Hoi! Het lukt hier eindelijk om mijn dochter goed aan de borst te krijgen. Door de vroeggeboorte van mijn oudste dochter is het nooit gelukt haar aan te leggen en heb ik voor haar gekolft. Nu leek het weer die kant op te gaan, mede door hardnekkige spruw, maar... het gaat nu al een aantal dagen echt goed en ik raak er steeds meer van overtuigd dat het dit keer gewoon gaat lukken. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan waar jullie ervaren bv mama's mij vast bij kunnen helpen: 1. Zoals gezegd hebben we spruw. Nu al een week of 3. Bij mijn dochter is het ondertussen aardig weg maar bij mij blijft het. Met alle narigheid die erbij komt kijken (pijn!!) vandien... Ik heb Nystatine, Miconozol geprobeerd en ben nu bezig met Gentiaan Violet. Mocht dit niet baten heb ik een kuurtje klaarliggen van Flucanozol van 2 weken. Volgens de huisarts moet ik dan tijdelijk stoppen met de bv want het komt in de moedermelk. De meningen zijn hier erg over verdeeld, ik lees verschillende verhalen...wat moet ik nu doen? Ik wil absoluut van die nare spruw af maar wil het, door 2 weken te kolven en weg te gooien en diepvriesmelk aangevuld met kunstvoeding te geven, niet riskeren dat ik haar niet meer terug aan de borst krijg... wat te doen? 2. Mijn dochter drinkt heel verschillend. De ene keer drinkt ze echt actief 20 minuten, de andere keer drinkt ze actief 5 minuten en daarna ligt ze alleen te sabbelen met af en toe een slok. Als ik haar dan van de borst afhaal gaat ze echt weer zoeken en soms zelfs huilen. Op die manier kan ze wel een uur liggen tot ze in slaap valt. Ik heb hierdoor de neiging haar nog een flesje afgekolfde melk te geven na de borst zodat ik zeker weet dat ze genoeg krijgt. Hoe gaan jullie hiermee om? Hoevaak/hoelang dronken jullie kindjes op deze leeftijd? Ik vind het eerlijk gezegd zowieso best moeilijk om compleet de klok en duur van voeden ed te vergeten en echt op gevoel af te gaan, ik twijfel vaak of ze honger heeft of niet e.d... Hebben jullie dit ook gehad? Hoe gingen jullie hiermee om? Ik hoop dat er mama's zijn die me met bovenstaande kunnen helpen! xx
die onzekerheid herken ik zeker. ik heb dat ook gehad en nog steeds soms. ik heb 1 dag afgekolfde melk gegeven en dat kwam neer dat hij genoeg drinkt, maar nu weigert hij de fles als ik in de buurt ben. ik heb de eerste 2 maanden ongeveer bijgehouden hoe vaak hij dronk. ik kwam toen neer op 11 voedingen per dag gemiddeld. rond 3 weken kreeg hij echt iedere 3 uur een voeding en soms dronk hij actiever dan andere momenten. maar ik ga wel 2x per week met hem op de weegschaal(digitaal) om te kijken of hij blijft groeien. en dat stelt mij gerust. over die spruw kan ik niet helpen daar heb ik geen ervaring mee, maar misschien met cb in gesprek over opties? veel succes ermee en natuurlijk gefeliciteerd met je kleintje.
WIj hebben nooit spruw gehad en ik reageer dus alleen op vraag 2. Dit heet clusteren wat je dochter doet: voor langere tijd vastgeplakt zitten aan je tepels zodat je het gevoel krijgt dat je niet genoeg melk hebt en dat je nooit meer van de bank afkomt.. De meeste baby's hebben dit in de avond, ,maar dit hoeft niet persé. Het is belangrijk dat je toegeeft aan dit clusteren, het gaat ook weer over (en dan ga je het missen, zucht) en het is belangrijk om je productie op peil te houden. Als je haar een flesje geeft drinkt ze melk die niet uit jouw borst komt op dat moment en die dus ook niet door jouw borsten aangemaakt gaat worden. Google eens op clusteren, het is echt heel normaal gedrag! Trouwens nog van harte gefeliciteerd en wat gaaf dat het voeden goed gaat lopen! Hopelijk is de spruw snel over en krijg je hier nog wat nuttige tips over.
Oh en de onzekerheid: herkenbaar, het voelde als een grote verantwoordelijkheid. Maar door je hoofd uit te zetten (niet letterlijk ) en je kindje te volgen gaat het goedkomen: die weet precies wat ze nodig heeft. BV-kindjes drinken niet standaard dezelfde hoeveelheid zoals FV-kindjes vaak wel doen. De samenstelling van jouw melk verandert door de dag heen. En de lengte van het drinken zegt niets over de hoeveelheid melk die ze werkelijk binnenkrijgt. Ik ging in het begin iedere week naar het weeguurtje op het CB om zeker te zijn dat mijn spekrollen-ventje wel genoeg kreeg Tot ik werd weggestuurd met de opmerking: en nu is het klaar he, hij doet het super.. Denk dat die onzekerheid voor veel mama's wel herkenbaar is Naast clusteren kan het ook zijn dat je kleintje een grote zuigbehoefte heeft. Eventueel kun je een pink prioberen te geven en anders een speentje als je het te lastig blijft vinden om hier aan toe te geven. Maar nogmaals, een flesje zou ik niet doen.
Ik heb steeds op verzoek gevoed. Dacht dat ze bij bv ook niet teveel kon krijgen. Maar... Dat blijkt wat genuanceerder. Qua groei kan ze niet teveel bv krijgen, maar ze kan er wel veel te vol door raken. Mijn dochter heeft bij mij veel te vaak en teveel eten gekregen en in combi met reflux kreeg ze steeds meer klachten, ze sliep bijvoorbeeld overdag nauwelijks twee uur. Wat ik van de lactatiekundige vervolgens leerde, is dat zij in twee minuten wel 100 ml kan drinken! En dat terwijl ze in het begin wel een uur over een voeding deed! Ik merkte wel dat ze na een paar minuten niet meer klokte, maar kon me niet voorstellen dat ze al klaar was... En het smakken en tong uitsteken bleek bij haar vaak geen honger maar zuigbehoefte of trek om de pijn in haar keel te stillen. Dus voed ik nu minder vaak en maar een paar minuten. Ze zou daar vier uur op moeten kunnen teren. Wel onzeker of ze nu genoeg krijgt, maar het lijkt goed te gaan! Mijn kindje is wel wat ouder dan de jouwe, maar ik wou dat ik deze aspecten van voeden op verzoek eerder had gekend. Met spruw heb ik geen ervaring.
Hoi, Wat spruw betreft; mijn dochter en ik hebben er ook last van gehad. Nystantine hielp voor geen meter en hoorde ook van een kinderverpleegkundige dat ze er geen goeie ervaringen mee hadden. Ik heb cranberrysap gehaald en haar tong met een wattenstaafje ingesmeerd met de sap, na drie dagen had dit al als resultaat een schoon tongetje. Ik was er zo blij mee. Mijn dochter is nu al dik 4/5 weken spruw vrij. Wilde mijn ervaring toch even met je delen! Liefs.
hier ook spruw waar de nystatine niets voor hielp. huisarts adviseerde mijn borsten te wassen met betadine scrub, maar daar worden mijn tepels erg rauw van. ga de tip van reza83 eens proberen van de cranberrysap. is dat gewone sap of via reformwinkel ofzo?
oja hier voeden we op verzoek. kregen rond de 3e week advies om echt elke 4 uur te voeden ipv op verzoek maar dat stond me ernom tegen. dus paar dagen later gewoon terug gegaan naar voeden op verzoek. ene keer is het hier ook echt half uur druk met drinken en dan weer een voeding waarbij het meer sabbelen is als iets anders (haal haar wel vd borst af als ze alleen sabbelen wil, want dat is niet goed voor mijn tepels). probeer te doen wat je gevoel ingeeft....geniet ervan....
Je kunt het gewoon in de supermarkt halen. Ik had die van ocean spray. Wel opletten want het is na openen naar drie dagen houdbaar. Ik dronk het zelf ook en smeerde mijn tepels in met daktarin (kun je ook gewoon halen bij de drogist).