Hallo, Ik heb een vraagje: Ik ben van plan om ons kleintje straks borstvoeding te gaan geven, maar nu hoorde ik van mijn moeder dat bij haar eerder werd geadviseerd om een aantal weken voor de geboorte je tepels er al een beetje erop proberen voor te bereiden, door middel van na het douchen je tepels met een handdoek te bewerken zeg maar. Is dit een goed idee en helpt het inderdaad? Als jullie andere adviezen hebben hoor ik het heel erg graag. Ik wil erg graag dat het lukt.(Mijn tepels zijn nogal erg gevoelig)
Hi, Volgens mij is dat inmiddels achterhaald. Dat staat ook in een van de boeken over zwangerschap en bevalling die ik heb gekocht. Groetjes!
Inderdaad, niet met een ruwe handdoek, dan maak je het vel alleen maar kapot! Ik zit trouwens met hetzelfde euvel: heel gevoelige borsten. Dus als hier nog meer tips komen, lees ik ook graag mee. In een boek voor borstvoeding las ik dat afgewisseld warme/koude douche heel goed kan zijn. (maar dat doe ik zelf niet) brrrrrrrrr... Elke dag even voorzichtig aan je tepels voelen, zodat ze 'hard' worden, en daarna heel zachtjes aan trekken. Als je al melk lekt, dan moet je dat laten opdrogen op je tepels, dat schijnt heel verzachtend te werken. Je kunt in de zon met je borsten, hoewel dat nu ff niet zo makkelijk gaat. Dan kun je ook een paar seconden onder de zonnehemel, te beginnen met 30 seconden per dag, en dan heel langzaam opvoeren (maar pas op dat je je vel niet verbrand), dat gebeurt heel snel, aldus het boek.
Heb er toen ook veel tips over gelezen, want ik heb ook erg gevoelige tepels Zonder bh onder de kleren heb ik ook iets over gelezen, maar dat doe ik niet, want m'n borsten hebben echt ondersteuning nodig, want als ik geen bh aan heb doet het meer pijn. Lekkende borsten heb ik ook nog geen last van..
Het is niet nodig om je tepels te harden. En je borsten ook niet met zeep wassen. Er zitten de Montgomery klieren. Die scheiden een substantie uit zodat je tepel niet uitdroogt en het is antibacterieel. Wat wel handig is als voorbereiding is een cursus, en een telefoonnummer van een lactatiekundige bij de hand hebben.
Ik sluit me aan bij Nemo. Ga ajb niet aan de slag met handdoeken, zonder bh lopen of andere martelbehandelingen. Zorg dat je een borstvoedingscursus hebt gehad en schakel optijd professionele hulp in van een lactatiekundige als de bv niet lekker loopt. Ik heb zelf ook heel gevoelige tepels, maar als je kindje de goede techniek beheerst heb je daar absoluut geen last van. Bij zere tepels, kloven oid ligt dat bijna altijd aan een verkeerde drinktechniek, dus twijfel niet maar bel op tijd een lactatiekundige!
Een borstvoedingscurus zijn meestal een paar avonden waar jij (en soms met parnter) vanalles leert over borstvoeding. Meestal zie je ook video's over hoe een kindje goed aanhapt en hoe je kunt zien of een kindje echt drinkt. Veel voorkomende onderwerpen: voeden tijdens kraamtijd, problemen, werken en kolven. Ik kan het je zeker aanraden.
Ja ik zou zeker een borstvoedingscursus doen. Je krijgt een massa nuttige informatie, waar je later echt je voordeel mee kan doen. En je kent al iemand die verstand van bv heeft en die je kunt benaderen mocht het niet meteen lekker lopen.
ik sluit me bij Nemo en stranger aan.... zo'n cursus vond ik echt super! Je krijgt zoveel info... ik was zeer sceptisch erover, maar ben blij dat ik 2 avonden gegaan ben (VBN). Ook daarna kon ik makkelijk met mijn vragen terecht..... weinig aan toe te voegen... enneh geen martelingen vooraf hoor dames! met een beetje pech komt dat vanzelf als de baby er is... alhoewel ik hoop van neit! en idd zorg dat je alvast de nodige telefoonnummers bij de hand hebt mocht het niet helemaal naar wens verlopen... succes met de laatste loodjes!
Idd niet aan die martelingen beginnen. Komt vanzelf wel goed. De eerste paar weken vonden mijn tepels t ook niet fijn (smeerde er bepanthen op en dat hielp veel, terwijl ze niet kapot waren ofzo, t werkte gewoon, vraag me niet waarom?) Na verloop van tijd zijn je tepels vanzelf gehard en nu geen centje pijn meer.
Borstvoedingscursussen kun je ook zoeken bij je kraambureau, het consultatiebureau of de Thuiszorg. Zeer aan te raden! Ik heb mijn tepels niet "voorbereid"; het kwam vanzelf goed bij het geven van BV. Het is niet zo dat je het helemaal niet voelt, het blijft even wennen, hoor. Maar als je goede begeleiding krijgt met het aanleggen, komt het vast helemaal goed! Succes!
Ja zo'n cursus is heel leuk en informatief. Ik heb er veel aan gehad. Na 3weken ging de voeding helemaal vanzelf en hoefde er helemaal niet meer bij na te denken. Echt een aanrader!
Het zit 'm inderdaad in een goede voorbereiding. Laat na de voeding je tepels altijd goed aan de lucht drogen, elke dag een schone bh, na elke voeding schone borstkompressen, zomaar een paar handigheidjes die je op een cursus vertelt worden. En inderdaad dat opruwen van de tepels is wel uit een hele oude doos ( en bovendien ook nog eens een heel slecht advies, zie commentaar Nemo)