Hallo, Ik ben nu in de 32ste week van mijn zwangerschap en ik wil graag borstvoeding gaan geven. Nu begon mijn moeder erover dat het niet lukte en ze geen voeding had. Kan het zo zijn, dat ik ook weinig voeding zal hebben? Daarnaast begon mijn oma het weekend ook nog over het feit dat borstvoeding niet alles is en ik last zal krijgen van tepelkloven en ontstekingen. Dit maakte wel dat ik ervan schrok, maar wil nog steeds erg graag borstvoeding geven. Mijn vraag is dus hoe je dit kunt voorkomen en of je eventueel zelf eet wat het kan stimuleren. Want ben bang dat ik straks ook niet voldoende voeding voor mijn meisje zal hebben. Alvast bedankt voor je antwoord!
Hallo, vroeger werd er op een andere manier omgegaan met hoe borstvoeding gegeven werd. dit maakte dat er een grotere kans was dat er een onbalans kwam in melkinname: dus relatief veel voormelk en weinig vette melk. met als gevolg: huilende kindjes die veel en vaak komen voor een voeding en niet voldoende groeien misschien. Ik stel het nu even heel kort door de bocht, maar beleid maakt dus uit of het goed gaat of niet. wat je het beste kunt doen, is je voorbereiden. haal een boek in huis en houd het binnen handbereik (er is net een nieuw boek uit, zeer compleet, door stefan kleijntjes en mary broekhuizen, over borstvoeding. zie www.borstvoeding.com) ga een voorbereidende cursus volgen en zorg dat je een lijstje met telefoonnummers hebt met mensen die je in de eerste 3 weken kunnen helpen: vrijwilliger van borstvoedingsorganisatie, lactatiekundige, kolfhuur. Goed voorbereid kom je beter uit de strijd! oja, en tepelkloven zijn altijd te genezen en te voorkomen! bij pijn kijken wat er gebeurt! succes, geniet nog van je zwangerschap! heidi margit