Ik geef nu 6 maanden volledig bv en merk dat ik het te belastend vind inmiddels. Ons zoontje drinkt al tijden heel onrustig is bij elk geluidje afgeleid, laat dan los en hapt vaak niet opnieuw weer aan waardoor hij vervolgens weer eerder honger heeft. Hij komt nu overdag ongeveer om de 3 uur. Omdat we nog een peuter hebben is ergens rustig voeden overdag geen optie. Dit lukt alleen 's ochtends vroeg, 's avonds laat en 's nachts. Daarnaast val ik ondanks goed eten, enorm veel af. Dat had ik bij de eerste ook. Maar nu zit ik bijna op een te laag bmi en dat vind ik niet gezond meer. Ik ben daarbij/daardoor ook erg moe en mis m'n energie. Nu wil ik graag gaan afbouwen, maar ik wil wél graag tot een jaar 2-3 keer per dag borstvoeding blijven geven (en de eventuele nachtvoedingen). Maar hoe kan ik dat nu het beste aanpakken met de meeste kans van behoudt bv?
Welke voedingen heb je nu nog? Je start met het afbouwen van een voeding die in jullie ritme het makkelijkst afbouwt: bijvoorbeeld in de ochtend wanneer je een fruitte eet met je peuter. Je kindje komt op een leeftijd dat het ook mee mag doen met hapjes. Combineer dit en sla zo het voedingsmoment over. Als je een voeding overslaat, kijk je even aan of je erg stuwt en spanning af moet laten drinken of afkolven. Na een aantal dagen zul je merken dat je lichaam het oppakt. Dan kun je een volgende voeding afbouwen: bijvoorbeeld in de middag of tussen de middag. Wederom kijk wat in jullie dagritme past. Ook deze voeding sla je over op dezelfde manier. Vervang door iets anders. Ik vermoed dat je de overige voedingen nog prima kunt blijven geven gezien de leeftijd van je kindje. Geniet er van!
Beste Heidi, Dank voor je reactie. Momenteel krijgt hij (om en nabij) om 7,10,13,16,19 en 22/23 uur een voeding. Soms komt hij nog 's nachts. Daarnaast krijgt hij twee keer per dag een groente/fruit hapje (dat zijn nog kleine hoeveelheden). Maar stel dat ik er 3 voedingen eraf zou halen overdag (stap voor stap natuurlijk en ik zou dan kiezen voor die van 10-13 en 16 uur) hoef ik daarvoor in de plaats dan geen kunstvoeding te geven? Is groente/fruithap dan voldoende? Groetjes Ago
Je hebt dan inderdaad wel kunstvoeding nodig. Overleg op het CB hoeveel voedingen en of je vit. D bij moet gaan geven. Succes!