Ik heb 3 maanden bv gegeven. Daarna door moeilijkheden, geklungel en advies van de huisarts overgestapt op flesvoeding. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik geen lactatiekundige heb ingeschakeld. De eerste tijd heb ik huilend een flesje gegeven. Het voelde zo kunstmatig voor mij die bewerkte poeder uit een pakje. Ik vond het helemaal niks. Maar er zijn ook moeders die het een verademing vonden die overstap. Eindelijk rust voor moeder en baby! Hoe dat voor jou is weet je denk ik pas als je kleine er is. Als jij je er goed bij voelt, borst of fles, is de kindje ook gelukkig. Mijn meisje heeft van 3 tot 12 maanden kunstvoeding gekregen en is vrolijk en gezond. Helemaal goed gekomen dus
Ik zou nu nog geen beslissing nemen en gewoon kijken hoe je er straks tegenover staat. Ik had juist het tegenovergestelde van jou en wist 100% zeker dat ik een echte bv mama zou zijn, totdat puntje bij paaltje kwam en ik het vréselijk vond. Ik heb het een maand volgehouden en ben toen overgestapt op FV. Wat vond ik dat een verademing. Nu sta ik toch weer open voor bv, want elke ervaring is anders, maar ik haal ook alvast een pak kv in huis. Mocht alles soepel en prettig verlopen dan wordt het bv en anders kv. Ik zie het wel.
Mensen in je omgeving weten het altijd beter!!Daar moet je niet altijd naar luisteren. Luister naar je hart. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik vind het heel goed van je dat je het wel wilt gaan proberen. Maar als je het echt niets vind. Moet je het gewoon niet doen. Succes met je beslissing
Dus kinderen die de fles krijgen zijn dommer? Dat is achterhaald. Die studies die dat zogezegd bewijzen zijn niet geldig, daar er bij zulke testen 2 onafhankelijke testgroepen moeten samengesteld worden. Ze hebben dit enkel nog kunnen testen bij moeders die vrijwillig voor borst- of flesvoeding kozen en dit wordt vaak bepaald door andere omstandigheden. Er is namelijk opgemerkt dat ouders in lagere bevolkingsklassen vaker kiezen voor de fles dan BV. Hierdoor kloppen die statistieken dus niet. Ik ben met de fles opgevoed, mijn moeder was zelfstandige en moest een week na de geboorte weer haar restaurant openhouden en kon onmogelijk dus borstvoeding geven. Maar ben hierdoor echt niet dommer hoor On topic: Zelf heb ik met bv begonnen op aandringen van mijn vriend. Ik had net dezelfde gedachten als jij. Ik associeerde een baby met een fles en niet met de borst. Maar ik heb het 2 maanden geprobeerd en kan je het volgende zeggen: Nadelen BV: - Je bent afhankelijk van het ritme van je baby. Bereid je voor op die afhankelijkheid, anders kan het zwaar worden - Het doet vaak pijn in het begin omdat je als onervaren moeder de baby niet goed aanlegt (en iedereen geeft je andere adviezen wat ook niet helpen wil). - Ik had het gevoel dat mijn borsten openbaar goed waren. Maar goed, ik heb een F-cup en dat valt moeilijk te bestoppen, zeker als je zelf (en je baby) nog niet gewoon bent om goed aan te leggen. Met mijn borst (half)bloot in een winkelcentrum vond ik echt niet leuk. Ik stresste er dus heel erg op als ik in het openbaar moest voeden. - Het zogezegde voordeel dat je niets hoeft mee te nemen als je weggaat vind ik niet echt een voordeel daar je zowiezo luiers en doekjes moet meenemen in je babytas en om daar nu een poedertorentje en een flesje met water erin bij te doen vind ik echt geen opgave. - Een goede kolf is niet goedkoop - Kolven kost vrij veel tijd en ik voelde me een beetje een melkkoe . MAAR... positief: - Het is goedkoop. En geloof me, als je speciale melk moet kopen dan kan flesvoeding duur uitkomen. IAls je geluk hebt dan niet maar als je zoals ik speciale AR voeding en zelfs lactose vrije voeding moest kopen dan kan het oplopen van 15 tot 20 per doos melk. - Het is een magisch moment, die momenten aan de borst. En enkel en alleen daarvoor ga ik het nu opnieuw doen. Want nu ik weet wat me te wachten staat, ga ik me er beter op voorbereiden.
Onze kinderen hadden al allergieen tijdens de eerste weken borstvoeding. Mijn zoon had nl een mega koemelk-allergie, die pas aangepakt kon worden toen we overgingen op speciale flesvoeding. Dit is dus ook niet waar. Er zijn zoveel misstanden over allergieen en borstvoeding, helaas.
Ik geef al borstvoeding sinds onze zoon geboren is. Ik denk niet dat het zin heeft een opsomming van voor- en nadelen te geven. Volgens mij moet je gewoon doen wat goed voelt en kom je daar alleen achter door het te proberen. Stoppen kan altijd. Ik heb heel veel ellende gehad in de eerste paar maanden, met overproductie, verstoppingen en ontstekingen, vele nachtvoedingen (en nog steeds). Mensen hebben dan altijd 'bewondering' dat ik het heb 'volgehouden'. Maar dat is in mijn ogen onzin. Ik stond en sta er gewoon volledig achter en wil niets anders. Ervaar het dan ook zeker niet als een opoffering. En ik wil je hiermee niet afschrikken, ik ben een uitzondering, maar je vertellen dat je gewoon een keuze moet maken waar jij achter staat. Dan voelt het goed en is er geen sprake van opoffering (wel borstvoeding) of schuldgevoel (geen borstvoeding). Kindjes worden op zowel borst- als flesvoeding groot.
Ja, je kunt er altijd mee stoppen... (maar niet als je er nooit mee begonnen bent) En zo simpel is het voor mij. Oudste: 13 weken bv Dochter: 11 weken bv Jongste: nu al bijna 11 maanden... En allergieen of niet... het is technisch gesproken de beste voeding en iets wat je nog nooit gedaan hebt... waarom zou dat niet bij je passen? Dat weet je toch niet zolang je het niet echt geprobeerd hebt? En makkelijk joh!
Bedankt voor alle fijne berichten. Heeft mijn twijfels zeker weg gehaald. gewoon proberen en zien waar het schip strand!
Helemaal prima!! Zoals voor alles eigenlijk geldt, blije mama=blije baby. Als het goed gaat en het voelt goed, vooral doen! Voelt het niet goed, lekker flesvoeding gaan geven. Wordt je kindje ook prima groot op. Domme opmerkingen zoals; van bv wordt je kind intelligenter....tja die zal je altijd horen, zegt meer over degene die het zegt dan dat het ergens op gebaseerd is. Ikzelf heb het bij mijn oudste geprobeerd, maar door allerlei zaken bij bevalling (spoedks, veel vruchtwater binnen en dus niet willen drinken) kwam bij mij bv niet goed op gang en wilde mijn zoontje de borst niet pakken. Dus uiteindelijk fv gegeven en dat is prima gegaan!! Lekker kijken hoe het loopt en wat voor jou en je baby goed voelt!