borstvoeding vs flesvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door tipp42hgg, 1 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

borstvoeding of flesvoeding en waarom?

1. borstvoeding

2. flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Voor de TS:
    Jemig wat een heftig verleden meid!
    Ik kan het me goed voorstellen dat je daardoor wat twijfels hebt over bv.

Ja er zijn een hoop voor en na-delen van borstvoeding, zowel ook van flesvoeding.
    Je moet zelf de keuze maken, doe dan ook wat je hart je ingeeft!

Ik wilde met Tamara ook graag bv geven, maar het is niet gelukt. Had veel voorbereidend werk gedaan...veel boeken gelezen over bv en heb een cursus bv gevolgd.
    Toen Tamara geboren is, heb ik het een week geprobeerd, maar ik had te weinig voeding.
    Elke dag 6 a 7 keer kolven, 6 a 7 keer per dag aanleggen..
    Wat ik ook deed.. ik had geen melk... Aan het einde van elke dag misschien 1 theelepeltje. Veel te weinig voor een baby van 9 pond!
    Ik zat onder de kloven, bloedende tepels....vreselijk!
    Ik zat er helemaal doorheen en voelde me zo mat, zo erg dat ik gewoon niet meer genoot van de kraamtijd.
    Op advies van VK, kraamhulp en lactatiedeskundige gestopt en overgstapt op fv.
    En ik voelde me zo opgelucht, blijer..kortom ik genoot weer!
    Door dit alles heb ik een rare nasmaak gekregen van bv.
    Mijn man en ik hebben dan ook besloten om een evt 2e kindje meteen fv te gaan geven.
    Als ik nu aan bv denk, krijg ik accuut de rillingen.

Zoals het bij mij ging, hoeft het natuurlijk niet bij anderen te gaan.
    Je leest ook vaak genoeg dat het meteen goed gaat en het goed blijft lopen.

Wat ik heel jammer vind is de aanleiding van de vorige discussie.
    Over dat fv geven afstand zou scheppen.
    En bv-gevende moeders sneller een emotionele band met hun kindje hebben dan fv-gevende moeders.
    Liefde, geborgenheid en het creeren van een band tussen moeder en kind heeft naar mijn mening niks te maken met het soort voeding wat een kindje krijgt.

Maar goed, dat is nogmaals mijn mening.

TS, succes met het maken van je keuze!

Liefs Elly

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Smoekie, je omschrijft het weer super! Ik ben het helemaal met je reactie op Zeema eens...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, ik zie het verband ook niet. Ik werkte fulltime en gaf exclusief bv.

4. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik moet wel zeggen dat als bv mama ik het heel moeilijk vind in te beelden hoe het zou zijn als ik fv zou geven.
    Dat komt omdat ik dit als iets heel erg mooi ervaar. Maar dat zegt natuurlijk niets over dat fv niet mooi zou kunnen zijn. Als je inderdaad zoveel problemen hebt gehad met de bv en er alles aan gedaan hebt dat fv misschien veel beter bij je voelt dan bv. Ieder zo zijn eigen

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dankjewel meid, zo heeft iedereen ( zo blijkt maar weer) een heel andere visie op bepaalde dingen..alleen het vreemde is vindt ik dat datgene waarvan je zou verwachten dat je omdat je 1 ding gemeen hebt (moeder zijn) nergens onderscheid in zou mogen maken (want we hebben allemaal het beste met onze kinderen voor) dat wel degelijk keer op keer gedaan als ware je een “slechte moeder”(bijvoeding) zou je een minder goede band hebben met je kind bij het geven van flesvoeding…zou je zelfs ( ja ook dat heb ik gelezen) een heel andere band hebben als je je kind niet zelf maar dmv keizersnede op de wereld hebt gezet, en zo kan ik nog wel ff doorgaan…

je mag toch wel verwachten dat iedere ouder de beste bedoelingen heeft voor zijn of haar kind, en dat iemand opvoed”kunde” niet de jouwe is tja dan heb en houd je, maar elke keer lees je weer af en toe van die belachelijke dingen dat je er echt wel nekharen af en toe van krijgt…en dat je bij jezelf denkt (ik wel tenminste) mens wat heb jij het hoog in je bol zeg….

