Ik geef ook bv, en ik vond dit een logisch vervolg op de zwangerschap, want inderdaad daar zijn ze ook voor gemaakt natuurlijk. Hier ging het ook niet makkelijk, maar het is het proberen waard! Ik vind het heerlijk dat ik meteen kan voeden overal. Ik geniet bij iedere voeding intens. Voeden in het openbaar zag ik eerst ook niet zitten, maar daar "groei"je overheen. En het allermooiste is als we weer naar het CB gaan en dat hij weer zo goed groeit op mijn melk, dat geeft een goed gevoel en behoorlijk trots. (ik zeg altijd; bij mij de kilo's eraf en bij jou erop!) Over flesvoeding kan ik niets vertellen, het heeft ook wel zijn voor en tegens. Als je graag wil dat opa en oma de fles geven, dan kan je altijd je melk kolven. Maar mijn ervaring is dat ik liever zelf voed, tja dat stukje hoort gewoon bij mij, ik geniet daar van en geef dat niet weg (wordt zelfs jaloers als iemand de fles geeft en ik ben daarbij, als ik er niet bij ben niet hoor..) Je zou een bv-cursus kunnen doen, zodat je in ieder geval weet wat je kan verwachten. Dat is misschien ook wel goed ivm je verleden. Want het gaat niet altijd gemakkelijk, door zo'n cursus weet je net even wat meer en zie je eerder als het niet goed gaat, zodat je professionele hulp erbij kan roepen. En als je dan bevallen bent dan zie je gewoon wel wat je dan wilt. Je kunt gemakkelijk overstappen op fv, andersom wordt wat lastiger. Succes met je keuze, maar je kan het gewoon ook nog even in het midden laten misschien is het makkelijker om de keuze te maken als je je kindje in je armen hebt
Ik kan mij voorstellen dat je gevoelsmatig in een spagaat zit gezien je verleden. Denk er rustig over na, en neem een weloverwogen beslissing, waar je achter staat dat is het allerbeste. Op www.borstvoeding.com vind je alles over bv. Via de nutricia en Friso-sites kan je een en ander over kunstvoeding te weten komen. Na mijn onverwachte volledige narcose bij de ks, heb ik mij vastgebeten in de bv. Ik ben geen tegenstander van kv,maar in mijn optiek is bv eerste keus.
Ik borstvoeding. Had eerst zoiets van ik doe het drie maanden en dan stop ik ermee want kolven enzo dat zag ik echt niet zitten. Maar het valt hartstikke mee. Ik heb zo een voeding bij elkaar gekolft en leg dat bij het kinderdagverblijf in de diepvries dus hebben ze daar altijd voeding voor hem voorhanden. En het zijn eigenlijk ook maar 4 voedingen in de week die ik af moet kolven, 1x per dag ga ik hem op het kinderdagverblijf voeden en 1x geven ze hem daar de fles. En bij mijn schoonmoeder krijgt hij nog 2x de fles. Vooral 's nachts vind ik het soms wel zwaar, maar ik denk dat het niet minder zwaar zou zijn als ik flesvoeding zou geven. Ik geloof niet dat mijn vriend dan wel meteen wakker zou zijn en dat ik me dan om zou draaien totdat hij misschien wakker wordt en een fles klaar gaat maken. Voeden in het openbaar doe ik niet, mijn zoontje is dan nogal onrustig en drinkt dan ook onrustig. Waardoor ik ook onrustig wordt en hij dat ook weer merkt en nog onrustiger wordt. Ik vond/vind het juist ook een voordeel dat niet iedereen de voeding over kan nemen. Het is mijn kind en ik geniet wel echt van de momenten zo met hem. Vaak vallen we dan samen even in slaap. Het voeden is dan ook niet alleen om melk binnen te krijgen maar ook voor het moment samen.
Ik heb zelf gekozen voor BV. De eerste maand was het erg zwaar ... Mirre heeft in de eerste dagen meer dan 10% gewichtsverlies gehad ... snapte niets van het drinken aan de borst ... ik had tepelkloven, Raynaudsyndroom en was erg onzeker. Ik ben nu zooooo blij dat ik heb doorgezet met BV. Ik kan zo emotioneel worden van dat lieve meisje (het mooiste wat me ooit is overkomen) aan mijn borst(en) ... En dat ze groeit op mijn melk *trots* ... Ik denk dat FV meer gedoe is, het is geen garantie voor een kindje dat doorslaapt en BV is (ondanks dat de FV echt bestwel goed is tegenwoordig) gewoon het allerbeste voor je kindje ... Maaaaaaar ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is gezien je incestverleden. En ook al is een kindje aan de borst voor mij iets dat echt helemaal niets met seks te maken heeft ... ik weet niet hoe dat is voor jou. Dus eigenlijk sluit ik me aan bij de meeste bovenstaande adviesen. Volg een goede cursus, geef aan dat je een incestverleden hebt (zowel bij verlos als bij een LK) en realiseer je dat de eerste periode van BV niet rozengeur en manenschijn hoeft te zijn (maar uiteindelijk wel wordt) ... Geniet van je zwangerschap (en van het uitslapen, doorslapen, slapen in het algemeen en in het bijzonder )
Jazeker kan het andersom ook wel ! Dat heet relacteren. Je kunt zelfs een kindje wat je geadopteerd hebt borstvoeding geven.
