Ik neem aan dat iedereen zo wat opstartprobleempjes zal hebben (gehad) met de BV. Maar ik lees ook bijna altijd dat het na verloop van tijd als vanzelf gaat. Met hoeveel weken ongeveer is dat meestal?
Bij mij is het na een 8-tal weken veel gemakkelijker beginnen gaan. Maar heb in momenten toch nog wel eens moeilijker momenten (zoals nu).
Okay dank jullie wel, dan is het dus misschien nog niet zo raar dat het hier nog altijd niet van een leien dakje gaat. Nog ff doorbijten dus...
Grappig, bij mij ging het na 8 weken ook makkelijker, daarvoor heb ik ook momenten gehad: Waar zijn we mee bezig?
Het aanleggen en happen enzo hadden we naar een week of 5-6-7 wel helemaal door. Maar hier waren het vooral problemen met de gewichten/niet aankomen, dus als je dat ook meerekend met 'opstartproblemen' dan is het hier gebleven tot nu toe. (hoewel het nu juist weer lekker gaat)
Hier ging het na 2 weken als vanzelf, totdat Eva spruw kreeg bij 3,5 week. Nu is dat sinds een paar dagen weer weg en gaat het weer helemaal super!
hier na 8 weken zonder pijn en altijd live voeden. na 3 maanden kon ik zeggen dat het echt lekker ging maar nog wel eens productieproblemen. en na 6-7 maanden gaat t echt bijna moeiteloos en zijn de zorgen ook minder vanwege de bijvoeding. NB. maar ook tussendoor waren er altijd de fijne, speciale momenten waar we van genoten!
Hier ging het bij allebei na een week of 10 pas lekker. Daarna nog wel wat problemen gehad met spruw enzo, maar die eerste echt zware weken waren we toen al door (en omdat we die waren doorgekomen wisten we dat we wel tegen een stootje konden).
Phoe, hier schrik ik eerlijk gezegd wel van! Acht weken is wel erg lang...dat had ik niet verwacht. Bij mijn 1e is de BV om verschillende redenen niet gelukt en ik wil deze keer erg graag dat het gaat lukken. Ik had me erop ingesteld dat het de eerste week/anderhalve week moeilijk kan gaan, maar dat het daarna wel goed zal lopen... Wat lukt die eerste 8 weken dan nog niet goed als ik vragen mag ?
Ik schrok er ook wel van, maar van de andere kant, er zijn nu 6 weken om, en die zijn zo ontzettend snel omgevlogen! Ik heb nu nog altijd moeite met de hoeveelheid, hij heeft gewoon niet genoeg met mijn productie, waardoor ik dus echt zo vaak mogelijk aanleg, waardoor ik dus dagen heb dat ik helemaal nergens meer aan toe kom hier in huis, maar ook wat betreft de oudste, ook hij wil zijn aandacht, heeft hulp nodig bij zijn huiswerk enz. Dus daar heb ik de meeste moeite mee. Ik heb deze vraag dan ook gesteld om een beetje hoop te houden, maar van de andere kant, ik verwacht niet dat mijn productie nog dusdanig gaat stijgen dat Bryan er genoeg aan/mee heeft. Bij mijn 1e lukte het overigens ook totaal niet, en heb na 6 helse weken opgegeven en voor mezelf gekozen, en overgegaan op flesvoeding. Dus in dat opzicht is het nu al heel anders dan bij de 1e, en lukt de BV al stukken beter. Die weken is natuurlijk een indicatie, een gemiddelde, hoeft niet persé voor jou te gelden natuurlijk, laten we het hopen!
Tot 8 weken vond ik het echt wel zwaar, en toen opeens ging er een knop om. Ik realiseerde mij dat het niet eens zozeer de voeding was als wel andere dingen die ik mezelf oplegde. Vanaf dat moment liet ik dingen veel meer los en per week ging het toen beter. Ik vond het vanaf week 11/12 echt een *eitje* Jelte ging toen wat meer doorslapen en dan doe je ook weer wat meer energie op.
