Borstvoeding wel/niet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door minnie1979, 10 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Hoi ik hoop dat iemand mij kan helpen de knoop door te hakken.

Ik ben 18 weken zwanger en heb altijd geroepen dat ik absoluut geen bv wou geven omdat het me gewoon niet fijn lijkt, ik vind het namelijk ook niet fijn als mn vriend aan mn tepels zit, laat staan dat er een kind aan gaat zuigen. Het lijkt me heel erg pijnlijk.

Maar omdat ik astma heb en bepaalde allergieen is het toch echt beter om bv te geven, zegt men. En nu wil ik natuurlijk doen wat het beste is voor mijn kindje.
    Maar ik ben bang, omdat ik er niet open voor sta dat het niet ga lukken en dat ik helemaal ga verkrampen.

Zijn er meer meiden/vrouwen met dit probleem en hebben jullie misschien tips, want ik voel me echt schuldig als ik het niet ga doen.

Liefs Minnie

2. Je zou met jezelf af kunnen spreken dat je het probeert. Mocht je het dan inderdaad niks vinden dan kun je alsnog besluiten ermee te stoppen. Je hebt het dan in ieder geval geprobeerd.

Bij mij is het niet gelukt en Esmée is een grote meid geworden en groeit nog steeds erg goed ook al krijgt ze geen bv. Dat komt best goed hoor.

3. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Waarom lukte het bij jou niet veertje? Stond je er ook niet voor open?
    De grote reden dat ik het wil gaan proberen is ivm mijn allergieen en astma, anders had ik het absoluut niet gedaan.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om te beginnen was de gammele gezondheid van mijn man en mij (plus het feit dat ik in de tropen werkte) de belangrijkste reden om borstvoeding te geven, en vooral ook om alles op alles te zetten om het te laten lukken.

En de eerste 10-12 weken was het ook aanpoten en afzien. Maar daarna ging het steeds gemakkelijker, en op een gegeven moment werd het zelfs leuk! Zo leuk, dat ik na mijn doel van 6 maanden maar besloot door te gaan tot een jaar, en daarna maar gewoon geen einddatum meer in gedachten hield.

Het slimste wat je doen kunt is: naar bijeenkomsten van VBN of LLL gaan, en je verdiepen in het hoe en wat van borstvoeding. Als je beter weet wat je te wachten staat sta je sterker bij tegenslag. En als je weet wat de voordelen allemaal zijn ben je ook gemotiveerder om nog even door te bijten.

5. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Hoi diksmama wat zijn dat voor cursussen? Ben zeker van plan om eens naar zo'n bijeenkomst te gaan!
    Het is bij mij niet dat het me tegenstaat om bv te geven maar omdat ik echt heel bang ben voor de pijn ivm gevoelige tepels

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, dat kan ik me heel goed voorstellen. Behalve een kind kan ik ook absoluut niets aan mijn tepels verdragen, dan zit ik echt tegen het plafond! (Ik snap ook niet hoe iemand daar kan piercen, lijkt me helemaal niets).

Kijk even op de site van de organisaties wie er bij je in de buurt zit:
    www.borstvoedingnatuurlijk.nl
    www.lll.borstvoeding.nl

Sommige lactatiekundigen geven ook cursussen, misschien weet je verloskundige dat ook wel.

7. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Hier hetzelfde,(ben ook astmatisch en allergisch)maar toen ik me erin ben ga verdiepen en erachter kwam dat BV pas zijn werk deed na 6 maanden alleen BV(en ik dus moest gaan kolven) was het voor mij duidelijk dat ik dit niet wilde.
    Bovendien wilde mijn man ook deel uitmaken van de voedingen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik er niet aan begonnen ben,want ik vind het gewoon geweldig te zien hoe mijn man geniet van zijn tijd om de kleine een flesje te doen.

8. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Mijn tepels zijn extreem gevoelig (manlief mag er net naar kijken ;) ) en ik ben na lang nadenken toch begonnen met bv. De eerste twee weken waren vreselijk. Ze zeggen dat voeden geen pijn mag doen, nou dat deed het dus wel. Ik had kloven. Maar na die twee weken werd het al snel beter en vond ik het eigenlijk helemaal niet meer erg. Ook de kloven waren snel weg(lang leven bepanthen!). Inmiddels geef ik al ruim drie maanden bv en ik zou niet meer anders willen. Het is makkelijk, altijd bij de hand, nooit te warm of te koud en natuurlijk erg gezond. Ik zou dus bij een eventuele tweede precies hetzelfde doen.
    Je moet alleen wel echt gemotiveerd zijn en jezelf en je kindje de tijd geven om eraan te wennen en het te leren. Laat je goed informeren en schakel bij problemen snel professionele hulp in. Het belangrijkste is uiteindelijk dat jullie je er beiden goed bij voelen.
    Succes met beslissen!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    He? Dat is helemaal niet waar! Ook korter BV heeft al overduidelijk voordelen voor een kind (en trouwens ook voor een moeder).

10. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik zou zeggen laat je goed voorlichten (je vk kan je info hier over geven)
    En gewoon proberen, dan weet je hoe het voelt en gaat.
    Laat je niet gelijk ontmoedigen door de eerste paar keren want dan is het drinken bij veel dames nog vreemd, onwennig en soms zelf pijnlijk/gevoelig.

En zeker de melk van de eerste paar dagen zijn heel belangrijk. Beter iets dan niets zeg maar.

Veel succes nog met je verdere zwangerschap en al wat nog daarna gaat komen.

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het is al gezegd...gewoon proberen...

waarom moet je nu (voor jezelf) de (een) knoop doorhakken?

je kunt altijd kijken hoe het gaat om bv te geven (pot flesvoeding achter de hand houden in de commode) en gaat het niet om wat voor reden dan ook dat je zonder schuldgevoel overgaat op de fles?

ik heb ook ontzettend gevoelige tepels en heb het beide eerdere keren geprobeerd, en dat ging goed tot na een week of 2 toen is de ellende begonnen en wat ik ook probeerde met en zonder hulp mocht jammer genoeg niet baten en moest ik uiteindelijk overstappen op de fles.....

maar ondanks die gevoelige tepels ging het geven van bv over het algemeen zonder pijn en klachten

je kunt beter als je er niet negatief tegenover staat het "gewoon" proberen, dan het niet proberen en niet weten of het wel of niet pijnlijk zou zijn....

tis vaak een kwestie van goed aanleggen en of dat de beeb goed "pakt"

doe gewoon datgene wat jou het beste lijkt...wil je het toch proberen, dan probeer je het gewoon, wil je het niet jammer dan, daar is fv voor uitgevonden meid....

in ieder geval wens ik je nog een fijne zwangerschap toe en veel succes als de kleine er straks is met je keuze en hoe het zal gaan...

gr.smoekie

12. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Heel erg bedankt voor jullie reactie meiden! Smoekie je hebt idd gelijk als je het niet probeerd dan weet je het niet. Ik ben ook best wel nieuwsgierig hoe het zal zijn dus hoe ik er nu over denk ga ik het gewoon proberen. Lijkt me heel erg leuk om mn kindje bv te geven, nu nog eventjes over de drempel heen.... ( heb allerlei scenarios in mn hoofd van tepelkloven en borstontstekingen )

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

@minnie1979: nou idd als je die verhalen om je heen soms moet geloven heeft iedereen kloven, stuwing, borstontstekingen enz enz. Dat hoeft natuurlijk echt niet ! Ik zou zeggen doe een borstvoedingscurus zodat je deze ongemakken kunt voorkomen.
    En al gaat het soms even niet lekker ook dat hoort er soms bij. Fietsen heb je ook geleerd en toen ging je ook niet gelijk stoppen toen je 1 gevallen was toch ?
    Komt vast goed ! Ik zou zeggen probeer het gewoon en dan kijken hoe je er dan tegenover staat.

14. Niet meer actief

Ik wist vantevoren al vrij zeker dat ik bv wou gaan geven, heb er zelfs nooit overnagedacht. Maar toen het eenmaal zover was, begon ik ineens te twijfelen ook door alle verhalen over pijn, kloven, ontsteking etc. Maar heb besloten het gewoon te proberen en te kijken hoe t gaat.

