Borstvoeding met medicatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Klijntjuh, 7 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Ik heb een vraagje (nog niet met gyneacoloog overgesproken, zit nu tussen een terug-emigratie in enzo)

Ik heb een SSRI genaamt Sertraline (Zoloft = merknaam)
    Hierdoor loop ik ook bij een gyneacoloog, en moet ik in het ziekenhuis bevallen waar een kinderarts aanwezig is.

Het binnenkrijgen van de Sertraline is het probleem niet, het plotseling stoppen en het 'afkicken' ervan kan naar zijn.

Nu dacht ik: Als ik dan borstvoeding geef, krijgt Andy voorlopig nog een kleine hoeveelheid medicatie binnen, en met borstvoeding afbouwen bouw ik gelijk de medicatie zonder problemen af.

Is dit een logische en goede gedachtengang? of alleen maar 'erg' omdat mijn baby dan alleen maar langer medicatie binnen krijgt?

Ik wilde eerst volledig borstvoeding geven, en zo lang mogelijk. Maar betwijfel of dat met medicatie wel zo handig is?

Ik ben gestopt met mijn Concerta (Ritalin) tijdens de zwangerschap, maar dit zou ik zo snel mogelijk weer willen gebruiken. Ik neem aan dat dit tijdens borstvoeding ook niet mogelijk is?

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ritalin bij borstvoeding wordt ontraden. Er zijn geen ervaringen mee. Over het gebruik van sertraline is relatief veel bekend. De relatieve kinddosis is laag (citaat uit mijn boek) Het is in het bloed van de baby slechts in zeer kleine hoeveelheid aanwezig, of niet.
    Maximale concentraties in de melk zijn na 7 tot 8 uur.

Je zou hier dus borstvoeding mee mogen geven.
    Mijn boek zet het in de categorie: borstvoeding handhaven.
    Als je baby eenmaal een beetje doorslaapt zou je met het innemen van de medicatie rekening kunnen houden met die piek.bijvoorbeeld om 20 uur innemen; geeft rond 3 uur de piek en dan drinkt de baby niet bij je.

Misschien een heroverweging waard?

gr
    linda

Deel Deze Pagina