productie loopt terug

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Donja62, Nov 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Donja62

Donja62 Actief lid

Jul 25, 2010
    303
    19
    18
    Hoi Teddy

Onze dochter is bijna 4.5 maand en heeft enkel bv gehad. Ik ben sinds vier weken weer ah werk en ik kolf. Best pittig en krijg met moeite de voedingen voor de werkdagen bij elkaar maar het lukt! Ik loop nu echter tegen een aantal punten aan waardoor ik twijfel of ik door moet gaan met bv of (deels) moet gaan combineren met fv;
    - dochter groeit redelijk maar kan beter volgens CB, zo gaven ze vanochtend aan. Ze was de afgelopen 4.5 week 400 gram gegroeid. Geb gewicht 2760, laagste gewicht 2530, nu 5282. Lengte en hoofdomtrek waren prima. Gewicht wat aan de lage kant. Ik baalde er wel van, had het ook niet verwacht. Ze is tevreden en vrolijk over het algemeen. CB stelde voor groente en fruit bij te gaan geven. Hoewel ik als doel had half jaar uitsluitend bv ben ik dit vanwege groei nu wel aan het proberen (sinds vandaag).
    - dochter drinkt de laatste dagen onrustig, alsof er niet genoeg uitkomt. bij de ochtendvoeding, als borsten vol zitten, doet ze het nl niet. als ze fles met afgekolfde melk krijgt (200 cc per keer) ook niet. Ik heb het idee dat mijn productie terug loopt, ook kolfopbrengt is minder (en het was al maar net te doen). Ik heb haar vandaag na de bv nog afgekolfde melk aangeboden en ze dronk gulzig 100 cc nog op. Dit onderstreept mijn vermoeden dat ze niet genoeg krijgt. Ze huilt niet en oogt tevreden. sabbelt wel veel maar doet al sinds dat ze paar weken oud is. Poept en plast voldoende.
    - Mijn vraag is hoe nu verder? De groente en fruit doe ik dus al, maare het knaagt vooral aan me dat ze mogelijk niet genoeg krijgt. Meer aanleggen/kolven is eigenlijk geen optie aangezien ik ook weer aan het werk ben. Zou het een optie zijn om de laatste fles (22.00) kv + pap te geven? En dan zelf te kolven voor wat extra´s voor de dag er op? En om te voorkomen dat bv afneemt.

Graag je advies.

Groet Donja

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi Donja,

Wat ik zo lees in je verhaal zit je in de beruchte 4 maanden dip.

De beste manier om je productie weer op te krikken is vaker aanleggen. Bijvoeden met groente en fruit zou ik persoonlijk nog niet doen. De WHO adviseert 6 maanden excl. borstvoeding. En qua groei betekent de groente en fruit eigenlijk niks. Er zitten beduidend minder calorien in groente en fruit dan in jouw moedermelk. Een extra voeding doet meer dan een potje groenten.

Die fles kunstvoeding zorgt er (ondanks kolven op die tijd) toch voor dat je productie nog verder terug loopt. Ze slaapt nl. toch langer op de fles waardoor je nog een voedingsmoment gaat missen.

Probeer vaker te voeden op de dagen dat je thuis bent. Las bijvoorbeeld een "regelweekend" in waarin je je dochter voor en na elk slaapje gaat aanleggen en als ze dat niet wil een keer extra kolven.

Iedere vorm van bijvoeding verstoort je melkproductie, ook al kolf je op dat moment wel.

Sterkte.

Share This Page