Hallo dames, 21 mei is onze wolk van een zoon geboren. Zijn geboortegewicht was 4410 en na een flinke dip van bijna 10% heb ik hem met alleen borstvoeding nu weer praktisch op geboortegewicht. Hier ben ik erg trots op, zeker omdat bij mijn dochter de borstvoeding is mislukt. Heb nu sinds 3 dagen geen tepelkloven meer en dat is een hele verademing Gisteren de lactatiekundige op bezoek gehad en het bleek dat een verkeerde aanlegtechniek de oorzaak van de tepelkloven is geweest. We zijn nu druk aan het oefenen met de nieuwe techniek en dat zal vast over een paar dagen zijn vruchten gaan afwerpen. Het is echter zo dat ik borstvoeding geven enorm heb onderschat. Omdat mijn dochter al vanaf de 1e week flesvoeding kreeg heb ik geen vergelijk. Onze zoon wil elke 2 uur drinken en pas na een uur is hij klaar om weer in bed gelegd te worden (incl verschonen). Dan slaapt hij dus nog een uur en sta ik weer met mijn borsten voor hem klaar. Met een beetje pech heeft hij een uur na de voeding krampen en voordat die weg zijn, zijn we soms weer een uur verder en is hij dus van voeding tot voeding wakker en lig ik met hem in mijn armen. Ik ben dol op hem, maar de muren beginnen op me af te komen en mijn bed is niet echt meer een plek waar ik tot rust kom. Ook de nachten komt hij om de 2 tot 3 uur. Overdag ben ik een halve zombie en probeer te rusten waar ik kan, maar dat gaat dus erg lastig. Zoveel vrouwen die borstvoeding geven en ik kan op het moment alleen maar denken, Waarom eigenlijk? Wat ervaren die moeders dat ik niet ervaar? Weet niet precies wat ik met dit verhaal wil, maar even van me afschrijven helpt wel. Zijn er moeders die dit ook zo ervaren en wordt het "beter" als hij wat ouder is?
Nou ik heb het niet helemaal zoals jij schrijft en je kindje is natuurlijk nog heel erg klein, maar mijn jongste (van 28 april, dus ook echt nog een guppie ) wilde na een paar dagen ook wel bijna ieder uur aan de borst. Mij werd toen aangeraden door de kraamverzorgster en verloskundige (heb trouwens ook anderen hierover gehoord) om minimaal 2,5 á 3 uur tussen de voedingen te houden. De reden hiervoor was 1. zodat ze gewoon zou leren om genoeg te drinken op het moment dat het aangeboden werd, en niet alleen een paar slokjes voor de ergste honger en dan een uur later weer willen, en 2. ook zodat ik zeker weet dat ze huilt van de honger en niet van krampjes, want als het toch krampjes zijn en je geeft ze extra voeding maak je het alleen erger. Misschien een idee om een keertje te kolven en het dan in een flesje aan te bieden? Ik geloof dat ze rond zijn leeftijd zo tussen de 60 en 90 cc nodig hebben. Als hij dan het flesje leeg heeft weet je zeker dat hij een tijdje verzadigd zou moeten zijn. Ja, die eerste weken zijn erg zwaar, zeker met nog een kleintje erbij en daar weet ik alles van, maar gelukkig wordt het beter
Het wordt echt beter en makkelijker, Lotte was al vrij snel na 15 minuten vol. Na een paar maanden was dat 10 minuten en nu is ze een jaar en drinkt ze hooguit 6 minuten. Heeft de lactatiekundige ook naar het tongriempje gekeken, als die te kort is drinken ze vaak ook lang, maar door de slechte techniek maar erg weinig. Verder zit je nu rond een regeldag waarbij baby's sowieso vaker willen drinken, als je er zo veel mogelijk in mee gaat wordt het het snelst weer beter.