Ik ken geen enkele moeder die minder is dan mij, maar als ik het wel eens hier lees, vinden sommige moeder zich zo superieur aan andere…. :(

6. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

20 feb 2007
    180
    0
    0
    den haag
    @ smoekie

Blijkbaar heb jij mijn beiden berichten niet goed gelezen, merk ik aan je reactie…Dat vind ik zeer spijtig. Maar ik wil graag alles ophelderen, omdat ik me niet zo lekker voel bij de zeer negatieve ondertoon in jouw reactie. Er is blijkbaar sprake van misverstand na misverstand.
    Wie zegt dat ik geen ‘ellende’ heb ervaren bij de borstvoeding? Het heeft weken geduurd voor het helemaal lekker liep. Ook ik heb last gehad van kloven, slapeloze nachten, stuwingen en ook koorts/rillingen, etc. etc. Ik weet wel degelijk wat af van de ‘ellende’ waar het mee gepaard kan gaan, maar voor MIJN gevoel heb ik daar in die moeilijke periode doorgezet en ben ik trots op mezelf dat ik er sterker uit ben gekomen doordat het nu wel goed gaat en ik er eindelijk van kan genieten. Dat wil niet zeggen dat ik de vrouwen afkraak die het niet gelukt is ondanks hun moeite. Als je goed gelezen hebt, zeg ik dat ik vind dat je het althans geprobeerd moet hebben om te kijken of het lukt. Zo niet, dan niet toch? Maar probeer het ten minste, dat was mijn enigste boodschap. Want het is echt de vele moeite waard.
    En als ik zeg dat je een ongelofelijk element mist, als je geen borstvoeding geeft… Voor mij houdt dat ongelofelijke element in het feit dat jouw kindje groeit op jouw melk alleen, dat jouw melk hem of haar alles geeft wat hij of zij nodig heeft, het gevoel dat je gewoon ‘bij je hebt’ wat je kind nodig heeft, die zekerheid… Mijn excuses als ik borstvoeding dan als een ‘ongelofelijk element’ ervaar! Ik wil niemand voor de hoofd stoten, zo voel ik het gewoon!

Je schrijft dat BV op dezelfde trede staat als FV qua groei en ontwikkeling? Volg jij de laatste ontwikkelingen wel, moet ik me nu afvragen. Zelfs reclames van flesvoeding geven aan dat BV de beste voeding is, omdat de samenstelling van de melk mee verandert met de ontwikkeling van de baby. Totaal op haar unieke wijze afgestemd op jouw kind, geen borstmelk is hetzelfde eigenlijk qua samenstelling. Vooral bij prematuur geboren kindjes is dit de uitkomst voor een snellere herstel.
    Natuurlijk is er meer voor nodig om een sterke band te krijgen met je baby behalveBV. Ik heb nooit beweerd dat het alleen maar BV is wat de band creeert! Natuurlijk gaat het om de liefde die je geeft, vanuit je hart! Ik had het nu alleen maar over de BV omdat deze topic daarover gaat, en ik noem het intenser worden van de band door BV als een van de voordelen. Het is dus gewoon een van de vele positieve effecten die ik daarmee bedoelde. Ik heb slechts mijn persoonlijke ervaring bij de BV beschreven, en dit komt op een of andere manier heel confronterend over sommigen hier, jeetje!
    Wat ik bedoelde is gewoon dat BV heel goed bijdraagt aan de band, door de intimiteit ervan.
    En sorry hoor, troost en warmte van de moeder is toch wat je kindje meestal verlangt. Meer dan van de vader. En ik doe hiermee mijn kind noch mijn man tekort. Ik zie dit niet bewust zo, ik ERVAAR dat zo door hoe ik zie hoe mijn kind naar mij vraagt voor troost en om te spelen toch liever naar haar vader omdat hij van die leuke spelletjes weet. Mijn man vindt dit zoiets prachtigs juist! Hij vindt het vertederend om te zien hoe onze meisje bij m’n borst schuilt en troost zoekt door wat te zuigen.

