Borstvoeding voor beginners

Discussion in 'Borstvoeding' started by LoveShineALight, Apr 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    s nachts heb ik meestal varierend 4-7 uur tussen de voedingen en overdag komt ze soms nog steeds om de twee uur. Ik voed op verzoek (wel met een minimum van 2 uur ertussen). Zo voed ik de ene dag 6x maar een volgende dag 9x.

Hanneke, dat je nog 90 cc na de ochtendvoeding kolft is niet zo gek hoor, ik kolf met gemak rond de 150 cc na de ochtendvoeding en dan voelen mijn borsten al soepel aan.
    Geef het nog een beetje tijd, het afstemmen op elkaar kan zeker nog even duren, en vergeet de regeldagen niet die alsnog aan komen als je kleintje groter wordt!

Hier voed ik vaak eerst met links, tsr is zo sterk dat als ze al uit rechts gedronken heeft ze er gelijk afschiet en haar gezicht onder gespoten wordt (zo zielig :p) niet dat ze wat van meekrijgt haha.
    Alleen links is mijn productie veel hoger dan rechts, ach ja... als ze maar genoeg drinkt, en ze komt goed aan dus dat zit wel snor :)

2. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Soms is het best lastig inderdaad, kan er best onzeker van worden als hij zo heel vaak wil drinken en maar hard blijft huilen... maarja het gaat ons wel lukken :)
    Regeldagen zijn weer achter de rug voor nu dus we hebben weer meer rust ;) Hij drinkt nog steeds erg vaak en periodes clusteren maar tussendoor ook tevreden slapen. Verslikken lijkt minder. Grote golf spugen is volgens mij alleen als het echt teveel melk was. Gister naar kerk geweest, maar door rechte stoelen in oppas voed ik dan toch te rechtop, terwijl ik al erg volle borsten had... Dus dan komt er toch weer veel uit. Thuis (half) liggend gaat best goed, meestal alleen mondje spugen of niks. Tenzij er soms grote boer dwars zat en voeding mee komt ;)
    Doet bij jullie de andere borst al minder mee tijdens voeden? Ik druk wel op mn tepel en doekje eronder maar nog steeds regelmatig zwembad als ik niet oplet ;) Zoogcompressen lijken wonderbaarlijk genoeg wel voldoende, misschien omdat het ook tegendruk geeft...
    Centurychild, oefen jij ook al met flesje? Wil niet te vroeg beginnen... dacht 6 weken ofzo. Ik werk niet dus het is niet noodzakelijk, maar vind het wel handig als hij in geval van eens gekolfde melk uit flesje kan drinken, kan ik hem straks af en toe bij papa of oppas laten als ik afspraak heb. Moet nog even kijken wat voor flesje... heb avent uit babydoos maar schijnt niet zo ideaal te zijn.

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Wat een gaaf topic... Ben zelf geen beginnend voedster meer, want voed al 2 jr en 5 mnd maar meiden: ga ervoor, het wordt alleen maar mooier!

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Hoi meiden!
    Hier nu 7w BV, maar vanaf de start problematisch. Moest vanwege te groot gewichtsverlies KV bijgeven en doe dat nog steeds. Heb gewoonweg niet voldoende productie :( Heb er alles voor gedaan (en nog steeds), maar mn lijf werkt niet mee. Geef dus nu wat ik kan en voed bij wat er nodig is.
    Geniet echt van de BV momenten. Voelde me erg schuldig en een mislukkeling omdat we KV gingen geven, maar dat is nu grotendeels weg. Ik doe tenslotte wat ik kan.

5. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    @centurychild: hier ook sterke tsr, aan beide kanten trouwens. Laat soms wat weg lopen in bakje (voor in diepvries), maar baby kan het steeds beter aan ook :)

@hanneke: fijn dat het beter gaat! Herken het onzekere wel hoor, denk dat we vanzelf zekerder zullen worden :) Hier lekt de andere ook mee, zoogkompressen vangen het redelijk op... Maak gebruik er wel veel dus.

@Hilly: Klinkt wel als een goede oplossing, jou mannetje krijgt het beste van 2 werelden ; kv en bv. Er zijn genoeg mensen die in jou situatie overgestapt waren naar kv (wat ook prima is), petje af voor jou!

Hier gaat het alsnog op baby's tempo, kan er nog geen regelmaat in ontdekken. Laat het zelf ook wat los, dat maakt het makkelijker. Verder lijkt hij over te gaan in niet meer dagelijks poepen, laatste keer (flink ook!!) was maandagavond. Ben benieuwd wanneer het weer raak is, ben voorbereid op een flinke ;) Soms wat krampjes, maar bij mama hangen doet hem goed.

Fijn dat jullie meeschrijven meiden, goed om te lezen dat ik niet de enige ben met strubbelingen en soms wat onzekerheden :)

6. LoveShineALight

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Hoi meiden, hoe is het met jullie?

Hier gaat het goed, gaat zo zijn gangetje.