Meneertje drinkt ook zo'n 15 min per borst, maar incl verschonen, boeren en uit laten buiken zit ik toch snel een uur. Laten wachten op een voeding is niet voeden op verzoek en als je ze te lang laat wachten en ze gaan huilen of raken overstuur, dan drinken die kleintjes niet meer effectief ad borst. Dat is dus niet de manier waarop ik borstvoeding wil geven. Dit is echter ook niet vol te houden. Zit al weer bijna op mijn gewicht van voor de zwangerschap 😳 Tongriempje is gecheckt en is wel wat kort, maar niet zo kort dat het geknipt hoeft te worden. Hoop er binnenkort even op uit te kunnen en dan komt natuurlijk nog het voeden in het openbaar. Weer een uitdaging op zich 😁
Ik had het ook met de oudste: 20 minuten voeden, boeren en verschonen, 20 minuten andere borst, even uitbuiken. Dan mekkerde ze nog even in bed, sliep drie kwartier en wilde weer opnieuw drinken. Was ook echt niet met iets anders stil te krijgen, dus ik gaf haar echt dan wel weer de borst. Iedere dag dus 12 voedingen. Na vier weken was ik echt kapot moe, want nergens dus langer dan een half uurtje aaneengesloten geslapen sinds de stortbevalling. Lactatiekundige gezien en LLL gebeld: ik deed alles goed en het was heel normaal allemaal. Nog een paar dagen later kwam er geen melk meer uit mijn borsten omdat van pure uitputting en ellende de bv was gestopt. Huilend naar de winkel gegaan om melkpoeder te kopen en ik hoopte nog dat na een nachtje slapen (want ja, nu kon eindelijk mijn man de flesjes geven) het weer iets op gang gekomen, maar dat is nooit meer gelukt. Hier dus geen succesverhaal... Dochter is ook altijd enorm hongerig gebleven tot ze vast voedsel kreeg. Het is een beetje vloeken in de kerk, maar als dit nou nog een tijdje zo blijft en je wilt graag bv blijven geven, zou ik toch af en toe je man een flesje poedermelk laten geven zodat jij even kunt bijslapen.
Ik heb inmiddels een kolf aangeschaft (dure grap trouwens) en wil wat gaan kolven zodat manlief ook af en toe een flesje kan geven. Overdag gaat het wel en ben ik wat positiever, maar de nachten zijn echt killing...
Heel herkenbaar. Ik ben ook vrij 'naief' begonnen aan bv. Pjoef, heb ik even onderschat dat t behoorlijk intensief is. Vaak voeden in het begin, het eeuwige clusteren, de gebroken nachten die je toch vrijwel alleen opvangt, de afhankelijkheid van je baby en dus de gebondenheid, het kolven als je eindelijk even de deur uit bent... Kortom; pittig! Maar...ik had het niet anders willen doen. Het is qua voeding het allerbeste wat je je kleintje kunt meegeven, je hebt de voeding altijd bij je, het doet de hechting veel goed, het biedt veel troost aan je kindje, en -ook al vind ik de gebondenheid pittig- het is maar tijdelijk en deze super intieme periode krijg je nooit meer terug met je kindje. Ik begon met het idee 'we zien wel of t lukt', toen was m'n streven 3 maanden, daarna verlengd tot 6 maanden en nu zijn we de 6 maanden gepasseerd en kan/wil ik toch nog niet stoppen... Stiekem ben ik hartstikke trots op ons! Wat ik wil zeggen, is vooral dat het heel herkenbaar is. Dat het met de tijd beter wordt en makkelijker gaat. Dat je vooral niet te streng voor jezelf moet zijn. En mijn tip: stel korte doelen. Iedere dag borstvoeding geven is mooi meegenomen en pakt niemand je kleintje meer af. Succes! Edit: en als je wil stoppen met bv, zeker gewoon doen. Het moet niet ten koste gaan van jezelf en/of je baby!
Ik vond de borstvoeding de eerste maand ook best lastig, maar daarna ging het eigenlijk vanzelf en was ik blij dat ik doorgezet had. Je kleintje is nog geen twee weken oud. Rond de 10 dagen oud hebben ze vaak ook een dag of 3 dat ze heeel veel en vaak willen drinken omdat ze dan wat meer gaan drinken en daar moet de productie op afgesteld worden. Juist nu niet gaan kolven hoor. Gewoon veel aanleggen als je kleine daar behoefte aan heeft. Vaak gaat borstvoeding mis na een week of twee omdat moeders niet verwachten dat ze dan opeens zoveel en vaak gaan drinken. Dan gaan ze uitstellen en dan gaat de productie niet genoeg omhoog. Even doorzetten, met een beetje geluk gaat hij als hij 2 weken oud is, iets minder vaak drinken. Het wordt echt beter!
Je verhaal is heel herkenbaar. Het vergt heel veel van je als mama en als persoon. Maar zoals anderen al zeiden, het wordt echt beter. Er zijn zoveel voordelen aan! Om maar één ding te noemen: dat je de deur uit kan zonder gesleep met flesjes, poeder, enz. Bij honger, gewoon hop aan de borst. Zo gemakkelijk!! Je hoeft ook niets te steriliseren. Toen ik ging kolven op het werk schrok ik daar toch echt van hoeveel werk dat was. Nog heel veel succes!!
Het is heel normaal dat je kleintje zoveel wil drinken. Maar het wordt echt beter. Laat je kindje drinken naar behoefte. Hopelijk gaat het drinken met de verbeterde aanlegtechniek voor je kindje ook wat effectiever. Er gaat vanzelf meer tijd tussen zitten, maar de eerste zes weken zijn het zwaarst.
Heel herkenbaar, die eerste weken bv zijn pittig! Continu met kind aan de borst en zo weinig slaap. Het enige advies dat ik je kan geven is doorzetten, het wordt echt beter en je kindje zal een ritme krijgen en wat meer tijd tussen de voedingen.
Het wordt echt makkelijker. De eerste paar maanden is het echt even doorzetten, maar er komt echt een moment dat je meer rust krijgt en je kleine ook. DL2 heeft de eerste 3 maanden elek avond geklusterd. En dan niet elk (half) uur willen drinken, maar non stop van 1800 tot 2300 en dan ook s nachts 2 voedingen. Ik denk dat het voor jezelf makkelijker is als je voor jezelf een doel hebt of een regel hoe ver je wilt gaan met de bv. Ik wilde in ieder geval graag 1 jaar bv geven. Inmiddels zitten we op 8,5 mnd en gaat het zo veel makkelijker. Zeker nu we ook met 6 maanden vaste voeding hebben geïntroduceerd. Doorslapen doet ze nog steeds niet, maar met één voeding, soms 2, is het goed te doen. Wat mij verder ook wel helpt, wat veel mensen ook niet begrijpen, tenzij het zelf bv mama's zijn, is dat bv zoveel meer is dan alleen voeden. Het draait ook voor een groot gedeelte om veiligheid, geborgenheid, liefde en troost. Ik geniet nog steeds enorm van de bv. Eerlijk is eerlijk, ook nu nog sta ik er niet altijd om te springen, want mijn peuter heeft ook aandacht nodig of ik zou soms ook nog eens langer willen slapen, maar die momenten wegen niet op tegen die dat dl met een enorme lach mijn borst loslaat of de momenten dat ze zo overstuur is en niets helpt behalve een kleine slok mamamelk.
Je bedoelt het heel goed, maar het klopt toch niet helaas..niet jouw fout, je hebt je informatie van professionals waarvan je verwacht dat zij weten waar ze over praten. Borstvoeding komt het best op gang als je gewoon de voedingen op verzoek doet. De ene keer zal het na een uurtje al weer zijn, de andere keer na 3 uur. Dit zorgt er voor dat de borsten van mama afgesteld raken op de behoefte van baby, en niet op de behoefte van de klok... Effectief leren drinken heeft niet zozeer met tijd tussen de voedingen te maken, maar meer met a. de leeftijd van baby (meestal gaan ze effectiever drinken naarmate ze groeien), b. de drinktechniek van een baby. Als die niet goed is, kan je er nog zoveel tijd tussen laten zitten, dat haalt niets uit. En bovendien, honger is honger. De ene keer een grotere slok dan de andere keer. Je bied voeding aan als baby er om vraagt, niet als baby er NIET om vraagt. Heel, heel erg dat er wederom weer eens blijkt dat vk/kraamhulp niet zo op de hoogte zijn ...Dit zijn kunstvoedings-technieken. Deze VK/kraamhulp moeten maar heel snel een opfriscursus gaan doen.. En dan nog, ook een kindje dat de fles krijgt, kan je gewoon op verzoek voeden! Dit soort verhalen.....als je een productie hebt die kwetsbaar is, nou, die help je dus mooi om zee met het minimaal 2,5 uur er tussen laten verhaal. Ik snap ook weer waarom borstvoeding zo vaak mislukt. Hierdoor dus Daarnaast is het nog niet aan te raden om nu al een flesje te geven. De algemene gedachte is om beter te wachten tot baby 4 weken is, EN goed uit de borst drinkt.
Ik vond het in het begin ook pittig en had het ook onderschat. Maar het werd beter! Ik vond de eerste weken helemaal geen roze wolk, gewoon hard werken. Baby heeft ook een tijd elke 2-3 uur gedronken, nu zit er 's nachts vaak 6-7 uur tussen, daarna ongeveer 4. Over de aanschaf van je kolf; check eens je polisvoorwaarden. Ik kon de kolf declareren bij de verzekering!