Dit wist ik niet. Hoe werkt dit dan? Niet dat ik het nu nog zou willen, maar het was misschien een optie geweest als Nova en ik allebei een beetje aangesterkt waren.
Het is vooral een kwestie van de borsten goed en vaak stimuleren. Is er een baby in de buurt die aan de borst kan/wil, dan vooral aanleggen, lukt dat niet, dan kolven. Vooral met wisselkolven of wisselvoeden is er sneller effect. Het kolven kan ook het aanleggen aanvullen. Het is een zaak van doorzetten, sommige moeders die gaan adopteren beginnen echt al een aantal maanden voor de baby er is met die stimulatie. Soms wordt het ook ondersteund met medicatie, zoals domperidon. Eigenlijk is het erg jammer dan zoveel zorgverleners moeders de indruk geven dat het meteen afgelopen is aan de borst als de dingen in het begin niet goed lopen. Terwijl er nog zoveel opties zijn: het bovengenoemde relacteren kan, of voor het zover komt kan er ook bijvoorbeeld een combi van bv en kv gemaakt worden. Of er kan gekolfd worden. Gek genoeg denken heel veel mensen dat, als bv in het begin niet loopt dat er dan helemaal gestopt moet worden met de bv, terwijl je natuurlijk ook gewoon bv kunt geven en dan aanvullen met kv.
O hee, dat wist ik ook niet, had ik dat maar eerder geweten. Toen mijn bv na 6 dagen kolven om de 2 uur en 3 uur aanleggen heb ik het opgegeven en ben ik met de fles begonnen, maar ik had dus ook het nadat ik thuis kwam uit het ziekenhuis (keizernsede gehad, dus 5 dagen ziekenhuis) mbv een lactatiedeskundige het rustig opnieuw kunnen proberen? Wat zonde dat ik dat nooit heb geweten zeg! Mijn 1e keus was dus ook borstvoeding. Nu geef ik flesvoeding, niet erg, maar vind het wel een beetje jammer. Had sowieso graag de 1e 3 maanden bv gegeven. Wat het belangrijkste is, is dat je een beslissing neemt waar je achter staat, of dat nu fles of borstvoeding is. Wat ik wel zou doen is een cursus of lezing van bv volgen, dat heb ik niet gedaan, maar zou het bij een evt volgende zwangerschap absoluut doen. Veel succes met het nemen van een beslissing. Ik hoop dat je er een beetje uit kunt komen. en je kunt bv altijd proberen, bevalt het je niet, stap je over. Het is tegenwoordig met flesvoeding als goed alternatief geen must meer.
Zowiezo is de begeleiding vaak slecht bij borstvoeding. Ik ben nog steeds van mening dat het bij mij niet had hoeven mislukken. In het ziekenhuis was er te weinig deskundigheid en te veel verschillende meningen. Ook is mij nooit op een lactatiedeskundige gewezen. Ze zijn eigenlijk direct begonnen met bijvoeden ook al had ik zat melk. Er was mij bijvoorbeeld ook nooit verteld dat je de borsten moet leegkolven. 10 minuutjes was genoeg werd er gezegd. Nova heeft dus nooit de vette voedzame achtermelk gekregen. Niet vreemd dus dat ze alleen maar afviel en zwakker werd. Jammer genoeg is de voorlichting en voorbereiding slecht geweest, ook doordat ze een maand te vroeg was. Dit is iets wat jij al beter kan doen zoals hier al eerder gezegd werd. Ga naar voorlichtingsavonden en cursussen. En neem een beslissing waar jij je goed bij voelt.
Hier dus precies hetzelfde verhaal. Zorg dus dat je geen ks krijgt zodat je lekker thuis in alle rust kan gaan voeden. (fles of borst) Haha.
Geen ks so wie so. Ben je toch wat meer op de wereld als je kind er net is. Tjonge wat viel de geboorte van mijn dochter me mee, helemaal zelf gedaan, na de keizersnede van haar broer.
