Rechts veel minder melk als links

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by loes1990, Sep 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is ruim 4 maanden en ik geef nog steeds volledige borstvoeding. Nu kolf ik op het werk en wanneer nodig thuis en rechts is altijd veel minder dan links. Nu net rechts 50cc links 150! Hoe kan dit? Is het erg en wat kan ik er eventueel aan doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ervaar je er ongemak van? Heb je er last van dus? En hoe zit je in je productie?
    Is dit altijd zo geweest? Dat rechts minder geeft dan links?

Zie je iets aan de borst? Is het gevoelig? Komt er wel een toeschietreflex bij het kolven? En bij het voeden?

Hoor het graag!

3. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er geen ongemak van.. Je ziet wel dat de rechter borst tegen voedingstijd veel voller is.. Ik heb geen pijn en de hoeveelheid voeding van beide borsten samen is genoeg.. Toen ik begon met werken kolfde ik per dag meer dan dat ze dronk.. Nu is dat gelijk.. Het loopt dus wel iets terug..

4. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toeschietreflex trouwens wel.. Heb geprobeerd rechts, links en dan nog een keer rechts te kolven maar de tweede keer geen toeschietreflex

5. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    De borstvoeding loopt hard terug.. Mijn dochter drinkt nu 170/180 cc maar ik kolf nu nog maar 140cc.. (40cc rechts, 100cc links) Wat kan ik het beste doen?

6. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    kolf je volgens schema?
    hiervoor masseer je de borst kort (20 sec) en start met kolven voor 7 min. dan andere kant masseren en kolven voor 7 min. Dan terug naar eerste borst en kolven voor 5 min. Na 5 min. wissel je weer naar de andere kant.
    Tot slot masseer je nog een keer en kolf je iedere borst nog een minuut of 3.

Je kunt ook na het kolven even met de hand nakolven ( dus laatste druppels, mogelijk komt er nog een tsr)

Wanneer je echt zorgen hebt kun je tijdelijk een dubbelzijdige kolf proberen.

Kun je achterhalen waardoor het terugloopt? Ben je weer aan het werk, studie, veel van huis? slaapt ze door ' s nachts? Ben je aan de pil of ga je menstrueren?

Kijk ook even goed naar je voeding: vit. D en B zijn belangrijk, net als ijzer.

Evt. stimulerende middeltjes proberen?

Succes, kolf een paar dagen volgens dit schema en laat maar horen of het verbetering geeft

7. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het schema, ik ga het proberen.. Ik kan het duidelijk terugbrengen naar mijn werk.. Ben nu weer 2 weken aan de slag en voed daardoor minder vaak zelf en kolf veel.. Sommige dagen geef ik zelf maar 1 voeding.. Zal ook extra op de vitamine letten.. Hoop dat het werkt..

8. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    je kunt nog stimulerende middelen proberen, avocado, fenegriek (capsules) borstvoedingsthee, noten (vit B)

Tja...en nachtvoedingen. Die houden de boel vaak in stand ;)

9. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af of ik wel een goede stap neem met het kolf schema.. Na 7 minuten komt er nog volop melk uit de borst maar ik stop dan en wissel.. Bij de tweede sessie van 5 minuten kolf ik weinig meer (zo'n 10cc per borst.. Bij de laatste sessie van 3 minuten helemaal niks meer.. Kan ik misschien beter de eerste keer van iedere borst aanhouden tot er minder melk uit komt?

10. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, is prima. Wanneer melkstroom mindert of stopt kun je dan wisselen. Om meer melk aan te maken ga je nog door nadat de melkstroom gestopt was. Dit stimuleert en soms komt er nog een toeschietreflex.

Succes!

11. loes1990

loes1990 Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    1,835
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben heel bang dat het einde in zicht komt.. Gebruik nu het schema maar kolf 150cc per keer en ze drinkt er 180-200.. Het punt komt dat ik mijn vooraad in de vriezer ga aanspreken en ik zal dus binnenkort over gaan naar 1 of meerdere kunstvoedingen.. Helaas, maar heb toch nog (bijna) 5 maanden volledige borstvoeding kunnen geven.. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb zijn de stimulerende middeltjes.. Om wat voor middeltjes gaat het dan? Hebben die nadelen en hoe kom ik er aan?

12. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Heb je je kolf nagekeken: slangen, borstschilden etc. evt. motor door laten meten bij lactatiekundige of winkel waar je hem kocht. Gewoon om uit te sluiten dat hier het probleem niet ligt.

Vaker aanleggen, wisselen tijdens een voeding (links, rechts, nog eens links, nog eens rechts) 's avonds huid op huid, veel bij elkaar zijn. Kan allemaal helpen.

Middeltjes die stimuleren zijn fenegriek capsules. (bij natuurdrogist) LET OP: contra indicatie bij diabetes!!!
    Domperidon. (zie ook informatie op borstvoeding.com) Verder borstvoedingsthee, noten, vitaminen etc.

Houd vol! Evt. kun je aanvullen met kv, zodat je nog steeds bv geeft tot ....?

Share This Page