Hallo Ilse, Sinds vorige week vrijdag is mijn dochter van de leg. Ze komt wel 10 keer per dag, soms vaker en drinkt dan zo'n 30-45 minuten (soms 10-15 minuten). Op het midden van de dag slaapt ze soms een paar uur en 's nachts komt ze 1 keer. Ik ben dus overdag zo'n 6-8 uur aan het voeden. Ik heb veel melk, soms komt het haar neusje uit ('s morgens) en heb al geblok-voed de afgelopen week. Ze heeft geen groene ontalsting dus geen krampjes/te veel voeding. -Is dit normaal? Gaat dit over? Voor een 'sprongetje' vind ik het te lang duren. -Is mijn melk niet voedzaam genoeg (weet niet hoeveel ze aan is gekomen, van de week langs het CB) dat ze zo vaak komt? Ik heb ook een zoontje van 2 die aandacht en verzorging nodig heeft, dus ik hoop dat je een goede tip/bemoedigende woorden hebt. Ik denk er aan over te stappen naar fesevoeding, terwijl ik haar graag minimaal 6 mnd zou willen voeden, maar dit houd ik niet vol en kan ik mijn zoontje niet aandoen... O ja, het cb adviseerde me (al in het begin, toen ze een normaal ritme had) om minimaal 3 uur tussen de voedingen aan te houden. Maar ik kan haar toch geen 2 uur laten huilen en als ze wil drinken, drinkt ze ook echt meestal... Alvast bedankt! Esther
ik denk dat je gewoon veel melk hebt. wat je doet is hetvolgende: kolf (bijvoorbeeld in de ochtned) de borsten na de voeding zo ver mogelijk leeg (voor zover ze ooit leeg zijn!) dan leg je vanaf dat moment je kindje gedurende drie uur aan 1 borst. dus wil ze rechts drinken, en na een uur nog eens een slok of een voeding weer rechts. pas na drie uur wissel je van borst. dat bedoelden ze misschien met om de drie uur? op deze manier krijgt je kindje niet steeds een sloot voormelk en komt ze beter toe aan de vettere achtermelk, waar ze het langer op kan doen. waarschijnlijk heb je niet onvoldoende voedingsstoffen voor haar, maar heeft het meer te maken met een onbalans in inname. op de manier zoals boven beschreven kun je dit proberen te veranderen. verder kun je voor het voeden kijken of je de eerste toeschietreflex kunt opvangen, dus gaat de melk stromen, dan even afhalen, wachten tot de straaltjes afbuigen naar druppelen en dan de borst en kin drogen en opnieuw aanleggen. nu kan je kindje misschien rustiger de voeding tot zich nemen. succes ermee, houd het een paar dagen vol om te zien of het resultaat heeft. groetjes Heidi Margit