Ik had bij mijn eerste heel erg graag BV willen geven. Ik heb alleen in het ZH een zo ongelovelijke slechte begeleiding gehad hierin dat mijn zoontje helemaal verkeerd haptte. Na twee dagen kwamen we thuis en deed het voeden zo zeer. Het leverde toen zoveel stress op waardoor ik ben overgestapt op FV.
Ik geef flesvoeding. Omdat ik diabeet ben is de kans groot dat ik na de borstvoeding hypo's kan gaan krijgen. Dus daarom besloten mijn vriend en ik om flesvoeding te gaan geven. En borstvoeding geven "past" niet bij me, ik ben er het type niet voor. Sanne is 3 weken te vroeg geboren. Ze heeft een slechte start gehad en ze had niet de energie om zelf te drinken. Na dit 2 dagen te hebben aangezien heeft zij sondevoeding gekregen. Dit is voor ons een stressvolle periode geweest en dat komt de borstvoeding ook niet ten goede. Maar toch lijkt mij borstvoeding de beste voeding voor een baby.
Ik zou in eerste instantie voor de borstvoeding kiezen, omdat je dat niet makkelijk kunt terugdraaien als je éénmaal voor de fles hebt gekozen. Ik wilde in eerste instantie ook graag borsvoeding geven en heb dat ook de eerste twee weken gedaan. Mijn mannetje kwam echter niet echt veel aan en ik merkte zelf dat het voor mij echt een opgave werd. Borstvoeding geven is echt kei-hard werken! Ik ben toch wel een control-freak en wilde erg graag weten hoeveel voeding mijn kind kreeg, vooral omdat hij steeds meer afviel in plaats van aankwam. Eénmaal over op de fles kreeg ik een heel ander kind terug. Maar eh....de beste keus is nog altijd de keus waar je zelf 100% achter staat!
Ik heb gewoon een hele nare ervaring met bv. Heb m'n uiterste best gedaan om het te laten lukken, maar het wilde gewoon niet. Als ik aan de eerste dagen terugdenk, herinner ik me alleen de pijn, het bloeden, de koorts, de teleurstelling en de machteloosheid. Dat wil ik gewoon nooit weer meemaken en wil me nooit meer zo voelen. Natuurlijk heb je gelijk dat de bv bij een volgende kindje misschien wel zou kunnen lukken. Maar door die 1e nare ervaring zie ik het niet zitten om het te gaan proberen. Heb er zo'n angst voor gekregen dat ik nu al zeker weet dat ik er niet helemaal voor zou kunnen gaan. Natuurlijk is bv het beste voor je kindje, maar het moet wel willen. En je moet er helemaal voor kunnen gaan, anders lukt het zowiezo niet. Liefs Elly.
Zonder mijn hele geschiedenis te willen herhalen hier...voor sommige vrouwen (volgens DM 2% van de wereldbevolking en daar ben ik er dus een van) is wél onmogelijk...sta daar ook eens bij stil? Vind het knap kwetsend om steeds maar weer te moeten lezen dat IEDEREEN bv kan geven als ze maar doorzetten...dat is gewoon NIET waar en daar ben ik toevallig het levende bewijs van.
