik heb ook weleens zelf ovenfrietjes gemaakt, lekkere salade erbij en dan smult ze wel met ons mee. Ik zit te denken wat ze hier niet mee at, en dat was (en is) toch eigenlijk alleen de vette hap of een medium biefstuk ofzo. Verder eet ze alles mee.
Wat ik uit je openingspost begrijp heeft ze tot nu toe alleen nog maar gepureerde prakjes gehad?? Heeft ze nooit stukken met jullie meegegeten? Hier is het ook geleidelijk gegaan vanaf dat we gestart zijn met 6 maanden. Ze kreeg zelf geregeld al een stronkje broccoli, boontje, stukje aardappel oid. Dus hier nooit problemen gehad met overschakelen, hebben we eigenlijk ook niet hoeven doen! Hier at ze rond die leeftijd al zelf, meestal met de handjes... Inmiddels is dit ingeruild voor een vorkje of lepel (afh wat er gegeten wordt natuurlijk). Onze 'pot' is hier overigens aangepast op onze dochter. Zo weinig mogelijk kant en klaar/uit zakjes/met zout etc. Verder had ik altijd nog wel restjes in de diepvries die ze kon eten of een zak gemengde diepvriesgroenten . Dan kon ik gauw wat groenten voor haar koken met een aardappeltje/pasta oid. Ze mag overigens verder alle kruiden hebben, met een beperking van zout natuurlijk. Geef haar anders vanavond gewoon eens een bordje met stukjes aardappel, groeten en vlees erop, kijk dan eens wat ze er mee doet! Schrik er niet van als ze een stuk minder binnen krijgt, dat is niet erg... Als ze het door heeft gaat het vanzelf snel beter!
Ik haal ook uit je verhaal dat je tot nu prakjes maakte en haar voerde? Dan zal het niet van de ene op de andere dag gaan. Ik denk dat je veel hebt aan bovenstaande tips. Overigens mag een baby ook gewoon met de pot mee eten, alleen zonder zout en bepaalde andere dingen. Het gaat meestal veel makkelijker als ze hier eerder mee beginnen als 1 jaar.
Onze dochter heeft altijd met de pot mee gegeten eigenlijk. Eerst at ze natuurlijk alleen maar groenten maar dan de groenten die wij aten. En toen ze combi maaltijden ging eten, kookten we aangepast aan haar. Ze at bv al met 8 maanden chilli con carne met rijst of aardappelpuree met ons mee. Ook gewoon gekruid met chilli, alleen kookten we zonder zout, nog steeds trouwens. Pizza lust ze niet, maar gebakken aardappeltjes en gebakken vlees at ze ook al ruim voor het jaar. Het is denk ik nogal makkelijk praten als je kind vanaf het begin gewoon meegegeten heeft, dan hoeft er na het jaar helemaal niets te veranderen, alleen kan ze zo nu en dan iets mee eten wat niet zo gezond is. Gepureerd eten heb ik trouwens ook nooit gedaan. Ik zou vrij snel van gepureerd overstappen op geprakt en dan stukjes snijden. En zelf laten eten! Het is best makkelijk om je koken aan te passen op kinderen hoor, geen pakjes zakjes potjes enzo maar lekker zelf koken. Gezonder, lekkerder en goedkoper.
Misschien ken je mijn verhaal: baby 1 jaar wil alleen potjes.. Ik ben nou 2 weken bezig met mee laten eten. Aardappels met wortel/bloemkool/broccoli gaat er nu geprakt goed in. Vrijdag en gisteren hele macaroni schelpjes! En hij krijgt wat ik maak, dus zakjes en potjes. Aardappels en groente zoutloos.. Bij het begin beginnen en steeds ietsgrover.. Succes!