Ik vroeg me af he, hoe doen jullie het voeden in de nacht?
    Normaal gesproken voed ik zittend, vaak madonna-houding (geloof dat dat zo heet) en soms rugbyhouding. Eerst krijgt hij borst 1, dan boertje, dan verschonen, dan evt borst 2, boertje en dan knuffelen en valt hij vaak in slaap bij mij(of vriendlief). Vaak is dit traject zo'n 45 - 60 minuten. Baby komt wisselend elke 2-3 uur, een enkele keer iets langer 3,5 of 4 uur. Dat is met name in de nacht.
    In de ochtend voed ik laatste tijd wel eens liggend in bed.. Daarna ligt hij bij mij in bed en worden we rustig wakker of slaapt hij nog een tijdje in bed. Afgelopen nacht lag vriendlief niet bij me en heb ik baby liggend in ons bed gevoed. De plasluiers ook in bed verschoont. Baby viel aan mijn borst in slaap. Hij meldde zich echter om 11, 1, 3, 5 en toen om 8.45u. In de nacht dus zo om de 2 uur.

Hoe doen jullie dat in de nacht? Liggend/zittend voeden, wel niet verschonen in de nacht?

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Wij hebben een co-sleeper aan ons bed vast. Ik probeer hem daar in ieder geval de nacht te laten beginnen. Als hij tijdens de nacht komt, dan rol ik hem zo naar me toe en voed liggend. Als het lukt, dan leg ik hem terug in de co-sleeper, maar dat pikt hij niet altijd. En eerlijk is eerlijk, we vallen ook wel eens samen in slaap. :D

PS: ik verschoon niet 's nachts, tenzij strikt noodzakelijk.

8. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik kom me hier vast melden :D hoop binnen enkele dagen/weken ook lid te kunnen worden van de borstvoedingsclub :p

Ik geloof niet dat ik het type ben wat maar bij iedereen en overal borstvoeding zou gaan geven, dus hoop dat dat ook een beetje soepel verloopt :)

9. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

Dec 14, 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hanneke, ik heb ook een tijdje geklooid met te veel melk en een kindje dat zich veel verslikte en maar bleef vragen terwijl ze wel melk terug gaf. Ik ben toen begonnen met een speentje geven na de voeding. Dochter drinkt heel snel aan de borst en heeft na de voeding nog erge zuigbehoefte. Ik geef nu 10 weken borstvoeding en ik heb bijna geen onzekerheden meer en ik heb haar goed leren kennen.
    Nacht voedingen doe ik zittend in bed want liggend van ik geheid in slaap. Zittend gebeurd dat zelfs regelmatig, dan word ik anderhalf uur laatst wakker met die kleine in mijn armen :') als dat gebeurd, verschoon ik haar niet en gaat ze terug in haar wiegje. Als ik wel wakker blijf maar zij niet een ze heeft naar mijn mening te weinig gegeten, dan verschoont mijn man haar tussen twee borsten door.
    Ik geef bijna altijd twee borsten!

10. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik voedde vanaf een week of 8 liggend, daarvoor lukte dat niet echt, alleen verschonen als er gepoept was of de luier vol voelde.

11. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Gaat best goed hier :)
    Ik voed 's nachts liggend, meestal ik op mn rug en hij tegen mij op op zn knietjes. Heb ook wel gedaan op mn zij en hij plat liggend, maar als zn maagje niet wat lager ligt geeft hij nog eerder terug volgens mij. Vaak komt hij ongeveer 12-3-6, vanacht 1 en half 5 dus helemaal prima. Hij slaapt heel makkelijk weer in wel. De middelste voeding verschoon ik vaak, zit dan toch flink vol, niet zeker of ie tot de ochtend redt. Vaak daarna nog slokje, maar wel zelfde borst.

12. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Hij spuugt vaak veel aan het eind van de ochtend, doet soort van clusteren 's ochtends en dan is het uiteindelijk veel te veel, ook omdat mn borsten zo vol zijn dan. Vandaag nieuwe strategie... alleen 1 kant de hele tijd voeden, andere kant kolven. Had 130 cc en was niet eens helemaal leeg... geen wonder dat hij er last van krijgt...
    Pietje alvast welkom trouwens, en vast succes met bevalling :)

13. Upkedupke

Upkedupke Bekend lid

Oct 30, 2012
    611
    0
    16
    Limburg
    Moet je dan zijn hoofdje ondersteunen? Ik deed dit bij de oudste ook wel eens, maar moest dan zijn hoofdje omhoog houden, anders verdween zijn neus in mijn borst (en ik heb niet eens zoveel borst). Uiteindelijk had ik een ontzettend lamme arm van het ondersteunen haha.

14. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Ja tegen zijn voorhoofd, anders zakt hij er helemaal in inderdaad ;) en vaak moet ik ook met vinger of andere hand beetje borst omlaag duwen om zijn neusje vrij te houden.
    Ik doe dat geloof ik met dezelfde arm als de kant waar hij ligt, lukt precies als hij beetje schuin ligt en mijn elleboog kan dan rusten op matras. Kan nog licht op zij draaien om hoogte aan te passen zodat je beter kan steunen. Of nog verder op zij om ook verste borst te geven.

15. LoveShineALight

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Dank voor de reacties!
    Volgens mij zijn wij in de regeldagen beland, in elk geval lijkt zijn maagje wat overstuur. Gisteren overdag vaker gedronken, ook onrustiger leek het. Wilde alleen bij mij liggen bij wegleggen steeds wakker. Gister in namiddag tijdje in draagzak geslapen en gisteravond bij vriendlief. Vannacht gevoed zoals anders, in stoel op zijn kamertje. Verschonen achterwege gelaten. Hij sliep om 00.30 en kwam om 3.00 en 5.45. Daarna om 7.20 en 8.00 uur. Toen in de draagzak want hij is moe maar geeft zich niet over. Ben benieuwd wat de dag verder zal brengen...

16. gerdia

gerdia Bekend lid

Sep 1, 2011
    795
    351
    63
    Female
    hoi Dames,

Ik meld me ook graag voor dit topic.
    Zoonlief is ondertussen 5.5week oud en de borstvoeding loopt goed!
    Maandag en gisteren volgens mij regeldagen..heel onrustig en vaak willen drinken..terwijl hij nu juist weer heerlijk wat uurtjes achter elkaar maakt!
    Ook kolf ik één voeding per dag, zodat manlief een flesje kan geven en hij en ik wennen aan het kolven/flesje drinken.
    Dit gaat heel goed..alleen het voorraadje aanleggen gaat nog niet zoals ik het graag zou zien..Als ik een volledige voeding kolf dan kolf ik wel ongeveer 110/120 (totaal van 2borsten), maar als ik na een voeding na kolf (s' morgens) dan haal ik er met moeilijkheid 20ml uit..
    herkend iemand dit?
    Ook worden z'n poepluiers al minder, is dit bij jullie ook al zo?

17. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Update:
    Lactatiekundige is langsgeweest en J's tongriem is de eerste keer onvoldoende geknipt. Hij kan nog steeds niet goed cuppen en geen goed vacuum maken. Hierdoor drinkt hij niet effectief en dat heeft vervolgens weer impact op mijn productie.

Volgende week woensdag kunnen we terecht. Ben benieuwd. We zijn natuurlijk alweer wat weken verder, dus misschien heeft hij dit keer wel oefeningen nodig om zn nieuwe bewegingsruimte goed te leren gebruiken...

18. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Loveshinealight sterkte... hopelijk duurt t niet te lang ;)
    Hoop dat hij het regelen hier even laat nog want nog steeds dikke overproductie... moet niet nog meer worden... Doe nu ongeveer blokvoeden en 's ochtends de borst die ik niet geef afkolven. Nou 110-130 in 5 min met handkolf... pffff. Moet niet klagen want dat worstelen met te weinig productie wat sommigen van jullie hebben is vast veel zwaarder. Wordt het zwembad wel een beetje zat... 's nachts steeds alles nat en koud en als hij erg huilt mn kleren overdag ook. Gister bij CB moest ik hem wakker maken om uit te kleden dus hij was niet blij, kon mn bh uitwringen thuis...
    Hij heeft nu dinsdag voor het laatst gepoept, zit hem wel iets erg dwars, veel krampjes en vaak persen. Maar dan komen er alleen veel windjes. Dus of hij nu last heeft van ontlasting of lucht...? Het is toch dun zat dat ik me niet voor kan stellen dat het echt niet zou lukken als er wat zit.
    Geven jullie speentje? Krijg allemaal goedbedoelde adviezen en weet het niet goed. Soms geef ik pink als ik op dat moment echt niet kan voeden om het kwartiertje te rekken, maar heb eigenlijk nooit dat hij na voeding nog meer alleen wil zuigen. Als hij nog wil vind ie pink niet genoeg, wil uiteindelijk toch nog echt drinken dan. Wil eigenlijk niet aan speen, maar eventueel duimen is dan weer slechter geloof ik...
    Ha volgens mij is daar dan toch weer een geel hopelijk netjes ingepakt cadeautje :D

19. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Goh dat was toch een andersoortig geel cadeautje, veel pasteuzer ;) misschien toch meer krampjes daardoor dan? Hopelijk is het nu even minder dan :D
    Hilly jammer dat ze niet gelijk tongriempje kon knippen dan, nog haast een week wachten is best lang! Maar misschien kan het niet meer aan huis als ze nog verder moeten knippen? Succes in ieder geval, hoop dat het helpt!

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    De eerste keer knippen is ook in het zkh gedaan en deze keer moet dat weer. Ik wou dat ze het in de eerste week meteen goed gedaan hadden, maar helaas is het pas later onderkend.

Share This Page