borstvoeding vs flesvoeding

Discussion in 'Voeding' started by tipp42hgg, Apr 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

borstvoeding of flesvoeding en waarom?

1. borstvoeding

2. flesvoeding

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als een papa niet achter borstvoeding staat is het heel moeilijk om het te blijven geven!

2. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

Feb 21, 2008
    590
    0
    0
    Dat speelde bij ons ook wel een klein beetje mee. M'n man was er zeker niet op tegen, maar hij wilde al veel langer een kind en ze was natuurlijk al 8 maanden alleen van mij geweest bij wijze van spreken, dat hij wel erg teleurgesteld was dat hij misschien nog wel een tijd moest wachten voordat hij haar een flesje mocht geven.
    In het ziekenhuis zijn we begonnen met fingerfeeding, daar was hij wel heel fanatiek mee bezig en hij was er ook beter in dan ik.
    Ik weet dan ook niet wat bij een eventuele volgende mijn keuze gaat worden. Ik wil namelijk niet weer "proberen" bv te geven. Als ik er voor kies, wil ik ook dat het gaat lukken, anders ga ik liever meteen op de fv over.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik denk dat dat ook een beetje een misvatting is. Dat je bv gaat proberen en dat het natuurlijk is dus wel gaat lukken.
    Veel kennis is verloren gegaan omdat onze ouders vaak ook kv gegeven hebben en dus niet kunnen helpen.
    Daarom is veel voorbereiding (lezen, bv-cursus enz) absoluut geen overbodige in mijn ogen.
    Niet dat dat garandeert dat het wel zal lukken, maar het scheelt echt een hoop.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan je op dit punt alleen mijn ervaring vertellen: jongste heeft nooit iets anders dan moedermelk gekregen, maar is altijd helemaal papa's meisje geweest, vanaf dat ze uit het ziekenhuis kwam al.
    Omdat ik werkte gaf papa wel regelmatig flesjes, maar eigenlijk hield hij helemaal niet zo van dat gedoe met flessen. Hij deed liever andere dingen met haar. Zodra ik in de buurt was kreeg ik haar overhandigd om aan te leggen. Volgens hem is de band die hij met haar heeft ook meer ondanks dan dankzij de flesjes. Hij deed eigenlijk bijna alle andere dingen met haar, ik deed de melk, hij deed het wassen, kleden, verschonen, zingen, knuffelen, wandelen. Ze zat evenveel bij hem in de draagdoek als bij mij.
    Misschien is de teleurstelling voor je man minder als hij inziet dat flesjes geven maar een heel klein onderdeel van de zorg voor een baby vormt? In principe kan hij alle andere dingen toch doen?

5. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

Feb 20, 2007
    180
    0
    0
    den haag
    100% borstvoeding! :D
    Waarom?
    Zo logisch, zo natuurlijk! ( klinkt al als een echte slogan, hi hi )

Mijn dochtertje geniet al vanaf dag 1 alleen maar van de borst. Ze is nu 4,5 maand en krijgt nog steeds volledige borstvoeding. De eerste weken waren inderdaad zwaar i.v.m het aanleren van deze wonderlijke kunst, de stuwingen, en dat nog allemaal in je kraamperiode terwijl je herstellende bent. Het is een ware investering die je gewoon over moet hebben voor je kindje. Of althans geprobeerd te hebben! Het is het recht van je baby op jou, en raar of niet.. als het dan eindelijk goed gaat voel je zoveel meer waardering voor wat je aan het doen bent. Bij de een gaat het van een leien dakje, anderen hebben er meer moeite mee de draai te vinden. Maar onmogelijk is het nooit, hier is het voor bedoeld!

9 maanden lang draait alles al om je baby, qua eet- en levensstijl. Houdt dat allemaal op na de bevalling? Nee, dan begint eindelijk het ware contact. Ik geloof in de volgorde: dragen, baren en zogen. Het is de mooiste overgang na de bevalling, dat als je dat niet hebt meegemaakt toch een ongelooflijk element hebt moeten missen. En dat is, behalve dat het zo goed voor de baby is qua groei en ontwikkeling, de emotionele en geestelijke band die steeds meer groeit! Daar hoor ik zo weinig over. Als dat je niet over de drempel trekt!

Flesvoeding schept naar mijn mening een afstand tussen jou en je kind (letterlijk en figuurlijk).
    Het is juist zo mooi en speciaal dat alleen de moeder haar baby kan voeden, dat maakt de band nog meer speciaal. Juist doordat met de fles jan en alleman je baby voeden kan, laat het de waarde verliezen van het voeden terwijl dit juist altijd met zoveel zorg moet gebeuren. En alleen de moeder kan dit het beste geven met haar nabijheid, warmte en moederliefde.

En jammer voor de vader? Echt niet hoor, net als bij dirksmama is mijn kleine meid nu al helemaal gek op haar vader. Ze reageert zoveel meer enthousiast op hem dan op mij, eerlijk toegegeven! En waarom? Omdat hij zoveel met haar speelt, voor haar zingt, helpt met verzorging (aankleden, baden, etc.) Daar zit ook veel liefde in, maar als ze honger heeft of troost en warmte zoekt, sluit mamma haar in de armen en genieten wij beiden van onze kostbare moment.

Ook nog: Als je man en jij hier allebei achter staan, is de kans van slagen nog groter. Steun van je partner is hierin een must!

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Het is misschien toeval, maar bij sommige zinnen krijg ik kromme tenen en bij het vetgedrukte stuk zelfs last van zuurbranden.
    :pale: :-#

7. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik word er ook niet echt blij van nee.

Zeema: dat een fles door iedereen gegeven kan worden, wil niet zeggen dat dat ook gebeurt.

Eerlijk gezegd vind ik je stukje en met name dat gedeelte dat Brenda vetgedrukt heeft, nogal getuigen van wat vooroordelen. Namelijk dat ouders die de fles geven dit niet met liefde en zorg kunnen doen. Wat echt enorme onzin is.

Ik vind je stukje best wel kwetsend.

8. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik ben het met Brenda en Stranger eens! Wat een vooroordelen en een kwetsende opmerkingen zeg! Misschien moet de schrijfster van het stukje het hele topic eerst eens even doorlezen...

bah bah bah!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben er ook niet zo blij mee, omdat de plaatster waarschijnlijk inderdaad niet het hele verhaal achter dit topic kent.
    Ik vind het prima als Zeema dat wat ze schrijft voor zichzelf vindt, maar zoals het er nu staat vind ik het niet zo aardig overkomen. Gewoon omdat we nu eenmaal in een land wonen waar de omstandigheden en kennis om iets te leren doen dat natuurlijk is niet optimaal zijn.
    Natuurlijke dingen gaan niet altijd vanzelf (zwanger worden en blijven en baren doe je ook niet altijd zo maar even huppekee).
    En omdat alles wat met fles en borst te maken heeft nu eenmaal met veel emoties gepaard gaat.

10. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Borstvoeding. Als het kan, zou ik het altijd proberen.

Het heeft mij in het begin heel veel moeite gekost. Jamie hapte niet goed aan, omdat hij te vroeg geboren was. Dit resulteerde in bijvoeden met een spuitje in zijn mond, tepelhoedjes, gepriegel enz enz.

Ik vond het ook behoorlijk zeer doen. Dit is echt een kwestie van even doorzetten en na een paar weken is dat voorbij.

Maar ik vind (vooral in het begin) dat het voor een kindje erg belangrijk is de belangrijke (anti)stoffen binnen te krijgen van de moeder.
    Natuurlijk is flesvoeding ook prima, daar zit ook veel in!
    Het is gewoon wat je zelf het prettigst vind denk ik!

Nog een voordeel, het is inderdaad veel voordeliger, als ik zie wat ik nu kwijt ben aan flesvoeding :D

Als het echt niet gaat, of er komen ontstekingen e.d. vind ik het een ander verhaal...

Maar ik zou zeggen, probeer het, vooral in het begin dan kan je altijd nog kijken...

11. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Het kan aan mij liggen hoor - misschien is dat ook gewoon zo - maar ik lees altijd zoveel negatieve kanten van borstvoeding. Alle ellende die erbij komt kijken wordt als argument aangehaald. En tsja, bij flesvoeding is het lastig kloven krijgen natuurlijk...maar het kan ook anders.

Bij mijn eerste heb ik na een week last gehad van tepelkloven - man wat doet dat zeer! - maar na 2 dagen met een tepelhoedje zijn ze mooi genezen en niet meer teruggekomen. Prima toch? Verder was het allemaal prima, moest zelf wel in het zh even vragen hoe dat ging met aanleggen en helaas had ik niet de geduldige tiepes om me heen, maar gelukkig wel een goede kv.

Bij mijn tweede ging het nog veel beter. Hapte mooi aan na de geboorte en drinkt zijn hele leven al goed (haha, 3,5 week). Geen kloof dit keer, wel meer stuwing, maar goed, dat krijg je ook als je fv geeft...Jammer genoeg hebben we nu spruw maar ja, zo heeft iedereen wat.

Kortom, het hoeft echt niet zo te zijn dat je de wereld aan ellende moet doormaken voordat bv een keer goed loopt of doet.

Waar ik zelf moeilijk tegen kan is 'er zit niet genoeg voeding in de melk'. Dat vind ik zo jammer om te lezen! En vaak ook onterecht, maar ja, wat al eerder is gezegd - ander topic weliswaar - er wordt te weinig kennis overgedragen.

wat ik top vind trouwens (bij mezelf) is dat ik met mijn (normaal gesproken) cup A toch mooi ons buddhaatje van voldoende voedsel kan voorzien. Wat is de natuur toch mooi he :D

12. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Haha goed zeg.

Eigenlijk vind ik dat ook het mooiste beccaatje, dat ik letterlijk mijn kind voed. Het werkt ook de andere kant op vind ik. Mijn zoontje voedt mij ook weer, door de voldoening die ik bij hem zie.
    Maar goed dat is met een fles natuurlijk ook zo,daar zit het verschil natuurlijk niet in.

13. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

Feb 20, 2007
    180
    0
    0
    den haag
    Wat een commotie zeg, alleen maar omdat ik, net zoals iedereen in dit topic, mijn gevoel achter mijn keuze verkondig...?! Ja, ik ben een grote voorstander van het borstvoeden, maar mijn bedoeling was helemaal niet te kwetsen of met vooroordelen te komen, waar ik echt niet begrijp hoe dat zo opgevat kon worden. Ik heb inderdaad dit hele topic doorgelezen en wat ik lees als tegenargumenten voor de borstvoeding, zou ik ook als kwetsend ervaren kunnen hebben maar dat heb ik niet, omdat ik ieders mening en visie respecteer en er niet gelijk een vooroordeel in zie! Het feit dat je je gekwetst voelt of wat dan ook, lijkt meer alsof je je aangesproken voelt?

Om negatieve gevoelens uit de weg te ruimen, zal ik het stukje nader toelichten:

Waar ik zeg dat flesvoeding een afstand tussen het kind en jou schept, heb ik duidelijk gezegd NAAR MIJN MENING. Dus dat vind ik vanuit MIJN gevoel, dat wil niet zeggen dat het ZO IS. Omdat ik eerlijk gezegd, niet denk dat je elke keer bij de fles je bovenlichaam ontbloot zodat je baby ook je lichaamswarmte voelt tijdens het drinken wat bewezen is essentieel te zijn voor vooral een pasgeboren kind en bewezen is dat dit bijdraagt aan de emotionele stabiliteit.
    Met zoveel zorg besteden aan de voeding, bedoelde ik dus je kindje op z'n gemak laten voelen tegen je huid en in die sfeer voeden. En als ik het heb over dat je baby door jan en alleman gevoed kan worden, heb ik het meer over de baby's die naar de kinderdagverblijven gaan op al zeer jonge leeftijd.

Ik denk dat ik het gewoon moeilijk vind te begrijpen dat als je weet dat het 't beste is voor je kind, waarom niet dan? En ik heb ook duidelijk geschreven, je moet het althans GEPROBEERD hebben (want het kan inderdaad niet zo makkelijk gaan, dat heb ik ook ervaren in het begin)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het als kwetsend ervaar dat er zo denigrerend door Brenda wordt gedaan over mijn gevoel tijdens borstvoeding. Dat is gewoon ik, we leven al in een hectische maatschappij met allerlei bezigheden en juist DAAROM hecht ik er zo'n waarde aan en geniet ik er zo van en uit dat ook op die manier. Wat is daar mis mee?

Toch bied ik mijn excuses voor als het dan toch verkeerd aangekomen is, wat nooit mijn bedoeling is geweest. Ik wil het graag gezellig houden :) [/b]

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat dat vooral komt omdat bij borstvoeding de MOEDER de lasten draagt van de problemen, terwijl bij kunstvoeding het KIND de lasten draagt. En het kind kan nog niet posten op een forum, dus die hoor je niet.

Maar bij kunstvoeding kan ook het nodige mis gaan. Lees gewoon een weekje alle vragen op een willekeurig ouderforum: krampjes, te veel willen drinken, te weinig willen drinken, welk soort voeding, welke fles, welke speen, wanneer en hoeveel, wanneer bijvoeden, wat doen met een huilend kind, allergie, chronische verkoudheid...als je alle vragen over kunstvoeding zou lezen en alleen daar op af zou gaan zou je meteen denken dat het allemaal doffe ellende is met die flessen. Omdat je nou eenmaal de goede dingen niet hoort. Ooit een topic gezien '3 maanden fles en nog nooit een probleem'?, dat is net zo zeldzaam als '3 maanden borst en geen problemen'. Want zolang alles goed gaat hoor je de meeste mensen niet.
    En babies kunnen niet posten dus een vraag als 'Hoe bouw ik de fles af en krijg ik mijn moeder zo ver dat ze me weer volledig aan de borst neemt' zul je niet zo gauw lezen.

15. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Zeema, ik begrijp niet goed waar je leest dat Brenda denigrerend doet over jouw gevoelens bij bv?

En ik begrijp je nu beter denk ik. In je eerste post kwam je wel degelijk op mij over alsof fles-gevende-ouders geen zorg aan het voeden besteden. In je eerste zin schreef je nog wel 'naar mijn mening' oid, maar de zinnen erna niet en daardoor vatte ik het op alsof jij dat als een feit beschouwde.
    Misschien reageer ik ook wel wat overgevoelig hierop, maar dit is helaas een gevoelig punt voor mij.

Overigens heb ik wel heel vaak de fles gegeven met ontbloot bovenlichaam, zodat hij lekker tegen mijn borst kon liggen.

16. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Het niet onmogelijk noemen kun je enkel als je de ellende niet hebt ervaren die andere er wel mee hebben ervaren en die niet anders konden dan over stappen op flesvoeding…

Tis een soort opmerking van moeders die die wel zwanger kunnen worden zeggen dat vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen “blij” mogen zijn dat het niet altijd maar leuk is om kinderen te hebben (krijgen) en dat zij graag wel eens hun handen vrij zouden hebben…

Enne sorry hoor, met je opmerking van dat als je dat niet hebt mee gemaakt (mogen maken) je een ongelofelijk element hebt moeten missen? :( Denk dat je met beide opmerking aardig wat vrouwen ‘bewust” (in dit geval) kwetst….

bv staat qua groei en ontwikkeling op dezelfde trede als het geven van flesvoeding hoe je daar bij komt mag joost weten.. :(

En dat het de emotionele en geestelijke band zo sterk doet groeien, ach meid, er is meer voor nodig dan bv geven om een sterke en emotionele band te krijgen met je kind :( Die krijg je alleen al door je kind alle liefde te geven die je hebt, en je kind het gevoel te geven dat je er altijd voor het kind bent…

Met deze opmerking zit je er zo ongelofelijk naast dat kan ik je niet vertellen…denk dat ik een beter band heb met mijn kinderen dan menig moeder die wel bv heeft gegeven, zoals ik al eerder zei er is toch echt meer voor nodig dan enkel het geven van bv hoor om een sterke band met je kind te krijgen…jammer dat het voor jou in jouw ogen niet zo is, vindt het bijna triest weet je dat….

goh zie je wel dat je helemaal geen bv hoeft te geven om een band te krijgen met je kind, hier schrijf je zelfs dat zij nog enthousiaster op hem reageert dan op jou…

daarmee staaf je dus duidelijk mijn opmerking dat er meer nodig is dan een paar borsten met melk erin om er voor te zorgen dat jouw kind net zo gek is op papa als op mama ongeacht wat mama geeft (bv of fv)…

wbt honger, tja kindjes die bv krijgen, krijgen inderdaad hun eten van mama, maar troost of warmte zoals alleen jij die kan geven zoals jij zegt…kom zeg…als je dat bewust zo ziet, doe je toch echt je kind en je man te kort…

vindt het jammer dat je dit zo ziet, en kan er alleen maar blij om zijn dat het grootste gedeelte van de moeders meer zien dan alleen maar het geven van bv…

begrijp me niet verkeerd hoor, dat dit jouw “mening” is mag, maar ik mag dan ook mijn mening geven dat ik het best wel triest vindt dat jij als moeder zijnde dit zo ziet of in ieder geval zo ervaart….

Ik zou graag bv hebben gegeven, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat mijn band met mijn kinderen nog groter zou kunnen zijn als ik ze wel de borst zou hebben kunnen geven, dat is in mijn ogen gewoonweg onmogelijk zo sterk is onze band..en niet alleen de band tussen mij en mijn kids, maar zeer zeker ook de band tussen hun en paps…

17. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    hoeveel kinderen denk je dat er naar kdv moeten omdat papa en mama moeten werken om de kost te verdienen...tja de meningen zullen daarover ook wel verdeeld zijn of het wel goed is om kinderen zo lang ergens anders te laten zijn ipv bij papa of mama...maar dat is nou eenmaal de tegenwoordige maatschappij...waarvan ik trouwens niet zo goed begrijp dat je hiervan denkt dat die ouders dus klaarblijkelijk een andere (minder goede) band met hun kinderen zouden hebben omdat jij je kinderen bv geeft, en zij niet of via de fles wat niet bandversterkend is...

ik vond jouw berichtje ook kwetsend om te lezen, en ik zie het berichtje van Brenda naar jou toe niet als denigrerend...

en tja dit berichtje had ik dus over het hoofd gezien, dus ik had ook niet gelezen dat het niet je bedoeling was om te kwetsen terwijl het (voor mij tenminste) wel "bewust" zo overkwam...

gr.smoekie

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De dingen die Zeema noemt als haar voordelen kun je met een fles ook bereiken, maar het kost meer moeite. Door het huid-op-huidcontact word je als moeder gedwongen tot die intimiteit. Iets waar ook niet iedereen even dol op is trouwens.

19. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Wat betreft de fles krijgen op het KDV, ben ik het met Smoekie eens...

Jamie had eigenlijk vanaf 3 maanden naar het kdv gemoeten. Ik vind dat veel te jong, een kindje heeft dan nog full time z'n ouders nodig!

Helaas is mijn vader, Jamie zijn opa, zo ziek dat hij niet lang meer te leven heeft. Hierdoor ben ik na mijn verlof nog niet gaan werken, met als gevolg dat Jamie pas vanaf begin april is gaan wennen op het KDV (ik had dan toch liever gehad dat mijn vader nog gezond was en Jamie vanaf 3 maanden naar het kdv... maarja, dat is een andere zaak)..

Maargoed, ik vind het verlof voor een moeder veel te kort. Ik zou eerder standaard een half jaar willen na de geboorte. En voor vaders maar 2 dagen! Alsof een vader de eerste weken niet belangrijk is voor een kind..

Maargoed dat allemaal terzijde, ik vat in ieder geval op dat jij (zeema) het 'vreemd' vindt dat mensen hun kind naar het KDV brengen.. Wat moet je anders? Ik moet wel 3 dagen blijven werken en mijn vriend full time, anders kunnen we niet rondkomen... En dat een kind daar dan flesvoeding krijgt van 'jan en alleman'. Hij kan moeilijk borstvoeding van de leisters krijgen toch?

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vat het gewoon zo op....

20. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik snap eigenlijk niet wat het wel/niet geven van borstvoeding te maken heeft met het feit dat sommige ouders hun kinderen naar het kinderdagverblijf doen? Mijn zoontje krijgt volledige borstvoeding EN gaat 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf.. Is een prima combinatie...

Share This Page