Borstvoeding vragen , help ?

Discussion in 'Borstvoeding' started by lisanne123, Jun 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Hallo meiden ,

Even een paar vraagjes.
    Ik heb de eerste week bv gekolfd en daarom ook geen advies over bv gehad van de kraamhulp omdat ik ervan overtuigd was geen bv uit m'n borst te willen geven .

Nu snap ik er eigenlijk totaal niks van . Het aanleggen gaat goed , het drinken gaat goed . Ze is nu 2 weken dus geef al een week bv . Alleen het ritme is echt raar . Ik geef haar overdag op verzoek maar het is bijvoorbeeld zo dat ze 5 à 10 minuten drinkt en in slaap valt of wat spuugt en ik dus stop en haar even recht op hou en na een kwartier in bedje leg . 10 minuten laten besluit ze wakker te worden en wilt ze weer (denk ik ) waardoor ik weer geef . En ze ligt dan op schoot te drinken en stopt soms even en lijkt verzadigt dommelt in slaap op schoot maar een paar minuten later wilt ze toch weer . Soms drinkt ze ook goed 10 minuten ene kant en 5 min andere kant , maar dan kan ze zich een uur later al weer melden . In iedergeval ik denk dat ze zich meld . Ik denk nu bij alles dat ik haar moet voeden . Elke keer als ze wakker wordt of wakker is dan denk ik dat ze honger heeft omdat ze altijd hapt . Hoe weet ik nou of ze echt honger heeft ?

En nu net (krampjes uren ) . Een voeding gehad om 19:00 uur . Daarna bleef ze huilen dus op en af aan de borst , dat geeft nog een beetje troost voor de krampjes . Als laatst ging ze er 21.00 uur weer aan voor een paar minuten (5 à 10 ) met ondertussen steeds niet zuigen en even weer wel zuigen . Ze moet dus over 4 à 5 uur weer (ik doe nu de nachturen ) maar moet ik dan vanaf 19:00 tellen of omdat ze steeds op en af weer aan de borst ging met als laatst 21;00 moet ik dan gewoon vanaf 21:00 tellen ?

En mag ze eigenlijk al 5 uur slapen , de laatste keer woog ze 4630 .

Sorry voor het warrige typen , ik typ via mijn telefoon . En alvast bedankt voor de reacties .

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Rond 2 weken hebben babys regeldagen. Dat betekent dat ze dan veel vaker aan de borst willen om de productie te regelen.
    Als ze zo kort aan een borst drinkt, zou ik haar daarna weer dezelfde borst aanbieden als ze zich zo snel weer meldt. Heb je geprobeerd haar wakker te maken? Dus bijv ze drinkt 5-10min en sukkelt in slaap. Dan weer activeren, dor bijv haar voetjes te strelen of een luier te verschonen? Dan weer even dezelfde borst aanbieden zodat ze ook de vette melk krijgt.

Tja en hoe weet je of ze echt honger heeft? Dt is echt per kindje verschillend. Je zult je kindje nog moeten leren kennen.

Ik zou gewoon helemaal geen uren tellen. Ze meldt zich vanzelf weer. Volgens mij is jouw kleintje van zo'n gewicht dat ze best een paar uur mag slapen als ze dit wil.

Ben je al lid van la leche league fb pagina?

3. Jj14

Jj14 Actief lid

Mar 22, 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    #3 Jj14, Jun 6, 2015
    Last edited: Jun 6, 2015
    In het begin is het altijd even zoeken.
    Voeden op verzoek is voeden op verzoek... Zowel overdag als s nachts. Alleen als ze niet voldoende groeit dan kan dat een reden zijn om haar s nachts wakker te maken en te voeden. Maar als de groei goed is. En ze is tevreden... Lekker laten slapen.
    Als je de uren wil tellen dan zou ik vanaf 21.00 tellen.

Ik probeerde mijn zoontje steeds zo'n 20 tot 30 minuten te laten drinken, was ook het advies van lactatiekundige. Bij beetje wegdommelen, dan wisselen van borst. Door het verleggen worden de kleintjes vaak weer wakker. Kan dus zijn dat je tig keer wisselt. Sokken uittrekken, op de bovenlip tikken of over de slaap vegen zijn andere trucjes die drinken moeten activeren.
    Na deze 20/30 minuten zou je kindje behoorlijk verzadigd moeten zijn en zal ze zich niet binnen 10 minuten weer melden. Zo krijg je ook meer ritme. Ikzelf had in het begin zo'n twee tot drie uur tussen de voedingen. Alleen s nachts zat er meer tussen.

Neem anders contact op met een lactatiekundige voor advies. Er kan veel verkeerd gaan met borstvoeding waardoor je misschien vervroegd stopt. Vaak worden de kosten door je verzekering gedekt.

Bij krampjes probeerden we altijd goed op te letten dat de kleine wel een goede boer liet na het drinken ( ookal was hij in slaapgevallen). Daarnaast fietsbewegingen met de beentjes maken bij kramp en als dat allemaal niet hielp druppels infacol.

4. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

Feb 16, 2014
    1,217
    116
    63
    Hier geef ik borst A totdat hij voldaan is (of in slaap valt dus) dan laat ik hem boeren, dan verschonen. Vaak wordt hij door verschonen wat wakkerder, na het verschonen even wat kletsen, knuffelen en fietsen met zijn benen (om zijn buikje soepel te houden) Dan kan hij nog even drinken aan borst B. Mijn tsr is hard, waardoor hij niet zo heel lang drinkt. Ongeveer 10-15 minuten aan de eerste borst, maar kort (5 minuten?) aan borst 2. Soms drinkt hij wat langer of korter.
    Er zit eigenlijk altijd minimaal 2 uur tussen de voeding, soms langer en in de nacht nu vaak zo'n 6 uur.

Ik geef borst A en B wisselend. Stel ik voed om 8.00u, eerst links dan rechts. Dan voed ik de keer erna (ongeveer om 11.00 uur) eerst rechts en dan links. Enzovoort.

Als hij binnen 2 uur na een voeding komt geef ik hem dus dezelfde borst, vaak is het dan even (bijvoorbeeld omdat hij overstuur is). De keer erna doe ik dan de andere borst.

Ik vond de eerste weken ook erg vermoeiend en zoeken hoe het het handigste werkt. Knap dat je zelf zo goed
    aan het uitvogelen bent!

Share This Page