Borstvoeding willen gaan geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nancydierengek, 21 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ah dank je! En weet je ook of er kraamxorgpartijen zijn die met een ibcbl gecertificeerde kraamverzorgende werken?
     
  2. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik ben een Vlaamse, dus ik ken het Nederlandse systeem niet, maar dan zou je al een kraamzorg moeten hebben die ook lactatiekundige is. Ik denk niet dat dat er veel zijn, denk dat het twee verschillende beroepen zijn.

    Wat wel kan, is dat een verloskundige ook lactatiekundige is.

    Maar op zich, als je je goed inleest kan een degelijke kraamzorg je zeker ook helpen met aanleggen. Ik mag hopen dat de meesten toch wel wat kennis van borstvoeding hebben.

    Het is vooral als er echt problemen opduiken dat je echt wel advies nodig hebt van een professional.
     
  3. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Op borstvoeding.com stond altijd een lijst, ik weet niet of die er nog steeds op staat.maar dat verwacht ik wel. ( verder is dat ook een handige site, soms wel erg pro) en of het vergoed wordt hangt af van je aanvullende verzekering. Verder is er lalecheleague.nl zij geven gratis advies vanuit persoonlijke ervaring die aangevuld is met scholing vanuit de organisatie.
     
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier de ervaring dat kraamzorg, vk, huisarts en zelfs vpk’s op afdeling Neonatologie geen goede borstvoedingadviezen gaven. Ik heb zelf contact gezocht met een lactatiekundige.
     
  5. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Fijn, dank je! Ik heb inderdaad van LLL gehoord, maar kende alleen de fb groep. Aangezien de bv vorige keer best ruk ging, wil ik nu zoveel mogelijk voorbereid zijn.
     
  6. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Lid worden van LLL is inderdaad ook een goede tip! Ze hebben ook een Facebookpagina en je kan altijd een belafspraak maken met een leidster voor advies.
     
  7. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Heb ik ook gedaan na de geboorte van m'n zoon, maar ze kwam 1 x langs en vond dat het na even voordoen goed ging en is daarna niet meer gekomen. Slechts wat heen en weer geapp. Zij kwam via het ziekenhuis. We zaten met handen in het haar. Echt jammer.
     
  8. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    En aan wat voor kosten moet ik dan denken? Niet dat dat het belangrijkst is hoor, maar toch :)
     
  9. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat is gratis, zijn allemaal vrijwilligers :)
     
  10. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Oh wat is dat fijn zeg! Jeetje wat mooi. Ik hoop zo dat het deze keer beter gaat allemaal.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, LLL is ook heel fijn! Die hebben mij ook tips gegeven bij overproductie, echt heel kundig.

    Het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes vond ik ook super fijn, maar las ik pas bij de tweede - mogelijk had ik het bij de eerste te ‘pro’ gevonden (omdat het niet lekker liep die eerste 5-8 weken was ik echt kribbig als het ging over hoe mooi, goed en fijn bv wel niet is, en ál die adviezen...).

    Maar ik ging dus van 0 borst-symptomen tijdens zwangerschap naar 3 cupmaten groter na de bevalling en uiteindelijk heb ik 2x 2 jaar gevoed. Het feit dat je borsten niet zijn gegroeid zegt dus echt niks :)
     
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  12. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Al mooie tips gehad zie ik!
    Idd lekken zegt niets over hoe de borstvoeding zal lopen.
    Mijn borsten werden niet groter maar had overproductie, zegt ook niets....

    Je kan ook nog verder lezen op borstvoeding.com
    En op fb heb je nog een fijne groep, VBN voor borstvoeding natuurlijk.
    Let wel dat veel vragen gebaseerd zijn op "problemen". Laat je niet afschrikken want de succesverhalen plaatsen mensen toch minder vaak dan een vraag.

    En een goede lk is goud waard. Iemand schreef ook nog dat je hoop mag hebben dat andere zorgprofessionals verstand hebben van bv, maar ga hier niet vanuit. Helaas kunnen vk, kraamzorg, huisartsen, cb etc ook hele slechte adviezen geven... Met alle gevolgen van dien, bij pijn of andere problemen direct lk bellen.
    Ik kreeg in het zhs een tepelhoedje (ik was overdonderd dus daarmee gevoed), daar kunnen heel veel nadelen aan zitten. Ook was hij te klein wat verschrikkelijk pijn deed. Uiteindelijk een grotere en direct geen pijn meer, ook af kunnen bouwen met hulp Vd lk. Wat had ik daar graag de lk gezien zeg...

    En heb vertrouwen en geniet ervan. Ontspan, neem de tijd en rust. Laat je lekker verwennen ;)! Het is heel bijzonder hoe jij, je baby en jullie lichamen zo op elkaar reageren en zich afstemmen...
     
  13. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Hey, je kleine is er, gefeliciteerd!
     
    Fennec vindt dit leuk.
  14. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dankjewel! Als we thuis zijn en wat aangesterkt ga ik hier voor jullie mijn eigen vraag beantwoorden! :p inmiddels heb ik er namelijk zelf ervaring mee namelijk :cool:
     
    nizzie86, Shakes en Zoe123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina