Ben toch weleens benieuwd hoeveel mama's er hier ervaring hebben met zwanger zijn en borstvoeding blijven geven en tademmen. Is hier voorlopig nog geen sprake van een 4e wondertje maar nadat het condoom gister scheurde ben ik toch een wat info gaan zoeken en dat is allemaal wel heel verschillend wat je zoal leest. Zal er een polletje bijzetten maar ben ook wel heel benieuwd naar ervaringsverhalen
Ik raakte weer zwanger toen mijn zoontje zes maanden was en heb doorgevoed tot net na zijn eerste verjaardag. Mijn productie werd steeds minder en ik denk dat hij de laatste we(e)k(en) heeft drooggedronken. Dus ik heb gestemd op de tweede optie.
Ik ontdekte dat ik weer zwanger was toen dochterlief 10 maanden oud was. Ondanks de misselijkheid ben ik mn best blijven doen om gewoon door te gaan met de borstvoeding, maar ineens leek ze niet meer te willen. Ik moest echt moeite doen haar aan de borst te krijgen en zodra ze een excuus had ging ze andere dingen doen. Voor mijn gevoel was dat behoorlijk van de ene op de andere dag, dus misschien merkte ze iets aan mij of aan de smaak van de borstvoeding? Hoe dan ook was het toen snel aflopende zaak. Op haar 1e verjaardag heeft ze toen haar laatste voeding gekregen en sindsdien heeft ze er nooit meer naar getaald. Wel knuffelbehoefte, maar ze behandelt mijn borsten hetzelfde als mijn buik; leuk om op te slaan en te aaien, verder niks
Ik raakte zwanger toen mijn dochtertje bijna 2 maanden was. Tot ze 26 maanden was heb ik doorgevoed. Toen begon het erg pijnlijk te worden en het interesseerde haar ook niet echt meer. Heb het toen niet meer aangeboden en ze heeft er ook niet meer naar gevraagd. Dus toen zijn we gestopt. Moet er wel bij zeggen dat ik dus ook niet wilde tandemmen. Heb er wel over nagedacht, maar vind het zelf niet natuurlijk en wilde daarom sowieso voor die tijd afbouwen.
Ik heb getandemd. Langer dan de meeste babies borstvoeding krijgen. Bij ons voelde het natuurlijk aan, gewoon wat ze nodig hadden.
Bij mij ging borstvoeding en zwanger worden niet samen, helaas. Kreeg pas weer een cyclus toen ik ging afbouwen.
Hoe lang heb je dan gewacht? Bij mij kwam elke keer na de bevalling de cyclus na 21 maanden op gang. Met borstvoeding.
Ik ben zwanger geraakt toen onze dochter 14 maanden was, ze kreeg toen nog 3 voedingen per dag. Mijn cyclus was alweer een aantal maanden op gang toen. Ik was van plan door te voeden zolang het goed ging - de eerste paar weken was het niet zo'n probleem maar het werd steeds pijnlijker en gevoeliger. Ik heb vrij snel afgebouwd naar 2 voedingen maar het was gewoon niet meer leuk, ik zag huizenhoog op tegen elke voeding want het deed echt heel erg veel pijn. Toen ik ook nog merkte dat mijn dochtertje steeds minder belangstelling kreeg voor de borst ben ik in 2 weken ook met de laatste 2 voedingen gestopt. Echt een opluchting. Ik was toen ongeveer 10 weken zwanger geloof ik. Tandemvoeden is nooit een droom van mij geweest ofzo, ik vind het prima geregeld zo.
Heb niet zo lang gewacht. Toen spruitje een jaar was ben ik er wat voedingen af gaan halen. Moet wel zeggen dat ze toen echt nog een behoorlijk aantal keren dronk op een dag (inclusief 's nachts 2-3 keer). Hoopte dat met meer tijd tussen de voedingen mijn cyclus weer terug zou komen. Ben toen 1 keer ongi geworden en daarna weer hele lange tijd niks. Uiteindelijk afgebouwd naar 2 voedingen ('s ochtends en 's avonds) en meisje heeft zelf bij 15 maanden die avondvoedingen gestopt. Toen knoop doorgehakt en helemaal gestopt. Ik denk dat mijn cyclus pas weer een beetje regelmaat kreeg toen meisje 17 maanden was. Voor mij duurde dat eigenlijk allemaal veel te lang. Ik wilde na een half jaar al wel weer een tweede. Nu heb ik dat gevoel ook weer voor een derde, maar ik heb meer rust om te wachten. Kijk het iig aan tot een jaar. Ben inmiddels echter 32, dus 2 jaar wachten wil ik echt niet. Overigens hebben we besloten om dit keer geen anticonceptie te gebruiken tijdens de borstvoedingsperiode. Eigenlijk lijkt het me wel tof om verrast te worden! En dan zou ik wel doorvoeden, in ieder geval tot beeb er is. Tandemvoeden ben ik nu ook nog niet zo enthousiast over, maar misschien dat ik er anders over zou denken als het echt aan de orde zou zijn...