De eerste week vond ik het moeilijkste. Je bv moet nog op gang komen, je moet nog leren hoe je het kindje moet aanleggen en je kindje moet t ook allemaal nog leren. Maar als je die eerste week eenmaal door bent, wordt het alleen maar makkelijk én leuker! Ik vind het vooral gewoon heel knus en intiem, even een momentje alleen met zn tweetjes. Vooral smorgens vroeg of snachts, samen in een halfdonkere kamer, geen geluiden alleen wij..dat vind ik echt 'ons moment'.

Veel succes nog met de rest van je zwangerschap. En niet teveel piekeren he, je hoeft het nu nog niet te beslissen. Ga lekker naar zo'n voorlichtingsavond, praat er over met je vk en je partner en laat het op je af komen.

15. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Ik heb vanmiddag een boek gehaald bij de bieb over bv, zodat ik me goed kan voorbereiden en ik denk dat ik ook zeker naar een voorlichtingsavond ga.

16. mel1977

mel1977 Actief lid

Hoi, ik moest er ook niets van hebben dat gedoe aan m'n lijf, negen maanden vond ik lang genoeg om m'n lichaam te "delen". Totdat ik halverwege de bevalling de vraag kreeg welke voeding ik wilde geven, toen riep ik opeens borstvoeding!
    Tsja en dan maar zien waar het schip zou stranden. Sam is nu bijna 5 maanden en zit nog steeds aan de volledige borstvoeding. Ik werk 3 dagen in de week en die dagen sprokkel ik door kolven de voedingen van de volgende dag bij elkaar en dat gaat goed. De minimale grens had ik gelegd bij 6 maanden :) Tot 9 maanden kolfrecht? Tsja, proberen we dat toch!
    De eerste paar weken vond ik zwaar, vooral omdat Sam heerlijk kon clusteren, maar ook dat ging over.

Veel succes met je keuze!

groetjes Mel

17. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Gek he hoe je opeens anders over dingen kunt denken! Toen ik net zwanger was zei ik tegen iedereen voor mij geen bv. Soms zag je mensen dan wel raar kijken maar dat boeide me niet zo!
    En toch ben ik van de een op andere dag aan het twijfelen geslagen, niet door mn omgeving maar het feit dat ik mn kind de beste start wil geven, daar speelt ook een hele grote rol dat ik astma heb en dus nog belangrijker dat je je kindje bv geeft!
    Ik heb nog wel n tijdje om er over na te denken maar hoe het er nu voor staat ga ik het iig proberen! Hoop maar niet dat ik tepelkloven ed krijg want dan haak ik denk ik wel af, heb nu al behoorlijke gevoelige tepels vandaar....

18. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Joh, daar zou ik me nu nog niet druk om maken hoor!

Wel zou ik je aanraden om een cursus bij VBN of LLL te doen. Daar leer je alles over goed aanleggen en dergelijke. Een goede voorbereiding is echt belangrijk!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De mens lijdt nog het meest onder het lijden dat hij vreest....joh niet elke vrouw krijgt kloven, spruw of een borstontsteking!
    Sommige babies zijn geboren drinkers, die kruipen direct na de geboorte als ze op je buik gelegd worden al richting tepel, happen toe en laten nooit meer los.
    En sommigen hebben wat tijd nodig om het te leren. Maar hoe het bij jou gaat, dat valt echt niet te voorspellen.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Minnie, je hebt inderdaad nog een tijdje op te beslissen. Maar ik zou zeggen probeer gewoon om je kindje borstvoeding te geven. Lukt het, dan lukt het. Lukt het niet dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Kijk of je je kan aanmelden voor zo een cursus waar stranger en (geloof ik) ook nemo het over hebben. En natuurlijk, oefening baart kunst. Misschien is het in het begin even doorbijten, maar denk eraan wat je ervoor terug krijgt! Maar voor hetzelfde geld gaat het jullie heel goed af. En kloofjes, wie zegt dat je ze überhaupt krijgt, ik heb er hier nog geen gezien *klop, klop*. Heel veel succes met je uiteindelijke besluit! Fijne zwangerschap nog!

Daar is het bij ons zeker de mist in gegaan? ;)
    Ik ben er niet heengegaan (wist niet eens dat het er was),
    en had me er van te voren ook helemaal niet in verdiept :oops: Misschien had ik dat beter wel kunnen doen.

Deel Deze Pagina