Hallo, Mijn dochtertje is nu 8 maanden en ik kolf alle borstvoeding voor haar. Dit is haar schema nu: 7.30 150 cc bv + wat hapjes volle yoghurt 11.00 fruit 12.00 broodje met beleg en paar slokjes volle melk uit bekertje 13.00 150 cc bv 17.00 groente met af en toe vis en paas hapjes volle yoghurt 18.30 150 cc bv 23.00 130 cc bv met 4 schepjes rijstebloem Ik heb vanaf het begin al problemen met mijn melkproductie. Ik kolf nog steeds om de 3 a 4 uur 24 uur per dag dus ook 's nachts een keer om zo met moeite de 4 voedingen bij elkaar te krijgen. Ik heb alle adviezen al opgevolgd zoals fenegriek en kolven in schema. Domperidom wil ik liever niet nemen omdat het toch een medicijn is. Ik doe het met veel liefde maar het is erg zwaar en vaak moeilijk te combineren met andere afspraken. Nu wil ik langzamerhand gaan beginnen met minder bv en meer vaste voeding en ander vocht zoals water/thee/koemelk. Geen haast maar iets voor de aankomende maanden. Uiteindelijk zou het fijn zijn als ze vanaf een maand of 11 alleen in de ochtend en avond voor het slapen gaan een flesje borstvoeding krijgt en dit wil ik dan zo lang mogelijk volhouden. Liefst tot anderhalf of 2 jaar. Nu vraag ik me af of dit met alleen kolven mogelijk is. Kan ik 3 keer kolven per dag zonder dat mijn productie terug loopt? Dus in de ochtend, middag en late avond. Ik ben bang dat als ik hiermee begin mijn melkproductie snel minder wordt en niet meer omhoog gekolfd kan worden. Zijn hier ervaringen mee of kan ik advies krijgen bij mijn keuzes. Ik kijk uit naar een reactie!
Hoi, Je kindje is 8 maanden en je hebt het over 4 borstvoedingen als ik het goed zie. Je wilt naar 2 voedingen toe met een leeftijd van 11 maanden. dat betekent dat je per maand (maand 9 en maand 10) een moment kunt minderen. Dit komt ook prima overeen met haar weg naar 'met de pot mee' eten. De borstvoeding blijft dan daarnaast een mooie aanvulling. Kies voor je zelf het moment waarvan je zegt nu mag het minderen en als het hard keldert heb ik nog de andere momenten over. En dan 1 per maand minderen zou ik zeggen. Heb je daar wat aan?
Hoi Heidi! Bedankt voor je snelle reactie! Nog een vraagje, wat is dan beter qua minderen. Tussen alle kolfmomenten wat meer tijd te nemen dus i.p.v 3 a 4 uur nu 5 uur en in de nacht dan niet meer. Of gewoon overdag om de 3 a 4 uur en dan 1 kolf moment overslaan. En dan laatste keer rond 23.00 uur en dan volgende ochtend weer. Met welke manier blijft de productie het meest op pijl? Groetjes Sharon
Ik zou gaan voor overdag 1 moment terugbrengen. En de momenten dan goed verspreid houden. Late kolfbeurt is altijd goed, ongeacht wat er aan milliliters uitkomt: je stimuleert! Veel moeders blijken een nachtvoeding nodig te hebben voor het evenwicht: wanneer je merkt dat het moeizamer gaat kun je dat in je achterhoofd houden (de late aanhouden)