borstvoeding vs flesvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door tipp42hgg, 1 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

borstvoeding of flesvoeding en waarom?

1. borstvoeding

2. flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Om even op de ks terug te komen.
    Ook mijn kereltje heeft 15 ml kv gehad doordat ik nog in de uitslaapkamer lag.
    Ik heb gelukkig goede begeleiding gehad in het ziekenhuis, alleen het goede gebruik * een uur aanleggen* na geboorte kan je met een ks wel vergeten. Daarom wilde ik perse dat de bv zou slagen. Gelukkig dronk mijn zoon meteen goed, en is het allemaal goed gekomen.

2. kitana

kitana Actief lid

12 dec 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey

ik heb op borstvoeding gestemd.

ik heb mijn dochter (nu bijna drie) 5 maanden de borst gegeven. ik heb er zo van genoten dat ik het nu bij mijn zoontje ook doe. en wat betreft borstvoeding in het openbaar geven.. ik dacht toen ik zwanger was van mijn dochter ook van wat gaat dat geven? durf ik dat wel? gaan de mensen mij niet scheef bekijken?

maar eens ze er was maakte het voor mij niet uit wat de mensen dachten. mijn dochter had honger en ze moest eten. konden ze er niet naar kijken. keken ze de andere kant maar op. het is de natuurlijkste wat er bestaat. en tegenwoordig kijken de mensen er niet meer naar op hoor. je moet rekenen dat het kindje je borst bijna volledig bedekt.

en wat betreft incest... ik ben ook seksueel mishandeld geweest door mijn eigen vader. maar dat heeft nooit in de weg gestaan voor mijn kinderen de borst te geven. want tenslotte hebben zij er niks mee te maken en ik vond dat ze er niet de dupe van moesten worden.

sorry voor mijn lange reactie, maar ik vond dat borstvoeding gepromoot moest worden. al is borstvoeding geven niet voor iedereen vanzelfsprekend. en kan het door een of ander reden niet. dan is flessevoeding altijd nog het beste alternatief. je moet je er zeker niet schuldig door voelen.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    @ Suus en Mirthe: wat erg zoals jullie begeleid zijn, of liever gezegd niet begeleid zijn!

En ja, vreemd dat er vaak zo snel naar kv wordt gegrepen ipv het probleem van de borstvoeding zelf op te lossen. Hoewel ze ook te lang kunnen wachten met bijvoeden...

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Over aanleggen na de geboorte, of kunstvoeding geven als de gelegenheid er nog niet is: Eva wilde in eerste instantie niet drinken, ze is om 18:38 uu geboren en heeft pas om 22 uur gedronken. In de tussentijd niets gehad, is toch ook niet nodig?

Ik geef trouwens borstvoeding, en waarom, omdat ik het vanzelfsprekend vind na de geboorte van je kind. Kan me voorstellen dat het met een incestverleden moeilijk ligt, aan de andere kant is een kind aan de borst heel iets anders. Ik zou het proberen, voelt het niet goed, dan kan je altijd nog gaan proberen af te kolven. En als dat niet lukt of je niet bevalt, kan je altijd nog naar flesvoeding overstappen.

5. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    hier wederom bv. Na de geboorte moesten onze kinderen bijgevoed worden, maar dit hebben we wel zo snel mogelijk afgebouwd en altijd fingerfeeding ná de bv. Na 2 dagen waren beide volledig over op bv.

Wat ik vooral slecht vind in het hele bv verhaal is de begeleiding, vooral als er iets niet helemaal goed loopt. Soms liggen dingen zo voor de hand...de eerste week bijvoorbeeld, kon ik mijn zoon echt om de 2 uur aanleggen. Gek werd ik daarvan. Maar, zei de vk ook, dat was logisch. Want het kind had namelijk behoeftes die wat groter waren dan wat mijn borsten op dat moment konden leveren. Aha. Goed verhaal. Zo komt het uiteindelijk allemaal goed dus. MAar ja, als je dat niet weet ga je wel twijfelen - helemaal bij de eerste - en misschien toch veel sneller (hormonen..) over op fv...zonde toch?

