Borstvoeding wel of niet opwarmen in magnetron

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sannehai, 3 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

Hoi dames

ik vroeg mij zo eens even wat af...

mag je borstvoeding nou wel of niet opwarmen in de magnetron??

je hoort er volges mij zo veel dingen over, maar is er nu ook een duidelijk besluit of het nou wel of niet schadelijk is? of de goede stoffen er uit haalt?

Groetjess

2. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Er gaan wat goede stofjes kapot door. Maar als je af en toe een voeding geeft die in de magnetron is opgewarmd lijkt me niet zo ernstig.

3. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

oke :) haha thnx voor je reactie

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

dit staat op http://www.voedingscentrum.nl
    Kan ik moedermelk opwarmen in de magnetron?
    Afgekolfde moedermelk kan net als flesvoeding worden opgewarmd in een flessenwarmer, de magnetron of ‘au bain marie’ in een pannetje met warm water. Hierbij is het belangrijk dat de moedermelk niet warmer wordt dan 30-35 ?C. Dit is een goede drinktemperatuur. Afgekolfde moedermelk verliest beschermende stoffen bij temperaturen boven 50 ?C.
    Hoe lang een fles met moedermelk voor het opwarmen in de magnetron moet, is afhankelijk van de hoeveelheid melk en het vermogen van de magnetron. Een globale richtlijn is een fles met 100 ml circa 30 seconden te verwarmen bij een vermogen van 600 Watt. Om de warmte goed te verdelen moet de fles halverwege en aan het eind van de verwarmingstijd even goed geschud worden.

Controleer voor de veiligheid altijd de temperatuur van de melk met een druppeltje op de binnenkant van je pols.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Fles met gekolfde borstvoeding nooit 'goed' schudden, maar altijd omzwenken. Of heel zachtjes een klein beetje schuddelen, maar niet hard schudden. En zacht schuddelen = dus zwenken ;)!

Verder kan het door de magnetron dat de vetdeeltjes in de melk heter worden dan de melk, daaraan kan je kindje dan zijn/haar mond verbranden.

Ook zoals al gezegd, gaan er goede/beschermende stoffen verloren in de magnetron of je dat erg vind of niet is aan jezelf.

Dus ja het mag wel ;)! Maar het word niet aangeraden -> afgeraden om te doen.

Hieronder trouwens een linkje van borstvoeding.com
    Opwarmen van moedermelk.

Deel Deze Pagina