Hallo, Mijn dochtertje van 5,5 maand krijgt nog steeds volledige borstvoeding. Zij heeft van het begin af aan per voeding weinig gedronken (dat weet ik omdat ze op de opvang afgekolfde voeding krijgt) Nu drinkt ze per voeding max.150cc, meestal om de 4 uur . Dit zou betekenen dat ze zeker 6 voedingen nodig zou hebben om genoeg melk binnen te krijgen. Dit is ongeveer haar schema: 07:00,11:00,15:00, 19:00, 24:00 en 04:00; soms, als ze een keer langer doorslaapt, wil ze maar 5 voedingen (dus ong.900cc totaal). Ze groeit goed en is tevreden. Mijn probleem........de nachtvoedingen beginnen op te breken. ik heb al 5,5 maand geen nacht doorgeslapen. Nu zeggen sommigen dat ik haar moet laten huilen 's nachts, dat het gewenning is, maar ik denk dat ze die voedingen echt nodig heeft omdat ze anders echt te weinig krijgt (ik kan haar dan ook niet troosten met de speen).Overdag wil ze i.e.g. echt niet meer melk. Vinden jullie dat ze die nachtvoedingen nog echt nodig heeft, of zou ik er met een fruit/groentehap misschien voor kunnen zorgen dat ze genoeg binnen krijgt en dat we zo allebei 's nachts misschien kunnen doorslapen? Excuus voor het lange verhaal.....hoop dat jullie me raad kunnen geven. Groetjes, Skylar
Ik denk dat ze die nachtvoeding nog wel nodig heeft hoor. Mijn zoontje drinkt nu ook nog wel eens 's nachts en die is 15 maanden. Hij slaapt bij ons in bed, dus ik merk er niet veel van en slaap ook meteen weer in. Met bijvoeding is het advies toch om te wachten tot 6 maanden. Dus dat zou ik dan ook doen als ik jou was. Daarbij vult fruit veel minder dan melk, dus daar zal ze niet minder vaak door gaan drinken. Ik vind dat je het prima doet! Groetjes! (ps. ik vind dat je een kindje niet moet laten huilen, ik ben groot voorstander van een veilige hechting)
Ben het hier helemaal mee eens. Slaapt ze nog bij jullie op de kamer? Maak het jezelf 's nachts zo makkelijk mogelijk. Hier ligt zoontje in de wieg naast ons bed en als hij 's nachts wakker wordt, nemen we hem bij ons, leg ik hem aan en slapen we met z'n drietjes lekker verder. Véél minder vermoeiend!
onze oudste heeft ook tot 6,5 maand 2x per nacht gedronken (2 uur en 5 uur), dus dat brak mij ook aardig op. Hebben m ook niet laten huilen en hij sliep in zn wiegje meteen naast mn bed. Pas toen ie vast voedsel ging eten ging ie naar 1 x rond half 5. Toen ik stopte met de bv en hij brood ging eten overdag en 's avonds warme maaltijd hebben we besloten dat hij zonder voeding 's nachts zou moeten kunnen en hebben we m een nachtje laten huilen (duurde ongeveer drie kwartier, was echt vreselijk..) en dat werkte, de dag erna sliep hij door! maar wij durfden het pas toen we zeker wisten dat hij overdag genoeg binnenkreeg... dus ik kan me je twijfel wel voorstellen en ik zou het zelf dus ook nog niet doen, maar wachten tot na de 6 maanden, kijken hoe het met vaste voeding gaat en dan mssn proberen door te laten huilen (maar eigenlijk gaat dit advies tegen mn gevoel in, want ik vind het vreselijk zo'n kleintje te laten huilen, maar ik weet ook dat het bij ons goed werkte...) sterkte!
Dank voor jullie snelle reactie. Ze slaapt inderdaad nog bij ons op de kamer. En meestal slaapt ze na de voeding ook gelijk weer door, maar ben er toch gauw half uur per keer mee bezig en slaap tussendoor heel licht. Blijf me steeds zorgen maken dat ze niet genoeg krijgt en dat ze daarom niet doorslaapt. Het is i.e.g. al fijn om tehoren dat ik niet de enige ben die haar kindje niet wil laten huilen. Grt.
