minder melk + pijn

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SannevH, 1 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SannevH

SannevH Actief lid

1 mei 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    M'n dochter is nu vier weken oud en ik kolf alle voedingen af omdat ze niet in staat is om zelf aan de borst te drinken. Tot een week geleden zeven keer per dag, maar dat werd te zwaar voor me dus moest ik afbouwen naar 4/5 keer. Ik had melk in overvloed dus leek dat geen probleem.
    Sinds woensdag loopt alleen ineens de hoeveelheid melk enorm terug. Voorheen kreeg ik er in een kwartier ca 80 tot 120 cc per borst af. Nu dat nog hooguit maar 50cc per borst.
    De kleine drinkt 100cc per voeding, 7 a 8 X per dag wat dus betekent dat ik te kort kom als ik minder vaak kolf...

Ik heb de afgelopen vier weken drie antibioticakuren gehad. Die zijn sinds maandag klaar. Mn urineweginfectie is ook zo goed als over. Ik gebruik wel nogsteeds diclofenac, probiotica en iets homeopathisch tegen blaasontsteking.
    Kan daar ergens een oorzaak liggen?

Sinds gisteravond doet m'n rechterborst enorm zeer. Alsof ie gekneusd is. Er komt ook steeds minder melk af. Terwijl ie vannacht tien minuten na t kolven wel lekt... Mn borsten voelen niet meer vol.

Maak me een beetje zorgen... Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het waarschijnlijk komt door het minderen van je kolfbeurten.
    4/5 keer per dag, niet leuk om te horen maar het is gewoon niet genoeg.Een kindje van 4 weken drinkt veel vaker,en omdat je kolft zou je eigenlijk minimaal dat aantal keer moeten aanhouden. Je kindje zit ook op de clusterleeftijd.Als je de productie goed wil houden zal je daar ook in mee moeten gaan.
    Dat je veel melk had,zegt niets over het verdere verloop.
    Je borsten denken nu:eek:h er is veel minder nodig blijkbaar.En met 4 weken kan de boel dan behoorlijk instorten.
    Wat zegt je LK, is er een plan van aanpak gemaakt?
    Want ik neem aan dat je (nu ze aangesterkt is) haar weer aan de borst wil krijgen?

3. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Met 4 weken is je melkproductie nog heel onstabiel en het heeft vraag nodig om aanbod te leveren. Toen jij 7 keer per dag kolfde leverden je borsten ook melk voor 7 voedingen. Nu je 4 tot 5 keer per dag kolft leveren je borsten melk voor 4 tot 5 voedingen. Het werkt op vraag en aanbod dus je borsten zullen precies aanbieden wat van ze gevraagd word. Wil je dat meer maken moet je meer gaan kolven. Maar sowieso is fulltime kolven moeilijk omdat een kolf nooit uit de borst kan halen wat een baby uit de borst kan halen. Een baby kan veel effectiever drinken dan een kolf kan kolven dus sowieso krijgen je borsten met kolven minder signalen om melk aan te maken en is bij fulltime kolven je productie veel gevoeliger voor een terugloop dan bij live voeden. Ik weet niet wat de reden is dat ze niet kan drinken maar als het mogelijk is zou ik als ik jou was proberen met een lactatiekundige om haar toch aan de borst te krijgen. Dat is voor de melkproductie het beste. En zo niet, dan terug naar 7 keer kolven.

4. SannevH

SannevH Actief lid

1 mei 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    Dank jullie wel. De lactatiekundige had aangegeven dat ik minder moest gaan kolven omdat m'n lijf t anders niet trekt. Met zeven keer kolven had ik genoeg voor 12 tot 14 voedingen. Dus ze dacht dat het wel kon om af te bouwen... Niet dus :(
    We hebben geprobeerd haar terug aan de borst te krijgen maar het lukt haar niet. Ze valt steeds in slaap, raakt gefrustreerd en overstuur en kan dan niet meer voldoende drinken.
    Ik ga maar weer vaker kolven dan en dan zie ik wel hoelang dat nog vol te houden is...

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik zou wel blijven aanleggen.Ze groeit, krijgt meer kracht om te drinken. Hier heeft het ook een tijdje geduurd maar het is wel gelukt uiteindelijk.
    Niet geschoten altijd mis :)
    Succes met kolven!

6. SannevH

SannevH Actief lid

1 mei 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    Ik leg haar nu één keer per dag aan, huid op huid ook. Ze vindt het echt niet fijn (en ik daarmee ook niet) maar ergens hoop ik dat het haar dan toch lukt...

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 1 feb 2014
    Laatst bewerkt: 1 feb 2014
    Waarom niet voor elke fles? 1 keer per dag is niet zoveel...
    Of juist ook even er na.
    Dat ze zonder honger gevoel wel dicht bij je kan zijn :)

Wat betreft je pijnlijke borst:goed verwarmen voor je kolft.Evt je borst voorzichtig masseren richting tepel. Hou goed in de gaten dat je geen harde plekken/verstopping krijgt!

8. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Hebben jullie een ligbad? Probeer dan eens met haar heel relaxt een tijdje in een warm bad te gaan liggen. Dat kalmeert haar en "reset" het hele borstvoeden als het ware waardoor de kans groot is dat ze alsnog gaat aanhappen en rustig gaat drinken. Die tip had ik gevonden toen wij onze dochter terug aan de borst probeerden te krijgen en schijnt vooral goed te werken tijdens de eerste weken.

9. SannevH

SannevH Actief lid

1 mei 2005
    443
    0
    0
    Tilburg
    Ik geloof dat je pas weer in bad mag als je niet meer vloeit toch?
    Voor de fles aanleggen zorgt bij haar voor enorm veel frustratie. Na de fles slaapt ze vaak direct in maar op zich zou ik haar dan alsnog wel tegen m'n ontblote borst aan kunnen leggen natuurlijk.
    Tis niet zo'n sterke tante nog :) maar t gaat steeds beter gelukkig!

Deel Deze Pagina