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Tja meid dit is een hele moeilijke…

Je moet bovenal ten alle tijden voor de volle 100% achter je keuze staan…ongeacht waar je straks voor kiest moet je bedenken dat het kindje op beide manier gezond groot wordt gebracht en het beste dat je het kind kan geven is 100% liefde en aandacht en dan maakt het voor de kleine niet uit wat het krijgt of het nou bv is of fv op beide zal het kindje gezond groot worden gebracht…

Ik koos 3x voor bv maar ben alle 3 de keren overgeschakeld omdat ik het gewoon niet trek een huilend kind in mijn armen te hebben en het idee te hebben dat ze niet genoeg te eten krijgen, daarbij ontzettend veel last gehad van mijn tepels (pijnlijk-kapot tot bloedens toe maar daarna toch nog geprobeerd)….en ben uiteindelijk over gegaan op de fles en kreeg er tot 3x toe heel andere kinderen voor in de plaats, ipv huilende kinderen die alleen maar honger leken te hebben, niet aan hun slaap toekomen (wat net zo belangrijk is als goed eten) en alleen maar ongelukkig leken kreeg ik er heerlijk lieve kinderen voor in de plaats die rustig waren, vrolijk waren bijna niet huilde, goed sliepen etc etc…dus ja bv geven had ik graag gewild maar mijn gevoel gaat uit naar de kleine en niet naar wat ik graag zou willen…

1* Wbt die antistoffen, zowieso krijgt je kindje jouw antistoffen mee voor de 1e drie maanden….daarbij zijn de voorbeelden die men altijd opnoemt wbt het geven van bv alleen maar van toepassing wanneer deze volledig en voor min.3-6 mnd gegeven wordt bijna alle conclusies (dus geen overtuigend vaststaand bewijs) die voorkomen uit onderzoeken naar de voordelen van het geven van bv spreken alleen maar wanneer bv gegeven wordt voor minimaal 3 mnd. Liefst tot 12 mnd. Dus je moet echt wel zeker weten eigenlijk dat je tot die tijd geen bijvoeding zal gaan geven.

2* in het openbaar voeden is ook aan mij niet echt besteed, en zou er wel voor hebben gezorgd dat ik zo min mogelijk in “the picture” zou hebben gezeten…

3* flesvoeding is idd makkelijk maar bv geven is makkelijker…andere kunnen wat je ook geeft je kleine ook eten geven dmv kolven, dus dat blijft eigenlijk wel hetzelfde.

4* bv is idd altijd op temperatuur en beschikbaar niets op in te brengen.

5* over het algemeen slapen kindjes die de fles krijgen doorgaans makkelijker en sneller door dan kindjes die bv krijgen, maar daarentegen staat, dat zou je willen dat ze doorslapen terwijl ze zelf nog voor een bv voeding komen, je ze eventueel een gekolfd flesje zou kunnen geven met daarin nutrix o.i.d. aan toegevoegd…

6* wbt je incestverleden…dat is een afweging en gevoel die alleen jij kan beoordelen, ik kan me heel goed voorstellen dat dat de reden is dat je liever kiest voor de fles, maar het is iets wat je altijd kan proberen natuurlijk, je hoeft niet per definitie te kiezen voor de fles nog voor je het geprobeerd hebt…je kan het altijd proberen want misschien als je kindje er eenmaal is, is je gevoel daarover wel heel anders, daar kun je nu nog geen oordeel over uitspreken denk ik, en wij kunnen dat ook niet voor je, je zou hoogstens kunnen kijken of je er niet met iemand over kan praten als je toch wel graag bv zou willen geven, maar nu al bang bent…

waar je ook voor kiest, ( je hebt nog even) zorg dat je er voor de volle 100% achter staat, en bedenk dat je je voor niemand en bij niemand hoeft te verantwoorden welke keuze je ook maakt…

heel veel succes in ieder geval meid…

gr.smoekie

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    is ook niet nodig, zolang ze maar wel binnen 24 bv of fv krijgen...

toen ik net bevallen was probeerde ik haar net zoals haar grote broer en zus direct aan te leggen, en direct was het goed...

eerst wilde het niet gelijk lukken, maar binnen 5 min. had ik haar aangelegd, en zei de vk al dat het niet uitmaakte als ze niet wilde als ze maar binnen 24 uur voeding zou krijgen...

gr.smoekie

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Raar dat Jelte (van Jingels) dan wel kv heeft gekregen toch? Dat zou ik dus echt niet willen... (maar ik was thuis dus niemand die het had hoeven proberen ;))

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    die heeft fv gekregen omdat zij nog op de uitslaapkamer lag, enkel vindt ik dat idd vreemd daar ze zeggen dat ze de 1e 24 uur niet perse wat hoeven te drinken...

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Raar dat Jelte (van Jingels) dan wel kv heeft gekregen toch? Dat zou ik dus echt niet willen... (maar ik was thuis dus niemand die het had hoeven proberen ;)

Sterker nog: ik had aangegeven dat mijn zoontje absoluut geen kv mocht.... maar dat was vooraf.....ze konden natuurlijk niet weten dat de ruggeprik niet gezet kon worden en ik daardoor een volledige narcose kreeg.... mijn echtgenoot was dusdanig van de leg dat alles wat de verpleging vroeg hij .....ja ...op antwoordde

.die heeft fv gekregen omdat zij nog op de uitslaapkamer lag, enkel vindt ik dat idd vreemd daar ze zeggen dat ze de 1e 24 uur niet perse wat hoeven te drinken...