Herkenbaar maar t wordt echt beter. Eerste 4 weken is doorbijten!!! Gewoon voeden op verzoek, dat is voor je productie op termijn het allerbeste en belangrijkste. Verder heeeeeel veel eten en drinken! Drink bij iedere voeding iets en eet extra, je wordt leeggeslurpt en je moet dit aanvullen. Gewoon ff bootwerker zijn haha. Laat het huishouden versloffen, vraag hulp bij huis en zorg en slaap op ieder moment! Je man kan ook helpen uitbuiken zodat jij sneller kan slapen! Met 6 weken heb je dan nog regeldagen en dan wordt het echt veel beter. Ik lees in jouw mijn eigen verhaal beetje terug. Beweeg mee net he kleintje, hoe meer je denkt hoe lastiger t is! Je doet t supergoed nu en je uk geniet van de melk! Mijn zoontje dronk eerste 4 weken iedere 2-3 uur (25 min voeden en 20-30 min rechtop ivm reflux dus weinig slaap idd), toen met 6 weken naar iedere 1.5u voor 2 dagen. En toen naar iedere 3u. Met 14 weken geen reflux-klachten meer en vanaf dat moment nacht opgebouwd naar 6-7u slapen. Krijgt nu nog 5-7 voedingen waarvan 1 snachts.
Fijn om te lezen dat het beter gaat worden! Vandaag heeft hij in ene het idee opgevat om 3 uur aan een stuk te slapen. Hoe lang mag ik tussen de voedingen laten zitten?
Als je voed op verzoek volg je je kleintje! Dus kijk je niet zo op de klok. Als je uk alert/blij is, voldoende plast en groeit krijgt hij genoeg. Als ze echt klein zijn houden ze geloof ik 3uur aan maar als ze eenmaal goed groeien maakt t niet zoveel uit. Ik merkte dat er soms dan ineens 4u was en dan de volgende na 2uur!
De eerste paar weken (maanden) is heel intensief, je doet niet veel meer dan baby laten drinken, boeren, wassen, verschonen, slapen etc etc. Na 4 maand pas voel ik me klaar om aan iets anders te gaan denken. Maar ik weet wel dat mijn dochter het beste heeft gekregen dat ik kan bieden en dat dat nooit in te halen valt dus het was meer dan de moeite waard!
Ik vind het heel herkenbaar. Ik was erg gedreven om borstvoeding te geven, had me goed ingelezen, maar had vooraf niet verwacht dat het zoveel tijd en energie zou kosten. De eerste 6 weken waren heel zwaar. Pas na 2,5e maand begon het redelijk goed te gaan, en na 4 maanden kon ik er van genieten. Ik geef nog altijd borstvoeding (14 maanden), en ben blij dat ik door heb gezet. Maar ik begreep in die periode voor het eerst dat er moeders zijn die liever voor flesvoeding kiezen. Kolven ben ik overigens pas gaan doen vanaf 6 weken, en dan af en toe om te oefenen. In principe is het gunstigster om live voeding te geven, en anders te kolven op het moment dat je anders zou gaan voeden. Kolven vond ik dus dubbel werk. Het duurde net zo lang als gewoon voeden, moest op hetzelfde tijdstip, en de kolfspullen moesten ook nog schoongemaakt worden. Echt kolven ben ik pas gaan doen toen ik ging werken.
Als je graag bV wil geven, is het een kwestie van doorzetten meid. Het is inderdaad de eerste tijd erg intensief. Ik vind flesvoeding veeeeel makkelijker en het vraagt niks van je lijf. En toeval of niet, daarmee sliepen ze ook snachts veel eerder door. Maar de band die ontstond door borstvoeding, maakte dat voor mij allemaal goed. Het was het absoluut waard! Ik heb mijn eerste twee kinderen twee maanden Bv gegeven. Mijn derde kind anderhalf jaar en de vierde van ruim een jaar geef ik ook nog steeds Bv. En buiten de deur voeden. Dat vond ik vroeger niet te doen. En nu doe ik dat moeiteloos en werkelijk "onzichtbaar". Mijn man vond dat buiten de deur voeden niet zo'n geweldig plan (tja....), maar merkte het vervolgens niet eens toen ik aan het voeden was Als je een voedingsbh, een rekbaar hemdje met spaghettibandjes aan doet en daarover je gewone T-shirt of trui, dan is het zo gepiept en is er niks te zien. Bh open, hemdje omlaag, boob eruit, T-shirt omhoog. En dat dan met je baby ervoor natuurlijk ☺️ Gewoon een paar keer thuis oefenen. Succes meid. Het gaat je vast lukken! De tijden van drinken die je beschrijft klinken mij heel normaal trouwens hoor. Je moet jezelf natuurlijk ook even de tijd geven om te wennen en een nieuwe ritme te vinden, samen met je dochter.