Voeden op verzoek of volgens schema?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Merlijn, Jun 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Lieve Mirjam en Saskia,
    In het verleden hebben jullie mij goede adviezen gegeven waar ik nog steeds veel aan heb.
    Ik heb weer een vraagje aan jullie.

Mijn zoontje is nu iets ouder dan 7 mnd en weegt zo'n 7,5 kg. Hij krijgt al vaste hapjes (fruit, groente, brood). Hij is goed gezond, een goedlachs kereltje, en hij doet het prima.

Nu heeft het KDV aan mijn man gezegd: jullie moeten vaste tijden tussen de voedingen laten (geef volledige borstvoeding). Ze stellen als minimumtijd 3 uur. Mijn schoonmoeder zegt steeds, jullie zoon is te verwend met de borst.
    Klopt dit (van die vaste tijden tussen de voedingen)? En wat gebeurt er als je dit niet doet maar kijkt wanneer je baby honger heeft?

Alvast bedankt!

2. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    o ja, ik heb ook de volgende vraag:

onze zoon van 7 maanden is een happy, levendig en energiek kereltje.
    Hij heeft nooit echt veel slaap nodig gehad. hij heeft een slaapje van 10-12 uur en een slaapje zo rond half 4, dan slaapt hij vaak nog 'n uurtje (soms veel minder).
    Nu brengen wij hem om 8 uur naar bed. Ik geef hem een laatste voeding (bv), en zing liedjes voor hem.
    Hij begint echter vaak te huilen, hij wacht eerst het muziekje uit de mobile af en begint dan vaak te huilen. (Ik bedoel echt overstuur raken)
    Zijn er medemoeders met tips? O ja, we willen geen slaaptraining toepassen, en willen hem niet laten huilen.

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Merlijn

wat je deed en doet is prima, voeden op verzoek!
    Dat mag je vooral blijven doen!

Ik snap dat het kdv het handig vindt als er voor elke baby vaste schema's zijn, maar zo werkt het niet met kinderen!
    Die zijn prima in staat om zelf aan te geven, wanneer en hoeveel per keer ze willen eten en/of drinken.

Je kunt je kind niet verwennen met de borst, dat is echt een fabeltje, ook op deze leeftijd is de melk nog zijn belangrijkste voedingsbron. De rest is, zoals het woord het al zegt, bijvoeding.

De ene baby slaapt meer dan de andere, blijkbaar heeft die van jullie minder slaap nodig. Slaap kun je niet afdwingen, je kunt wel proberen uit te zoeken hoe je hem kunt helpen. Inderdaad liedjes, bij hem blijven zitten, lampje aan of juist uit, muziekje aan of juist uit.
    Wil je tips van andere moeders dan moet je deze vraag ook even in een ander forum stellen!

Mirjam

4. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Fijn Mirjam voor je advies, bedankt! Zal het mijn man ook even laten lezen, die had ook nogal wat vragen over bovengenoemde. Nu weet ik dat we ons gevoel moeten volgen en we op de goede weg zitten!

5. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Mirjam, ik heb toch nog enkele vraagjes als 't mag...

1. Mijn zoontje drinkt vaak erg luidruchtig, veel kreunen aan de borst enzo. Waar kan 't aan liggen en wat kan ik eraan doen? Zou veranderen van houding helpen?

2. Mijn zoontje is nu iets ouder dan 7 maanden, dus ik heb nu nog kolfrecht. Straks verloopt mijn kolfrecht en kan ik enkel en alleen nog in de lunchpauzes gaan kolven. Dat betekent dat ik de laatste ochtendvoeding om half 7 geef, tijdens de lunchpauze kolf en pas om 7 uur 's avonds weer een voeding. Ook moet ik dan 16-uurs avond/nachtdiensten gaan draaien. Deze zijn vaak erg druk en in blokjes van 3 avonden/nachten achter elkaar.
    Kan ik met zo'n schema nog gedeeltelijk bv blijven volhouden, ik wil dit heel graag en ik wil ook zo lang mogelijk bv blijven geven (liefst tot natuurlijke speenleeftijd). Kan dit met mijn drukke artsenbaan of kan ik beter (gedeeltelijk) stoppen om mastitis te voorkomen?
    Graag wederom je tips, merk dat ik er over zit te tobben.
    Bvd Merlijn

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

ik kan zo niet zeggen waar de onrust vandaan komt.
    Is er sprake van spruw misschien?
    Heb je een snelle toeschietreflex dat hij moeite heeft de melk te verwerken? Een andere houding kan wel helpen, gewoon proberen!

Als je gemotiveerd bent om door te voeden dan zou ik er voor gaan, ook al verloopt je kolfrecht.
    Heb je er al aan gedacht om op je werk te bespreken wat de mogelijkheden zijn om toch te kolven tussendoor?
    Als je geen ruimte/tijd krijgt behalve je lunchpauze, dan zul je 1 keer per dag in je pauze moeten kolven.
    Probeer dat eens uit een paar weken van tevoren, of je dat redt met stuwing. Als dat te lange tijd is dan zul je iets moeten afbouwen zodat je 3 voedingen overdag hebt, 6.30u lunch en 19u.
    In de nacht kolf je op momenten dat het kan, liever een paar keer kort dan 1 keer lang.
    Als je gemotiveerd bent is er veel mogelijk, en wordt je zelf ook vindingrijk.
    ( ik heb zelf ook altijd gekolfd tijdens mijn 24-uuursdiensten als verloskundige, zonder schema, maar gewoon zodra het kon!).

Succes en bij meer vragen hoor ik het weer.

Mirjam

Share This Page