Het is maar goed dat ik je niet persoonlijk ken Smoekie, want ik zit te trillen op mijn stoel hier, alsof ik hier wat uit mijn duim loop te zuigen...
    Btw: cursusregel nr 1: kindje geboren----> bij voorkeur binnen het uur aanleggen voor een geslaagde bv-periode.

11. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Waar staat dat Smoekie zegt dat dat niet zo is?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gelukkig klopt dit niet.
    Bij de geboorte krijgt een kindje inderdaad antistoffen mee van de moeder, en die zijn na verloop van tijd op. De eerste melk die een kindje drinkt, de colostrum, heeft een heel hoge concentratie aan antistoffen. Krijgt een kindje alleen colostrum en daarna geen moeder melk meer, dan heeft het dankzij die colostrum voor ongeveer 6 weken extra bescherming t.o.v. kinderen die dat niet kregen.
    Zolang een kindje moedermelk krijgt worden die antistoffen aangevuld. Als een moeder gaat afbouwen en een kind krijgt minder voedingen op een dag, dan gaan haar borsten afbouwmelk maken. En in afbouwmelk zitten veel hogere concentraties in stoffen die erg belangrijk zijn voor een baby, zoals onder andere de antistoffen. Krijgt een kind nog maar 1 of 2 voedingen op een dag, dan is de concentratie vergelijkbaar met die van colostrum. Dat heeft de natuur zo geregeld, omdat kinderen die minder voedingen krijgen natuurlijk meer blootstaan aan dingen uit de omgeving, en daardoor extra bescherming kunnen gebruiken.
    Dus ook kortere tijd voeden, of minder voedingen op een dag geven levert een kind nog altijd die zo belangrijke antistoffen op. Een aantal andere goede eigenschappen van moedermelk mis je inderdaad als je kort voedt of met kunstvoeding combineert, maar JUIST die antistoffen, die op maat gemaakte bescherming voor je kind die krijgt je kind van jou, tot je allerlaatste drup.

Eerlijk waar, elke druppel telt. Al geef je maar 1 dag of 1 week of 1 maand, je kind heeft er altijd een voorsprong door. En als het niet loopt, probeer dan zolang mogelijk je kind toch wat moedermelk mee te geven. Door 'voor het gevoel' aan te leggen, voor de troost, of door toch elke dag even te kolven (ook 15cc hebben al nut hoor!).

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Hier ook direct na de geboorte kv gekregen, terwijl ik dat niet wilde. Maar er is ook helemaal niemand die het had gevraagd en ik was nog te versuft van de operatie, bloedtransfusie en de morfine.

14. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Je bent een vreselijke drammer Dirksmama. Mijn KUNSTvoedingsdochter is nog geen dag ziek geweest. En hoe het op latere leeftijd gaat valt nog af te wachten, zowel bij mijn kinderen als bij die van jou. En hou nu allemaal op met weer een topic te verzieken met te bewijzen hoe goed Borstvoeding wel is. We weten het nu wel, en de TS heeft niks nada noppes aan deze discussie.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jammer dat je de tot nu to zo prettige toon in deze discussie probeert te verstoren Brenda.

In mijn opinie bestaan er geen kunstvoedingskinderen of borstvoedingskinderen en ook geen kunstvoedingsmoeders of borstvoedingsmoeders. Rare term. Het zijn gewoon kinderen en moeders.

16. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    zeer prettig hier allemaal...

Daarbij past de discussie niet in dit topic.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik wens ook verder geen discussie aan te gaan. Ik heb mijn eigen ervaringen weergegeven en even een misverstand rechtgezet.

18. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Houd het maar op ervaringen weergeven. Voor de rest sla jij ook regelmatig de plank mis, om het zo maar te zeggen. Jij bent duidelijk geen professional maar ervaringsdeskundige obv je eigen ervaringen.

19. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Was te verwachten dat dit onderwerp weer de nodige discussies zou opleveren.

20. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Oh ik zal ook nog even op de vraag reageren. Ik geef sinds minuut 1 flesvoeding en vind het heerlijk. Ik heb niks met "gelebber" aan mijn borsten, voeden in het openbaar vind ik helemaal niks. Onhandig, altijd rekening moeten houden met wat je aantrekt (tenzij je altijd al bijv. wijde truien of zo draagt die je makkelijk omhoog trekt). Je weet precies hoeveel je kindje binnen krijgt.

Ik zou dus zeggen flesvoeding!

Deel Deze Pagina