Hier is ze iets jonger maar ze drinkt ook gemiddeld 150, soms maar 120 cc. Hier ook meestal een nachtvoeding, soms 2 maar hier krijgt ze geen late avondvoeding. Komt ze rond 0.00u zelf voor een voeding? Hier was ze uit haar diepe slaap als ik haar half slapend aanlegde. Ze krijgt hier om 19.00u haar laatste voeding. Overdag komt ze om de 3 a 4 uur. Zit meestal op 5/6 voedingen per dag. 't Voordeel is hier dat ik in principe 's avonds vroeg op bed kan en zodoende wat slaap ik kan halen. Laten huilen werkt hier niet en heb ik s nachts ook geen zin aan en lijkt me ook niet de bedoeling. Speentje heeft wel eens geholpen als ze om 1 uur al kwam.
Ik zou me iig geen zorgen maken of ze genoeg binnen krijgt: je hoeft bij BV ceht niet met cc-tjes te gaan zitten tellen enzo... Zolang ze goed groeit en goed plast, krijgt ze voldoende. Dat ze daarvoor nog een nachtvoeding nodig heeft, is jammer voor jou, maar onze dietist zei destijds dat het ene kind gewoon een groter maagje heeft dan de ander, en dat daardoor dus ook verschillen zitten in vroeger of later doorslapen. Hardstikke goed dus dat je voedt als zij erom vraagt, want als ze niet te troosten is met een speen, heeft ze gewoon honger en een hongerig kind moet eten. 's Nachts niet eten komt echt later pas, als dat niet op vroege leeftijd vanzelf gaat: er komt een moment dat dat wel vanzelf zal gaan Bijvoeden zou ik enkel doen als je de indruk hebt dat ze steeds minder voldoende heeft aan de BV. UIt je post haal ik dat niet, ik krijg de indruk dat ze niet hongeriger is dan eerder. Bij Thirza had ik dat wel: die ging zich met een maand of 5 steeds vaker melden, tot ik bij bijna 6 mnd om de 1,5 uur overdag voedde en 's nachts elke 2 uur. Ik ben toen bij gaan voeden en dat maakte na een week of 2 verschil in het aantal BV-en. Verder zou ik vooral een oplossing zien in jezelf ontzien op andere vlakken: regelmatig vroeg op bed (20-21 uur!), je man dingen in huis opvangen, zodat jij overdag je rust meer kunt pakken, dat soort dingen...
Nee, je weet niet hoeveel ze binnen krijgt, want baby's halen veel meer melk uit de borst dan een kolf! Ik denk dus dat ze zeker een liter krijgt. Hoort erbij, tsja... de ene baby slaapt met twee weken door, de ander pas met 1,5 jaar. Mijn ventje ging rond 1 jaar pas een keertje doorslapen en at toch zeker al prima bijvoeding. Verstandig is daarmee te wachten tot 6 maanden. Bijvoeding vervangt, zeker in het begin, geen borstvoeding!
Laten huilen heeft denk ik weinig zin als ze echt honger heeft, want dan blijft ze huilen. Irem komt overdag om de 3 a 4 uur, maar slaapt 's nachts vaak zo 7 uur achter elkaar door. Wat hier goed werkt is gewoon echt door haar het schema laten bepalen. Als ze om 20.00 uur heeft gedronken en ze slaapt lekker, dan maak ik haar niet om 23.00 uur nog wakker voor een voeding. Ja dan komt ze wel weer rond een uur of 2.00, nou ja niets aan te doen. Meestal drinkt ze tussen 22.00 en 23.00 voor het laatst en dan slaapt ze vaak zo tot 6.00 uur door. Maar het zal per kind verschillen. En ja het is zeker vermoeiend! Wat ik altijd doe: ze slaapt dichtbij ons, dus zodra ik hoor dat ze wakker wordt pak ik haar (want 's nachts wordt ze echt alleen wakker voor een voeding), ik verschoon haar niet (of ze moet echt een poepluier hebben maar dat gebeurt niet vaak 's nachts), leg haar meteen aan zodat ze nog half slapend gaat drinken en dan kan ik haar meestal 10 minuten later slapend en al weer in bed leggen. Zo heeft iedereen er het minste last van.
Je verhaal is herkenbaar en vooral ook de onzekerheid. M dronk ook weinig cc's per keer (dat wist ik niet alleen aan kolfopbrengst en drinken uit de fles maar ook door wegen voor/na voeding), maar groeide wel prima. Sliep ook niet door. Bijvoeden heeft daar trouwens niets in geholpen. M sliep pas door met 14-15 maanden (maar dan wel direct klokje rond). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je erdoor zit hoor. Is zo vermoeiend dat slechte slapen. Nu weer een kindje dat geen grote hoeveelheden bunkert, ach ja ... tis niet anders . Overigens hoeft ook dat geen garantie voor doorslapen te zijn: de grootverbruiker van vrienden van ons slaapt volgens mij nog steeds niet door (1,5)