Het is een unieke gevoel waarvan ik triest vind dat JIJ dat niet zo ervaren hebt. De moment na de bevalling, hoe mijn kindje naar m’n borst toekroop en vlak voor ze hapte naar mij keek, in mijn ogen om te zien wie haar moeder was.. Dat is een uniek gevoel, die ik blijf voelen door BV. En nogmaals, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik wil hier niemand voor de hoofd stoten!
    Ik bedoel gewoon te zeggen dat borstvoeding meer is dan alleen de honger van je kind stillen, voor mij houdt het zoveel meer in.

En wat ik bedoelde over jonge kinderen die al naar de KDV gaan, het is jammer dat ze dan door vreemde mensen gevoed worden terwijl vooral in de eerste periode van hun leven de hechting zo belangrijk is, en dit wordt versterkt tijdens het voeden, of je nu de borst of de fles geeft.

En wat ik denigrerend ervoer bij Brenda’s reactie was het feit dat ze 'krommende tenen' en 'zuurbranden' kreeg van mijn bericht waar ik slechts mijn persoonlijke gevoel aan het uiten was, BV ervaar ik nou eenmaal als iets moois.

However, ik vind het fijn om meningen uit te wisselen en op elkaar te reageren. Het zou vervelend zijn als iedereen het maar met elkaar eens is. Toch zou het fijner zijn als mijn berichten goed gelezen worden, voor er slechts alleen op een persoonlijk gevoel gereageerd wordt. Lees wat er staat, en wat ik echt bedoel. Alvast bedankt!

:D

7. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ach zeema, meid, maak je niet te druk! Smoekie reageert op fv zoals dirksmama reageert op bv

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En het jammere is dat veel mensen die gestopt zijn met borstvoeding dat deden op een moment dat borstvoeding niet mooi, leuk of fijn was. Die associeren borstvoeding met ongemakken, pijn, lekkages, huilend kind.

Die hebben dus nooit die mooie momenten gekend en die voldoening die je als je langer voedt voelt, die hebben nooit die blik toegeworpen gekregen als je kindje voldaan is en nog even voor de gezelligheid sabbelt.

Omdat ik ELKE moeder die mooie momenten gun, ben ik ook zo actief op babysites. Omdat ik na heel veel tegenslag heb mogen meemaken hoe mooi borstvoeding kan zijn. En dat is een onbetaalbaar gevoel, dat gun je iedereen.

9. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    das zeker waar! Ik had dit nooooit willen missen

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Zeema, misschien moet je ook kijken naar de manier waarop je je stukjes schrijft. Als zelfs de "bv mama's" er moeite mee hebben zegt dat een hoop namelijk.

11. Teardrop786

Teardrop786 Actief lid

20 feb 2007
    180
    0
    0
    den haag
    Beccaatje, ik maak me helemaal niet druk. Integendeel, een goede discussie ga ik nooit uit de weg. Er komt alleen veel persoonlijk gevoel bij kijken.

En Manuela, ik wil juist het feit duidelijk maken dat de moeite er alleen in het begin zit. Zodra je daar doorheen bent, wacht er zoveel moois op je maar op een of andere manier, wordt dat niet begrepen. Ik krijg reacties als 'Ja je weet niet hoe het voelt, die ellende de moeite, etc. Bij sommige vrouwen dit of dat etc. '
    Hey, ik ben ook bevallen en bij mij ging de BV ook niet meteen van een leien dakje, ik weet waar ik het over heb. Ik spreek uit ervaring, en op DIE manier schrijf ik mijn stukjes.

