Opeens groene ontlasting

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nescio, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hallo,

Mijn dochtertje is nu zes weken en ze krijgt borstvoeding. In de eerste weken produceerde ze veel stoelgang en natte luiers, een prima indicatie dat ze genoeg melk binnenkrijgt. Haar stoelgang was altijd donkergeel en lopend.

Nu de laatste dagen maakt ze nog steeds een aantal vuile luiers per dag, maar haar stoelgang is nu groenig. Soms mosterdkleurig met een vleugje groen, maar soms echt grasgroen. Qua hoeveelheid is het ook minder per keer. Ook heeft ze meer last van krampjes en zit ze na de voeding te 'persen', alsof ze veel moeite heeft met haar stoelgang. De ontlasting is nog altijd lopend en als ze eenmaal poept, gaat dit zoals vroeger heel gemakkelijk. Maar toch vroeg ik me af of die groene stoelgang wel goed is, en of het iets te maken heeft met de samenstelling van mijn melk.

Alvast bedankt!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Ik vraag me af hoe je productie is. Ik vermoed dat je een ruime productie hebt.

Het lijkt erop dat je kindje meer melk krijgt dan haar darmenpjes kunnen verteren.
    Als er melk in de darmen van je kindje komt zorgt het enzym Lactase ervoor dat er lactose wordt afgebroken wat er in de moedermelk zit. Bij grote hoeveelheden melk kan er een tekort aan Lactase zijn waardoor er niet voldoende lactose wordt afgebroken. Dit kan zorgen voor groene (vaak schuimende) ontlasting, darmkrampjes en veel windjes.

Probeer 1 borst per voeding aan te bieden, zodat je dochter ook het vettere gedeelte van je coeding krijgt. Probeer overdag niet meer dan 4 uur tussen de voeding te laten zitten, zodat ze kleinere hoeveelheden gaat drinken verdeeld over de dag.

Blijf je je zorgen maken, ga dan langs bij je huisarts. Dat kan nooit kwaad.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina