borstvoeding vs flesvoeding

Discussion in 'Voeding' started by tipp42hgg, Apr 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

borstvoeding of flesvoeding en waarom?

1. borstvoeding

2. flesvoeding

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Niet meer actief

Ik vond bv ook intiemer hoor! vond dat ook een voordeel van de bv, niet dat het nu niet intiem en geborgen en veilig is maar toch!

Ik zou bij een volgend kindje ook eerst kiezen voor bv, dan heeft hij/zij in ieder geval een goeie start gehad! ben blij dat ik het bij romano geprobeerd heb, hij heeft 6 weken gehad ongeveer, nu ook wel blij met de fv, we hebben allebei meer rust, maar zou het hetzelfde doen!

Het heeft allebei zijn voor en nadelen is mijn mening!

2. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik geef BV.
    1. Dat wilde ik sowieso. Is goed en gezond voor kindje, ivm antistoffen enzo
    2. Wordt geadviseerd ivm allergieen bij zowel mij als mijn partner
    3. Wordt geadviseerd ivm mijn astma, en dat het de erfelijkevariant is
    4. Goedkoop, en altijd op temp.

PS. Ik ben zelf flesgevoed... was te vroeg geboren, en toen ik geboren werd kreeg je als ouder niet de optie om bv te geven of te kolven. Mijn lief is geloof ik ook flesgevoed, want zijn vader zei a tegen mij dat twee weken BV lang genoeg is :(. (Ik wil 6 maanden volhouden.)

3. Juul76

Juul76 Bekend lid

Nov 20, 2006
    768
    297
    63
    @ Smoekie en Dirksmama

Ik heb ook altijd begrepen dat binnen het uur aanleggen het allerbeste is MAAR dat wanneer dit niet kan je idd tot 24 na de geboorte kan wachten.
    Dus beter een paar uurtjes wachten en dan BV geven dan heel snel na de geboorte FV geven. Toch?

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt helemaal.
    In het eerste uur na een normale bevalling is een baby heel erg wakker en instinctief op zoek naar de borst. Leg je een baby, zonder de handjes schoon te maken meteen bij mama op de buik, dan zal ze heel vaak helemaal zelf naar de borst kruipen. Bij een normale bevalling en een normale gezonde baby zijn dat eerste uur de omstandigheden optimaal om een kindje aan de borst te krijgen.
    Maar dat wil niet zeggen dat je geen borstvoeding zou kunnen geven als je je kind niet in het eerste uur aanlegt. De omstandigheden zijn niet altijd zo dat dat kan. Het kost alleen wat meer moeite.

5. Female

Female Niet meer actief

Natuurlijk doet ieder wat zij het prettigst vind
    Maar "gelebber" is wel een vreemd woord, waar zijn ze dan voor gemaakt...?!
    En ten tweede, ik let al ruim tien maanden niet op wat ik aantrek (in die zin dat ik gewoon mijn eigen, vlotte kleren draag) en je kunt echt wel altijd je borst eruit krijgen hoor. Ik vind dit dus eerlijk gezegd een heel onzinnig argument om geen BV te geven... :(

6. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Levy is direct na de geboorte op mijn buik gelegd en heeft ook direct de borst gepakt en deed dit ook wonderbaarlijk goed..

Demi werd helaas direct na de geboorte meegenomen Ed heeft niet eens haar navelstreng door kunnen knippen en bij haar was het echt ook ff spannend van wat er nou aan de hand was, en ik kreeg haar uiteindelijk op mijn buik nadat ze haar (terwijl ik dat zelf had willen doen) gewassen en aangekleed weer terug :(

ik heb haar toen wel aangelegd en ook dat ging goed...

Zoë heb ik direct op mijn buik gekregen na de bevalling en ondanks dat ik haar direct aanlegde, en ze wel "iets" dronk werd me gelijk verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken als ze niet zou drinken, maar dat ze binnen 24 uur wel zou moeten drinken...

trouwens iets wat ik helemaal niet meer wist, maar wat Ed me toenstraks vertelde was dat ze bij Levy (ik was ingeleid) hem ook een flesje hebben gegeven.....

Ik was met hem 's avonds laat op de buik in bed in slaap gevallen , en toen hebben ze hem voorzichtig van mijn buik afgehaald en meegenomen en ergens anders neergelegd...

toen werd ik wakker van zijn gehuil en ben ik kwaad de gang op gelopen omdat ik hem direct miste en wilde weten waarom hij niet bij mij was,

ik kreeg toen te horen dat Levy sliep, terwijl ik zeker wist dat ik hem hoorde huilen en wilde weten waar hij was omdat ik hem bij me had en ik het wel "raar" vond dat ze hem zomaar bij me vandaan hadden gehaald, en niet in zijn bedje terug hadden gelegd die naast mijn bed stond...(ze hadden hem meegenomen om mij "rust" te geven :( zodat ik even lekker kon slapen)

puntje bij paaltje bleek het idd Levy te zijn die huilde (raar maar waar dat je dat direct al weet dat het jouw kind is die je net een paar uur ervoor te wereld hebt gezet) en toen kreeg ik dus ook te horen dat ze hem even daarvoor een flesje hadden gegeven, terwijl zij dus ook wisten dat ik bv wilde geven... :(

weet wel dat het me op dat moment eigenlijk niet zo heel veel deed en ik het eigenlijk wel best vond..

tja hij was mijn eerste en ik had in mijn hoofd zoiets van zij zullen het wel weten en hij zal wel honger hebben gehad..

denk dat ze er vaak wbt ziekenhuizen toch soms andere "regels" op na houden.....

7. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    @Female: kan me voorstellen dat je dit geen argument vindt hoor. Is ook zeker geen belangrijk argument maar dat is wel iets waarvan ik nu zeg nou dat zou ik best onhandig gevonden hebben. Gezien mijn garderobe dan. Vandaar dat ik het er gewoon bijnoem.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb zelfs in mijn trouwjurk gevoed en dat ging prima ;)

9. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    hier meteen gekozen voor de fles...heb het gehannes aangezien bij schoonzus en eigen zus met de bv, en moest er niet aan denken dat zelf ook mee te moeten maken...

plus het feit dat ik zelf zo onzeker als de pest ben..Ik ben super blij dat ik voor deze weg gekozen heb...

Succes met je keuze..! doe gewoon waar jij je prttig bij voelt, en niet wat de omgeving denkt dat goed is voor jouw en je beeb!

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Suzanne, als die kindjes waar jij het over had gehad, geen borstvoeding zouden hebben gekregen, zouden ze misschien nog vaker ziek zijn. Zo kan je het ook zien ;).

Dirksmama, Eva werd bij mij wel snel aangelegd, binnen een kwartier, maar ze had helaas zoveel vruchtwater binnengekregen dat ze erg misselijk was. Ze moest er niets van weten, nu gelukkig wel ;). Het leek me dus erg mooi, maar viel achteraf gezien wel een beetje tegen.

11. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    @Snoopy1979: dat zou inderdaad kunnen ja.

12. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Eerlijk gezegd vind ik dit altijd een beetje een vreemd argument. Want dat weet je gewoon niet.
    Met bv verminder je de kans op een heleboel maar dat betekent niet dat er helemaal geen kinderen zijn die bv krijgen en toch bepaalde allergieën ontwikkelen, vaak ziek zijn enz. En omgekeerd natuurlijk ook.

Maar voor mij is het feit dat ik door bv te geven de kans kan verkleinen dat onze zoon net zoals mijn man allerlei allergieën en astma gaat ontwikkelen de motivatie om nog wel even te blijven kolven.

13. Writer

Writer Niet meer actief

ik heb bij beide kinderen met borstvoeding gestart , eerste heb zo'n 3 maanden gegeven , ze huilde constant wou heel dag ana borst en viel veel af ,maar niemand die wat van zei en iedereen zei dat het goed komt , ik was kapot na 3 maanden , heb even op cb gehuild dat ik een huilbaby heb en die hele dag aan borst erg vermoeind was , toen zeiden ze ga fles geven , dat heb ik gedaan vanaf die moment ging helemaal weer goed :confused: mij meisie was gewoon uitgehongerd en was niet zomaar huilbaby als ik dacht

met 2de dacht als merk dat borstvoeding niet goed gaat ga niet lang mee wachten na 1 week borst te hebben gegeven , zelfde veel huilen ,veel afvallen en weinig slaap , gelijk voeding in huis gehaald , zelfde avond sliep hij als roos , we stonden verbaasd te kijken zooo , heb gewoon niet genoeg melk steeds , en ik heb wel nog een maand geklofd met fles voeding erbij

bij volgende , als die komt :) op dat moment vind 2 wel genoeg , zou gelijk met flesvoeding beginnen , tot nu toe ervaring van mij fles voeding gelijk rust en makkie , dus fles staat voor mij op nr 1 :D , hoeveel voordelen borst voeding ook heeft ,ik ga liever voor wat voor ons fijne is ;)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dat is ook zo, maar ik reageerde op het stukje van Suzanne ;). Want zij schreef over kindjes die bv kregen en toch vaak ziek zijn. Met flesvoeding waren zij misschien wel nog vaker ziek geweest, of evenveel, dat weet je gewoon niet. Wel dat over het algemeen borstvoeding 'gezonder' is dan flesvoeding.

15. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Ik geef borstvoeding

Waarom?:

Mijn andere zoontje kreeg FV al gelijk vanaf zijn geboorte en toen hij 7 weken oud was kreeg hij een hele zware hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging en hij heeft moeten vechten voor zijn leven.

Het CB vroeg me toen of ik wilde proberen af te kolven.
    Alle antistoffen die hij dan nog zou kunnen krijgen zouden kunnen helpen bij Max zijn herstel.

Ik kreeg er 2 druppels uit(maar ja wat wil je na 7 weken als je nooit BV hebt gegeven)
    Wat ik ook probeerde,het lukte me niet :cry:

Ik voelde me enorm gefrusteerd en verdrietig en schuldig tegelijk.

Daarom dus nu BV om Justin een goede start te geven.
    Hersenvliesontsteking kun je niet voorkomen,maar wil hem gewoon het allerbeste geven.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ook :D

17. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Foei dames! Dat kan niet he voor het huwelijk! :D Grapje uiteraard... :D

18. Siem

Siem Actief lid

Apr 7, 2007
    399
    0
    0
    ik geef flesvoeding.

waarom:
    ze zoog zo hard aan m'n borst dat ik er iedere keer tegenop zat borstvoeding te geven.
    zelfs toen ze flesvoeding kreeg moest ze in het begin een speciale speen omdat ze zooo hard zoog.

en ik slik medicijnen, dus flesvoeding was uiteindelijk ook wel beter.

en het is makkelijk.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, maar we waren al een jaar voor onze bruiloft voor de wet getrouwd hoor. Dus het mocht :)

20. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

Jan 10, 2007
    1,081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ik geef FV, maar ben eigenlijk wel voorstander van BV (tot op bepaalde hoogte)
    Ik ben begonnen met BV, dit liep helemaal niet. Hij dronk niet goed en veel te weinig. Het aanleggen wilde niet lukken en dat frusteerde ons alle drie. Wij konden op een of andere manier het aanleggen niet onder de knie krijgen. Als je er niet 100% voor gaat zal het niet lukken. Het is zoals eerder gezegt niet makkelijk en hard werken. Mijn man was nooit echt zo weg van het idee van BV en wilde vanaf het begin eigenlijk al FV, dit heeft er denk ik wel in mee gespeelt. Na 3 weken was ik het zat en ben ik gaan kolven. Dit heb ik bijna 6 weken volgehouden (dit is namelijk nog harder werken!) Vervolgens overgegaan op FV. Tijn doet het er prima op en ik ben erg tevreden over deze overstap. Een volgend kindje krijgt bij ons direct FV.

Share This Page