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    @Zeema..

at krijg je met “schrift” dan lees je iets vaak anders dan men wel eens bedoelt…dus ja dan is iets gauw een “misverstand” natuurlijk…

Ik heb het net als jij tot 3x toe geprobeerd en tja jammer genoeg is het niet gelukt, maar wat ik van jou uit je verhaal oppikte was dat je als flesgevende moeder zijnde een “minder goede band” hebben met je kind, dan wanneer je bv zou geven, en dat stuit mij dan wel degelijk tegen de borst, zeker omdat ik met beide andere kinderen een band heb waar menig andere moeder bv gevend of flesgevend jaloers op kan zijn….

Dat ongelofelijk element waar jij het over hebt, is in mijn ogen een heel breed spectrum..als ouder zijnde heb je dat “ongelofelijke element” al omdat alleen “jij” als ouder zijnde de verantwoordelijkheid hebt om je kindje op te voeden en hoe dat is voor iedereen anders, maar vooropgesteld staat dat iedereen het beste wil voor zijn of haar kind….

Dus ja dan verschillen we daarin van mening of in ieder geval ervaren we dat anders…

Ik zeg idd dat bv op dezelfde trede staat als fv qua groei en ontwikkeling, en ja ik volg zeer zeker de “laatste” ontwikkelingen…en ik mis daarin echt het stukje niet van dat bv de beste voeding is voor je kindje, maar zoals gezegd “qua groei en ontwikkeling” doet het geven van fv niets af voor bv…zeker niet als je bedenkt dat er maar 25% (iets in die trant) van de moeders bv geven, en dat er na 3 mnd nog niet eens de helft over zijn die dan nog bv geven..

Me dunkt dat iedereen (het grootste gedeelte dus mag je wel aannemen) aan groei en ontwikkeling niets minder is dan de “kleinschalige” (verhoudingsgewijs) groot geworden op bv volwassenen… ;)

Net zo goed als het troosten e.d. ik ben van mening dat mijn man onze kinderen net zo “goed” kan troosten als ik, en in mijn optiek doe ik hem tekort als ik tegen wie dan ook zou zeggen dat dat iets is wat mama toebedeeld is…..

Tuurlijk heb je als je bv geeft aan je kind iets “unieks” wat de vader niet heeft, maar voor mij kwam (komt) het over alsof dat iets is voor enkel de moeder…

Waar ik je voor de volle 100% gelijk in geef, is het deel van de bevalling, hoe ze bij mij op mijn buik werden gelegd, hoe ze bij mij aan de borst lagen en idd vol in mijn ogen keek zo van “he en wie ben jij” ja dat is iets wat ik niet kan delen met mijn man…dat is iets, dat is alleen voor moeders weggegeven, dus nogmaals daar heb je alle gelijk in…dat is en blijft echt een uniek en niet te evenaren gevoel….

Kijk wbt die kinderen op een kinderdagverblijf, dat is iets, daar zal ik mijn mening over achterwege laten omdat ik weet dat als ik daar mijn mening over geef, ik wel mensen kwets terwijl dat niet de bedoeling is, net zo min als dat het voor jou de bedoeling is geweest mensen te kwetsen met jouw “gevoel”….

Wat de reactie van Brenda betreft kon ik me daar wel in vinden want behalve dat zuurbranden kreeg ik ook “kromme tenen” van sommige uitspraken zoals die er stonden..en dat is dan voor mij zeer zeker niet denigrerend bedoelt en zo ook niet voor Brenda denk ik…maar ja weer “schrift taal”…

Een wereld waarin iedereen het met elkaar eens is zou dodelijk saai zijn, en dat berichten soms niet “goed” gelezen worden, denk niet dat het niet met “goed lezen” te maken heeft, maar meer hoe iets geschreven staat, als je iets “hoort” komt dat natuurlijk altijd anders over dan wanneer je iets simpelweg “leest” ….daar zit geen “gevoel-klank” bij….