nou ja dan ben ik denk ik een "uitzondering" want ondanks dat het bij de 1e niet lukte, heb ik het ook een 2e keer geprobeerd, en ondanks dat het ook uiteindelijk bij de 2e niet lukte, ben ik ook nog voor een 3e x gaan tobben en weet ik veel wat allemaal nog meer om toch proberen bv te geven ik heb bewust gekozen voor de fles uiteindelijk omdat ik gewoon niks heb met een huilend kindje waarbij mijn hart keer op keer breekt omdat ik het "als moeder zijnde" niet datgene kan geven wat het nodig heeft..."goede moedermelk" tja dat is bitter dat niet niet leuk, maar het is niet anders...ik heb daar ook totaal geen "wrok" over maar feit blijft dat ik wel "kotsmisselijk" wordt af en toe van die zinnen als "iedereen kan bv geven" of "het is door moeder natuur zo bepaald" "in Afrika kunnen ze het ook" bla bla bla bla bla... met andere woorden als je afhaakt om welke reden dan ook heb je niet goed genoeg je best gedaan of als je het niet geprobeerd hebt onthoud je je kind het beste (kots kots) sorry hoor... en dat zijn altijd antwoorden van hen bij wie bv wel lukt ,en ja er zullen er ongetwijfeld bij zijn bij wie het niet van een leien dakje is gegaan, maar bij wie het uiteindelijk wel gelukt is...nou mooi toch, hartstikke prachtig, maar vergelijk jezelf nooit met een ander, want het had bij vele anders kunnen zijn, en dan hadden ze ongetwijfeld andere antwoorden gegeven... en dat het wel degelijk zo is dat het niet iedereen "gegeven" is bv te geven...heel simpel... hier nog zo 1 Roel...ik zou zeggen maak je niet druk verder "ze" weten niet beter moet je maar denken... ik hoop voor iedereen die bv wil geven dat het ook mag lukken en liefst zonder problemen, maar voor hen die het niet meer trekken en over willen stappen op fv, prima daar is het voor gemaakt...wil je direct aan de fles, ook prima, geen kind die er minder groot van is geworden.... gr.smoekie
Inderdaad, er is een percentage vrouwen dat van nature te weinig klierweefsel heeft en daardoor niet of nauwelijks bv kan geven. Dan heb je nog vrouwen waarbij door een borstverkleining de kans zeer verkleind is, en je hebt natuurlijk ook nog vrouwen die een borstamputatie gehad hebben. En afgezien van deze zaken, heb je ook nog te maken met een moeder-kind samenwerking. Als ik naar mezelf kijk, ik kan zeker bv geven, melk zat hoor, maar de samenwerking tussen mijn zoontje en mij lukte niet, waardoor het live voeden niet gelukt is. Dus nee, niet iedereen kan bv geven. Gelukkig het overgrote deel wel.
Ik zie jou nou niet bepaald als iemand bij wie de borstvoeding mislukt is. Je hebt het niet zo heel erg lang gegeven, je hebt het een periode lang gecombineerd. Wat mij betreft valt dat onder een GELUKTE borstvoeding, al heeft die misschien minder lang geduurd dan de mijne (maar toch weer langer dan bij ruim 50% van de moeders). Jammer dat jij steeds zegt dat het niet gelukt is, want ik vind dat het bij jou WEL gelukt is.
Smoekie, wat ik bedoelde was dat jij ook een vrij typische / voorspelbare reactie op dit onderwerp hebt. Ik wil daar geen waardeoordeel aan hangen.
pff wat een gezeur ik heb voor flesvoeding gekozen omdat ik tegen borstvoeding opzag,gewoon een gevoel. Bevalt heel erg goed!
@ roelie Mijn bericht was bedoeld voor vrouwen die WEL een keuze hebben tussen borstvoeding en flesvoeding, daar gaat de topic ook over. Waar kies je liever voor? Maar ik vind het heel naar dat ik je hiermee op de borst gestuit hebt, omdat jij helaas die keuze niet eens hebt kunnen maken. Ik begrijp je gekwetste gevoel volkomen, en dit is nooit mijn bedoeling geweest. Mijn formulering was hier incorrect, mijn excuses. En hiermee sluit ik ook mijn 'verhaal' hier af. Ik heb mijn mening al verkondigd waar een forum ook voor bedoeld is, en hopelijk ook misverstanden uit de weg geruimd. Groetjes!
Ik heb heel bewust gekozen voor de flesvoeding. De keuze was voor mij snel gemaakt en ik voel me er niet prettig bij het idee om borstvoeding te geven. Dit om persoonlijke redenen.