@Maeve, bij mijn eerste ben ik ook een week of zes aan het rommelen geweest zonder hulp en ben uiteindelijk ermee gestopt. Mijn dochtertje was veel te ongeduldig, ik was compleet onvoorbereid, mijn kraamhulp was een leerling en mijn verloskundige heeft geweigerd een lactatiedeskundige te laten komen en zei door de telefoon dat het vanzelf wel goed zou gaan. Niet dus, na een week ben ik het maar gaan kolven en per fles gaan geven en daarna (na wekenlang frustraties en huilbuien) ben ik overgestapt op flesvoeding. Deze keer heb ik mijzelf voorbereid: boek erover gelezen van LLL, infoavond over BV in ziekenhuis bezocht, bij intakegesprek met kraamzorg aangegeven dat ik deze keer een zeer ervaren kraamhulp wat betreft BV wil en een naam/telnr van een lactatiedeskundige ligt klaar voor het geval ik hulp nodig heb. Pfff, als ik het zo teruglees lijkt het misschien wat overdreven allemaal, maar ik wil deze keer voorbereid zijn. En als het dan toch niet lukt dan is het niet het einde van de wereld, maar dan heb ik in elk geval alles gedaan wat ik kon. Maar ondanks de voorbereidingen wist ik niet dat het ca. 8 weken kan duren voordat het lekker loopt. In het boek ging het over 1 tot 1,5 week kan ik me herinneren. Nou ja, dan weet ik dat ook weer. Heb ik weer iets om mij psychisch op voor te bereiden
Ik vind het niet overdreven hoor al dfoe voorbereidingen... juist heel verstandig. Hier ging het bij de eerste vrij snel lekker al was zij altijd gewoon een lastigere drinker dan mn zoon. Onrustig ed. Bij mn zoon ging het na een week of 10 lekker... hij kon niet aan de borst drinken, had er gewoon geen kracht voor en snapte het niet. Hij moest letterlijk elke 2u worden gevoed, de eerste weken dag en nacht. Met kolven, fingerfeeding en veel geduld is dat goedgekomen en nu genieten we enorm. Stel je er gewoon op in dat die eerste weken zwaar zijn, bv goed op de rails krijgen kost tijd en inzet maar achteraf vind ik het heel erg waard en zou het zo weer doen. Ik vond die eerste weken ook echt niet leuk en ik weet al als er een derde komt dat ik weer ga opzien tegen die eerste periode maar als het eenmaal loopt dan geeft het zo´n kick dat je kind groeit op jouw melk en het gemak dat je er dan van hebt. Hoe dan ook succes!
Ik vind dat ook zeker niet overdreven hoor! Je hebt nu wel zoveel meer kans op slagen! En inderdaad, ik heb dezelfde instelling hoor, ik doe keihard mijn best, lukt het (weer) niet, jammer dan, helaas, heb mijn best gedaan. Jimmy is ook gezond opgegroeid met KV, alhoewel het me toen heel wat tranen kostte, toen ik moest opgeven. Ach, en ga gewoon van die 8 weken uit, kan het alleen maar meevallen, toch?!
Bedankt voor jullie reactie/verhaal. Heb ik, onderuit op de bank, toch weer wat geleerd deze avond! Ik denk dat ik dit onderdeel van het forum maar regelmatig ga lezen...
Je voorbereiding is uitstekend! deden dat er maar meer, dan kom je niet gauw voor verrassingen te staan. Natuurlijk, je moet ook een beetje geluk geluk hebben,maar ik denk dat de aanhouder wint. Laat je niet uit het veld slaan bij tegenslag en bedenk bij iedere slok die je kindje neemt,dat dat weer een stap is voor zijn immuunsysteem. En als het tegen zit kom je lekker hier beppen, dan slepen wij je er wel doorheen
Ik had hier nog niet geantwoord want ik weet niet precies wanneer het nu makkelijker ging. Heeft ook een beetje met je instelling te maken denk ik. Als je denkt van ik houdt mijn kindje in de buurt van mijn tepel en dan hapt hij/zij netjes aan en drinkt even en dan klaar, ik denk dat het dan vies tegen valt. Je moet het gewoon beide eerst leren en dat kost even tijd/moeite. Als je er in zit is het soms gewoon niet leuk. Ook ik heb wel eens gedacht: duw er maar een fles in. Daar moet je mijns inziens soms even doorheen. Kom dan maar hier lekker klagen/advies vragen. Nu achteraf is het dubbel en dwars de moeite waard geweest. Het is voor jou even doorzetten maar wel een goede start voor je kindjes hele leven. Ach en fietsen heb ik ook veel moeite gedaan om te leren. Ook kapotte knieen en fietsen maar wie denkt daar nog aan ? Gewoon goed voorbereid de bv periode ingaan en willen investeren. Dus als het even niet super gaat de visite afbellen en lekker het bed in duiken en voeden zonodig met hulp (vrijwilliger VBN/LLL of een lk)