Ha ladies, Over 2 maanden krijg ik mijn tweede kindje en ik wil voor het eerst gaan proberen om borstvoeding te geven. Er komt echter nu al melk uit mijn tepels als ik lichtjes knijp. Heeft het al zin om dit te bewaren? Of hoe en wanneer begin je daarmee? En hoe moet je het bewaren en dan meenemen naar ziekenhuis tzt?
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/284-colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap Hier een mooi artikel erover. In je tepels knijpen zou ik niet doen, maar op de juiste manier kolven met de hand kan prima om voor de bevalling wat melk op te vangen. In principe wordt er aangeraden dat niet eerder dan met 37 weken te kolven, omdat het weeen kan opwekken, maar zolang je geen seksverbod hebt, mag je ook kolven. Het handigst is om het te bewaren in spuitjes met dop van 5 of 10 ml. Zo groot zijn de voedingen namelijk de eerste dag. Deze spuitjes bewaar je dan in de diepvries en als je ze nodig hebt haal je ze eruit. Zijn dan zo ontdooid. (Onthou wel dat je ook moet gaan kolven als je deze gaat geven, om je productie op gang te helpen/houden, zolang je daar toe in staat bent natuurlijk)
Goed artikel, ook over hoe je het moet bewaren enzo! Maar een 5 of 10ml spuitje zie ik me er nog niet vol mee krijgen. Neem je het dan mee in een koeltasje als je gaat bevallen? Het is bij mij (nu nog niet) juist de bedoeling dat de bevalling op gang gaat komen door het kolven vlak na 37wk (anders wordt ik vóór 38wk ingeleid en dat infuus wil ik voorkomen). Maar mocht ik genoeg hebben nu al dan kan ik het dus al invriezen? Zou tzt niet een electrische kolf effectiever zijn dan met de hand?
Is er een reden waarom je nu al zo intensief met borstvoeding wil bezig zijn? Borstvoeding komt namelijk in principe pas écht op gang dankzij de hormonen die vrijkomen bij de bevalling. Dat heeft de natuur zo handig geregeld. Bij een geplande keizersnede kan het soms interessant zijn om op voorhand de druppels melk al op te vangen en te bewaren, omdat die hormonen dan dus minder in het spel zijn. Maar in dat geval zou ik een lk contacteren voor een goed plan op maat. Maar borstvoeding komt op gang door die hormonen dus, en hou je op gang door aanleggen aanleggen aanleggen. Als je dat proces gaat verstoren door spuitjes vooraf verzamelde melk te geven tussendoor, geef je je lichaam dus net het signaal om mínder melk te produceren, ipv meer. Tenzij je op die momenten dat je geeft ook nog eens intensief gaat kolven, maar dat lijkt me niet iets waar je je standaard al mee bezig wil houden net na je bevalling.
ik heb diabetes (type1) en de kans dat mijn kind direct moet kunnen drinken is heel groot. Mijn bevalling moet met max 38wk worden opgewekt (of ks) en de week daarvoor kolven kan dus helpen om een natuurlijke bevalling op gang te helpen (alles beter dan dat oxytocine-infuus!!) Daarnaast heb ik een borstverkleining gehad dus of het 100% werkt weten we niet. Verder probeer ik me te oriënteren op borstvoeding omdat dat beter is voor de waarshijnlijk nieuwe randprematuur die ik ga baren. En als ik genoeg van bv weet dan ben ik hopelijk minder snel geneigd om te grijpen naar de voor mij bekende flesvoeding
Ok. Dat zijn allemaal erg specifieke redenen. Ik zou daarmee ofwel contact opnemen met een lk (géén vroedvrouw of kraamzorg) of gratis telefonisch contact opnemen met een vrijwilligster van La Leche League, of via de Facebookpagina van LLL. Veel succes!-
Het op gang komen door kolven kan je wel vergeten denk ik. Hier dronk zoon nog twee keer per dag en gebeurde helemaal niets. Maar als je eerder ingeleid gaat worden, zou je misschien ook wat eerder kunnen beginnen met kolven, maar dat zou ik alleen doen in overleg met je gyn. Een elektrische kolf lijkt me niet zo fijn op een nog niet echt melkgevende borst, je zou eventueel een handkolf kunnen proberen. En wat Shakes ook zegt, de echte melkproductie komt pas op gang bij het loslaten van de placenta, omdat de zwangerschapshormonen de aanmaak van prolactine remmen. Maar in jouw geval is het wel fijn om met wat van je eigen melk te kunnen bijvoeden.