Begrijp jouw berichtje nu wel iets anders dan bedoelt was in 1e instantie…en met mij “anderen’ ook wel neem ik aan…

Hoe dan ook wat je ook geeft, bv of fles iedere ouder wil het beste voor zijn of haar kind, dat staat ten alle tijden voorop (uitzonderingen daargelaten dan he.. :winkJ

Ik ben ook gestopt met bv geven, maar ik associeer het geven van bv toch echt niet met pijn, ongemakken , lekkages of huilende kinderen hoor…ik vond het prachtig ondanks de pijn en alles wat er bij kwam, maar ben in het belang van de kleine en mezelf gewoon overgestapt naar de fles heel simpel…

Ik heb zeer zeker die mooie momenten mee mogen maken dat mijn kindje “voldaan” was, en dat ze gewoon “gezellig” ff lekker sabbelde, vooral na het geven van bv toen bv enkel nog voor onze “gezellige momenten” was….

Gr.smoekie

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    daar sla je een klein stukje de plank mis becca...

ik ben geen tegenstander van bv en geen voorstander van fv...

ik zal iemand altijd adviseren bv te geven, maar daarentegen zal ik mijn mening niet achterwege laten als het gaat om overstappen op flesvoeding als het niet lukt en weet ik veel wat...daarin verschillen DM en ik gewoon van mening...

ik ga uit van iemand eigen kunnen en denk daarbij dat men zelf wel weet hoe goed bv is, en ik kan niet kijken oordelen over wat iemand allemaal probeert etc om bv te laten slagen...als iemand dan over wil stappen geef ik daar mijn mening over maar probeer diegene niet koste wat kost over te halen als je leest dat die keuze eigenlijk al genomen is...

gr.smoekie

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dames dames, mag ik jullie even herinneren aan de vraag van TS?
    (voor mijn gevoel gaat deze weer ineens heel ergens anders over, sorry)

15. Ik ga mij niet mengen in de discussie fv versus bv. Vertel gewoon mijn eigen verhaal.

Op dit moment geef ik nog steeds bv. In het begin zeker niet gemakkelijk geweest.
    Mijn zoontje kwam met een goede 9 pond ter wereld en was een luie drinker. Met als gevolgd dat de bv niet goed op gang kwam en op dag 4 zat ik te kolven om de productie te stimuleren. Dankzij een super kraamhulp en relaxte verloskundigen is dat gelukt. Ik mocht m'n zoontje ook gewoon een speen geven en afgekolfde melk uit een fles.

Nadat de kraamhulp weg was heb ik tijden lopen 'kloten' met het kolven. Het voeden ging prima, alleen het kolven was pijnlijk, waardoor daarna het aanleggen weer pijnlijk werd. Ik bleef maar rondgaan in een cirkeltje en zag het helemaal niet meer zitten. Kreeg toen de tip dat Medela borstschilden heeft in verschillende maten. Het standaard schild was voor mij te klein. Dat schuurde m'n tepels (hoe voorzichtig ik het ook deed en oplette of ze nergens langs de rand kwamen) en bovendien gingen mijn borsten niet goed leeg.
    Na 10 weken hoorde ik dit pas. Dit gaf veel opluchting en had gewild dat ik het eerder had geweten (hoorde het van iemand op het forum).

Mijn zoontje heeft van week 5 tot week 14 doorgeslapen. Inmiddels niet meer en dat is nu ook weer te hebben. Dat heeft ook weer de nodige tranen en wanhoop gekost.

Gelukkig heb ik een man die vierkant achter me staat en me ook helpt waar hij kan. Stuurt me ook wel eens een middagje of avondje weg als het niet lekker gaat. Dan geeft hij gewoon een flesje. Van tepel-speen verwarring hebben wij hier in huis nog nooit gehoord.

Een week geleden stond ik weer eens op het punt de handdoek in de ring te gooien, terwijl ik het liefst blijf voeden tot m'n zoontje aangeeft er genoeg van te hebben.
    Lactatiekundige gebeld. Die heeft goed geluisterd en me verteld dat m'n zoontje toe is aan vaste voeding. Hij is nog geen 6 maanden maar hij geeft wel aan meer nodig te hebben dan alleen melk. Hij wilde steeds vaker gevoed worden, terwijl de hoeveelheid melk die ik kolfde niet toenam. Hij vroeg gewoon om ander eten dan de borst.
    Nu ik dit weer weet en me niet vastpin op 6 mnd volledig bv gaat het weer een stuk beter en kan ik me weer ontspannen. Want veel anders dan bv gaat er nu nog niet naar binnen.