Ik ben nu 7 maanden zwanger en mijn dochter van 13 maanden krijgt nog 2 voedingen per dag. Naar mijn idee wordt de productie minder en doet ook pijn maar zolang ze nog wil, ga ik nog door.
32 pas? Joh dat is toch piepjong? Toen had ik nog geen eens kinderen! Ik had van te voren al gehoord dat de 'natuurlijke' leeftijdsafstand tussen kinderen zo tussen de 2,5 en 3,5 jaar ligt. Logisch, want rond die tijd worden kinderen wat zelfredzamer en zit jals er een baby komt niet met twee babies die concurreren. Verder is je lijf dan weer optimaal in orde voor een zwangerschap. Later heb ik ook wat meer gelezen over 'natural child spacing'. Mijn kinderen schelen 3,5 jaar. Niet gepland, we hebben gewoon na ons huwelijk nooit meer anticonceptie gebruikt, en hadden besloten dat kinderen zouden komen als en of ze kwamen zonder kunstmatige interventies. Voordeel vond ik dat ik me de eerste wekenecht kon concentreren op de baby, de peuter kon zichzelf aankleden, zelf even eten pakken als dat nodig was, mama helpen met kleine klusjes en had daarnaast al een eigen leven met voorschool, vriendjes n clubjes. Ik vond het heerlijk hoor, die cyclusvrije periodes. Kan niet wachten tot na de overgang!
Wordt een beetje off topic zo, maar goed Ik herken het wel hoor. Tussen onze twee dochters zit nu 2,5 jaar en eigenlijk is dat heel mooi. Ik vind het idd ook heerlijk dat de oudste al zelf loopt en (sinds kort) zindelijk is en dat we dus maar 1 "echte" baby in huis hebben... Maar wat leeftijd betreft vind ik mezelf nu eenmaal niet meer zo jong. Het is ook maar net wat je referentiekader is he... Ik wilde altijd mijn gezin compleet hebben voor mijn 30e. Nou, ivm studie en werk is dat niet helemaal gelukt . Nu hoop ik voor mijn 35e nog een keer zwanger te mogen worden. Een hele belangrijke reden daarvoor is dat ik echt graag nog een kindje wil en ik heel vaak om me heen zie dat dat niet zo makkelijk gaat. Na je 35e wordt het alleen maar lastiger, dus vandaar dat ik over een jaartje toch weer af ga bouwen als dat nodig is... Als ik het zo lees stonden jullie wat meer "ontspannen" in het krijgen van kinderen. Vind ik benijdenswaardig, want ik ken dat gevoel helemaal niet. Wil(de) ze gewoon heel graag en heb echt geen geduld... Kijk wel uit naar het voeden van de laatste: dat zal veel grenzelozer zijn omdat ik voor mijn gevoel dan geen reden heb om af te bouwen. Zul je zien dat die baby (als die er mag komen) zelf er na een jaartje de brui aan geeft... Overigens was dat bij de 1e ook een belangrijke reden om te twijfelen over afbouwen. Stel dat het niet lukt om zwanger te worden, dan heb ik voor niks afgebouwd en enorm veel spijt dat ik niet langer gevoed heb... Gelukkig is er dus toch een tweede gekomen...
Ik werd zwanger toen mijn zoontje 10 maanden was. Op dat moment voedde ik nog 2 keer per dag. Na een maand had hij er geen zin meer in, en 'droogde ik op'. Vrijwel direct daarna heb ik een missed abortion gehad (dus ik baalde dubbel!!) Nu weer zwanger, en ik ga er weer voor om het zo lang mogelijk vol te houden. We zien wel hoe lang dat is (en of ik in de tussentijd nog eens zwanger word).
Allemaal bedankt voor de reactie's @ Dirksmama: wat gaaf om te lezen dat jij hebt tandemmen! Was hier eerst ook mijn droom, zo tegen de zomer voorzichtig gaan proberen voor een 4e wonder.... Lijkt me echt geweldig 2 kindjes aan de borst! Maar na wat ik zo allemaal lees op internet is de kans dat het niet lukt groter dan de kans dat het wel lukt helaas Dus denk dat de droom van een 4e wonder maar even moet wachten kan me eerlijk gezegt echt niet voorstellen mn kleine man zn melk af te pakken, zijn zulke mooie bijzondere momenten saampjes en als er wat is of hij is moe is het het eerst wat ie vraagt "TIETIE"
@megatrotsemama: er zijn veel meer moeder die tandemmen hoor, maar idd, als je kindje nog zo afhankelijk is van de borst, misschien nog even wachten indien mogelijk met een 4e. Ik wilde dus niet tandemmen, maar mijn dochtertje wel sowieso 2 jaar voeden. Dus toen ze 2 jaar was zijn we gaan proberen voor een 3e.