@mirthe; nou hier dus idd hetzelfde verhaal. Jesper kreeg 2 uur na de geboorte al een cupje met melk, later begreep ik pas dat dit helemaal niet nodig was geweest. Ook legden ze hem daarna pas aan. Wat ik begreep was dat dit de normale gang van zaken is. Bovendien waren er alleen maar stagiaires, die al helemaal niks van aanleggen wisten. Begriijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen stagiaires, maar wel graag met goede begeleiding. Nee, het hele ziekenhuis is me qua bv goed tegengevallen, ik werd echt helemaal niet begeleid. Toen ik vroeg om iemand met veel bv ervaring werd me verteld dat zij het te druk had, nou ja.. Enne de volgende keer wordt het naar alle waarschijnlijkheid weer een keizersneden, tot mijn grote verdriet helaas.
Even offtopic sorry onze Thijs heeft ook kv in de eerste week erbij opgelepeld (dus niet met fles) gekregen, en ikke maar kolven. Hij had de kracht niet om de dikke colostrum eruit te krijgen, dus kreeg hij die via een lepeltje en dan nog een beetje kv. Na een paar dagen had ik iets meer melk en wat dunner door het kolven. En kon hij het er wel uit krijgen! Wat was ik blij met mijn kraamhulp die dit zo had geregeld omdat ze wel zag dat Thijs meer sabbelde dan dronk waardoor ik allemaal kloven kreeg! Door de kv erbij kreeg hij genoeg en een paar dagen later lekker aan de borst alsof het altijd al zo geweest was. Als zij niet had ingegrepen dan had ik helemaal kapotte tepels gehad en een hongerig kind (hij was ook veel afgevallen) en had ik misschien ook maar 1 oplossing gezien: de fles, gelukkig is het goed afgelopen. Ik snap sowieso niet dat er snel overgegaan wordt op fv (door de kraamhulp/ziekenhuis), terwijl je het er ook "bij" kan geven omdat je op dat moment nog niet genoeg hebt. Dan heeft je kindje in ieder geval een volle buik...
Helaas weet ik uit ervaring dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb als leerling verpleegkundige op de gynaecologie/kraamafdeling (hoe ze die 2 bij elkaar kunnen zetten snap ik nog steeds niet) gewerkt, ik stond daar voor mijn chirurgische stage. Dus eigenlijk alleen op het gyn gedeelte. Toch moest ik vaak kraamvrouwen helpen met van alles en nog wat en dus ook met aanleggen... En dat kon ik dus niet... Ik werd in de nachtdiesnt gewoon met een baby naar de moeder gestuurd, zo van, ""Leg hem/haar maar even aan" De begeleiding die ik kreeg daarin was dus al naadje, laat staan wat ik uit kon leggen aan een kraamvrouw... Bij deze dus een welgemeend sorry aan die paar kraamvrouwen waar ik met mijn gestuntel aan het bed heb gestaan...
Dirk kreeg de eerste dagen in het ziekenhuis ook wat kv met een lepeltje. Hij dronk slecht aan de borst. Nadeel is wel dat hij een stuk meer last heeft van allergieën (nu na bijna 9 jaar nog steeds koemelk) als zijn zusje, die tot ze een jaar was geen drup koe gekregen heeft. Of het van die kv komt kun je nooit met zekerheid zeggen, maar het feit dat hij KEA had maakte wel dat ik bij zijn zusje veel meer op mijn strepen stond in het ziekenhuis: daar gaat alleen moedermelk ik!
Hier ook BV, al bijna 8 maanden. Het is bij ons vanaf dag 1 heel soepeltjes verlopen, zonder pijn of andere ellende. Ik heb dus misschien makkelijk praten, maar BV hoeft due lang niet altijd zwaar te zijn in het begin. Ook het kolven op mijn werk valt mee; investeren in een goede dubbele electrische kolf is dan wel echt de moeite waard! Verder vindt ik het gewoon makkelijk, en dan vooral ook 's nachts. Vaak wordt gezegd dat met FV het makkelijker is om eens een nachtje door te slapen omdat papa de fles kan geven. Maar als je kindje huilt wordt je toch wel wakker, dus dan kun je net zo goed even BV geven. Als papa eerst nog een flesje moet gaan warm maken en je kindje huilt al die tijd........ da's ook niet relaxed slapen lijkt me! En hoe langer je BV geeft, hoe makkelijker je wat met de voedings/kolf tijden kan schuiven, dus een keertje met oordopjes in op de logeerkamer en papa de afgekolfde melk laten geven....