Hoi Heidi, ik ben op zoek naar wat tips voor mijn zusje. Ze is afgelopen vrijdag bevallen dmv en keizersnee. Mede hierdoor is de start van de borstvoeding wat lastig geweest. Alles is goed en ze is inmiddels thuis maar de borstvoeding lukt nog niet zo goed. Melk genoeg maar de kleine meid valt vrijwel meteen in slaap als ze op de borst ligt (houding maakt niet uit) met Tepelhoedje hapt ze meestal wel aan maar zuigt vervolgens niet en slaapt weer, proberen wakker te houden lukt bijna niet. Het is nu ongeveer twee keer gelukt dat ze echt goed wat dronk aan de borst. Heb je tips over hoe dit aan te pakken. Sinds vandaag legt ze haar dochter iedere voeding eerst aan en probeert ongeveer 15 min of ze drinkt. Lukt niet niet , wat helaas meestal het geval is, krijgt de kleine borstvoeding via finger feeding ( als ik de goede benaming gebruik. Het is via een slangetje aan de vinger) op de vinger zuigt ze wel goed dus ze kan het wel . In het ziekenhuis en de eerste dag thuis het Ze De voeding overigens gekregen met een spuitje (ziekenhuis) uit de fles en Door cupfeeding? (Ze dronk het 'Gewoon' uit een bekertje) Wel altijd eerst aan de borst geprobeerd Is het een kwestie van tijd omdat de start niet zo goed was wat betreft de borstvoeding ? En wat kan ze zelf eventueel doen om de kleine te Helpen te zuigen aan de borst? Ik ben benieuwd wat je er van vind. Groetjes Kim I
Hoi, Belangrijk om te weten: is dit kindje op tijd geboren? Of aan de vroege kant? De dingen die je beschrijft komen vaak voor bij kindjes die nog geen 40 weken voldragen zijn namelijk: zij hebben minder energie en kunnen nog geen hele voeding effectief zelf drinken. Ik zou aan de slag gaan met rugby of biological nursing houding waarbij het kindje meer rechtop dan liggend voedt. Billen lager dan schouders bijvoorbeeld. Plaats het kindje meer schrijlings naast mama. Laat ook iemand meekijken. Hoe is productie? Ik zou na elke voeding met de hand even stimuleren (laatste druppels kolven aan beide kanten) en indien nodig 1 of 2 x per dag nakolven als extra. Het gaat dan niet om de milliliters, maar om de stimulatie! Laat haar anders even contact opnemen met een lactatiekundige! Succes
Hoi Heidi, bedankt voor je reactie. Meisje is bijna twee weken te laat geboren die dat is het niet. De productie was/is gelukkig ook goed Er heeft een lactatie kundige meegekeken en het gaat ondertussen al een stuk beter. Ze drinkt volledig aan de borst enkel wel alleen met tepel hoedje dus dat moet nog worden afgebouwd. Groetjes