Bv is zeker niet altijd de makkelijkste weg. Soms wel. Bij een niet te troosten kind heb je meteen een troostmiddel paraat. Ook in het openbaar kun je goed afgeschermd voeden als je een grote sjawl bij je hebt. Kun je je kindje en je borst bedekken en niemand die het ziet.

Ik ben nog niet gestopt met de bv doordat ik het niet over m'n hart kan verkrijgen om hem fv te geven. Ik heb 't spul geproefd omdat m'n zoontje het moest krijgen (twee keer) net na de bevalling. Ik vond het niet lekker en de melk die ik zelf maar is lekker zoete melk. Prima spul.

Het is een lang verhaal geworden en je moet altijd doen wat het beste bij je past. Je bent geen slechte moeder als je geen bv geeft en meteen de fles gebruikt.
    Als je gemotiveert bent om te beginnen en je partner is dit ook dan ga ervoor. Bedenk dat er momenten zijn dat je op wil geven en dat je partner dan moet zeggen weet je dit zeker? Dat die je kan stimuleren.

Je incestverleden zou misschien roet in het eten kunnen gooien. Misschien is een gesprek met een lactatiekundige en eventueel een psycholoog/psychotherapeut een idee. Dan kun je je gevoelens ten aanzien van je borsten op een rijtje zetten.

Veel succes met de keuze... voorlopig eerst nog lekker genieten van het zwanger zijn. Het is snel genoeg voorbij en dan heb je je kleintje in je armen.

16. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    bv is goedkoper, heb het maar 3 weken kunnen geven, heb 3 weken gekolft, esmee kon de borst neit pakken , ene kant vond ik het jammer dat ik er mee moest stoppen (zat geen voeding meer in) en de andere kant was ik ook wel blij, wat een gehannes.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vooral moeders die in de eerste weken stoppen stoppen met wrok. Dat zijn de moeders die dan vaak ook schrijven 'de volgende meteen een fles', en dat is dan weer jammer, want in een herkansing kan alles zo helemaal anders gaan!

18. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Ik heb alleen maar pijn gehad. Vanaf het eerste moment deed het pijn, heb vlakke tepels en een zoon die nog meer zuigkracht heeft dan de beste stofzuiger :) kloven, ontstekingen, koorts alles heb ik gehad het was doffe ellende maar toch ook een heel mooi iets. Mijn man snapt dat niet hij heeft me pijn zien lijden hij voelde hoe ik zijn handen fijn kneep als ik Jesse aanlegde. Maar ik heb wat tranen gelaten toen we besloten dat het genoeg was zo .. en bij een volgende ga ik het zeker wel weer proberen en inderdaad het kan heel anders gaan bij een tweede, en lukt het weer niet? Jammer dan maar dan heeft ie toch minimaal weer een paar dagen moedermelk gehad en elke dag is er 1 ;)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is precies wat ik bedoel met mijn eerdere verhaal.

20. acire

acire Fanatiek lid

flesvoeding.

eerste keus was borstvoeding, maar dat ging niet zoals verwacht.
    Sascha pakte de tepel niet, was ontzettend driftig dat het niet lukte, waardoor het helemaal niet ging.
    de tweede dag werd geadviseerd met flesvoeding te beginnen.
    ik heb nog een week of 2 gekolft, maar ik had niet genoeg om volledig gekolfde melk te geven dus moest het combineren.
    ik heb toen toch gekozen voor flesvoeding.
    ik ben er heel erg verdrietig van geweest, voor mijn gevoel kon ik haar niet geven wat een moeder hoort te geven.
    dat is nu gelukkig voorbij en een fles heeft ook z'n voordelen

Deel Deze Pagina