Ook na de bevalling is er in de eerste instantie alleen colostrum. Dat is een soort geconcentreerde, calorierijke melk. Het gaat in het begin echt om druppels en daarna (meestal vanaf dag 3 of 4) wordt het snel meer. Ik denk dat dat een proces is wat je niet kunt forceren. Ik wil het hier even neerzetten zodat je niet schrikt als de melk niet meteen rijkelijk vloeit na de bevalling. Want dat is dus normaal! Dat gezegd hebbende, ik denk dat het geen kwaad kan om na 37 weken te beginnen met kolven en de eventuele opbrengst te bewaren. Inderdaad zou ik het in een koeltas meenemen. Als er nu al wat colostrum uit je tepels komt, is de kans denk ik wel groot dat je melkfabriekje het straks prima doet!
Dat hoeft niet altijd zo te zijn ik had tijdens de zwangerschap ook al colostrum uit de tepels hoefde ik niets voor te doen en mijn melk fabriek kwam niet op gang ondanks alles gedaan te hebben. Verder voor ts Heel veel succes hopelijk kan je al wat bv sparen zodat je goed kan bijvoeden en wat de andere dames ook al zeiden zodra je kleintje er is echt vaak aanleggen als dat lukt.
Heb ook niet gezegd dat dat altijd zo is, alleen dat de kans groot is. TS heeft specifieke zorgen vanwege een borstverkleining. Wat jammer dat het bij jou niet op gang kwam. Het komt inderdaad wel eens voor!
Ik kolf ook vanwege specifieke redenen vanaf week 37. Ik ben nu vandaag precies 40 weken, het heeft bij mij echt niets in gang gezet. Ondertussen al veel spuitjes in de vriezer. Ik kolf nog wel, maar meer om de productie wat op gang te houden. Ik zit nu op 20 ml per keer en dat is echt meer dan genoeg. Ik hoop het niet nodig te hebben straks. Ik heb een fijne lk, die voor mij een goed plan heeft gemaakt. Zij heeft ook aangegeven hoe ik het mee moet nemen als de bevalling begint. Zkh weet al dat ik het ga meebrengen. Er werd totaal niet moeilijk over gedaan, eerder enthousiast. Elektrisch kolven word afgeraden, met de hand kolven levert in het begin namelijk nog heteest op en je wilt de kostbare druppels niet in de kolf kwijtraken.
Na 2 bv baby's ben ik nog steeds een leek. Maar is het niet verstandig om de extra voedingsrijke melk te bewaren voor de baby? Ik snap dat je het extra op gang wilt brengen, maar 3 a 4 dagen na de (vaginale) bevalling krijg je stuwing, en dat is een mooie om op in te gaan zetten als het nog niet zo goed loopt.
Colostrum blijft tot enkele dagen na de bevalling, dus dat heeft verder geen invloed. Sommige vrouwen komt het niet snel genoeg op gang. Sommige vrouwen kunnen complicaties krijgen na de bevalling (ik dus) waardoor ik geen bv mag geven. Heb ik al meerdere keren hier beschreven waarom. Sommige baby's moeten bijgevoed worden na de bevalling. Er zijn heel veel legitieme redenen.
We moeten bij mijn kind sowieso zien dat de eerste 10cc naar binnen gaan, ook als het goed gaat. Dus moet wel iets meenemen. Ik neem voor de zekerheid ook flesvoeding mee (al gekocht) want hij móet de eerste dagen genoeg drinken. Anders krijg ik hem niet mee naar huis namelijk