Productie melk verhogen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Pitahaya, Apr 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hallo dames,

Ik geef mijn zoontje (6 maanden en 11 dagen) nu al die tijd borstvoeding. Het ging allemaal heel makkelijk bij mij. Geen kloven, geen ontstekingen, hij hapte goed, ik had genoeg melk... Hier was ik zo blij mee!
    Met 3 maanden ben ik weer gestart met werken. Hier zat ik enorm tegenop. Van een vriendin had ik gehoord dat je productie dan kan afnemen dus ik had van te voren heel veel gekolfd. Ik had 2 lades in de vriezer helemaal vol! Ik had er echter niet bij stilgestaan dat ik nu een enorme overproductie zou hebben.
    Ik werk 3 dagen in de week en kolfde 3 keer per dag. Dit ging goed. Ik kolfde goed en mijn voorraad slonk bijna niet. Nadat R. 5 maanden was, besloot ik om maar 2x per dag te gaan kolven. Dit ging ook goed, maar mijn voorraad begon wel heel langzaam te slinken in de vriezer. Dat vond ik niet zo erg want hij zat propvol.
    Nu echter de laatste weken merkte ik al dat R. niet altijd tevreden meer is aan de borst. Ik stond er niet bij stil dat ik wellicht te weinig melk zou hebben. Gisteren bij cb zag ik echter zijn groeilijntje wat naar beneden gaan en wederom was hij weer wat ontevreden. Uiteindelijk leg ik hem dan weer aan de lege borst en accepteert hij het toch, maar voorheen zat er 4 uur tussen de voedingen en nu amper 3. Ik ben net gestart met vaste voeding maar hiervan eet hij nog niet zo veel.
    Nu was ik vorige week 3 dagen op cursus waardoor ik 3 dagen en nachten niet bij mijn zoontje kon zijn. Ik moest alles kolven. Ik denk dat toen mijn productie een enorme dip heeft gemaakt. Daarnaast is mijn schildklier te langzaam en moest ik aan de medicijnen. Wellicht speelt dat ook mee.

Ik wilde mijn productie ophogen en kolfde in de avond extra (hij slaapt van 8 tot 7 uur) dus rond 11 uur heb ik gekolfd. Ik had 15 ml!!!
    Vandaag op het werk had ik in de ochtendpauze 70cc en in de middag 60. Nu ga ik zo nog een keer kolven (kolf dus maar weer 3x). R. drinkt als ik werk 3x 180 dus je zult snappen dat mijn voorraad nu wel erg snel slinkt! Ik kan dus ook niet de vriezer aanvullen want in de avond komt er bijna niets meer!

Ik wil zoooo graag borstvoeding blijven geven (en echt, ik heb er alles voor over) maar op deze manier zal ik het nog niet eens meer 2 weken redden met de melk.
    Wie van jullie heeft er tips om mijn productie te verhogen? Ik ben bereid om echt alles te proberen!

2. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Ik kolfde bij een dip vaak 1 a 2 dagen elk uur. (Maar ik kolfde fultime) Dit zorgde er altijd voor de productie weer omhoog ging. Verder bv-thee, veel drinken, neusspray zorgde bij mij vaak dat de melk beter toeschoot en borstcompressie tijdens het kolven. Havermout heb ik ook ooit ergens gelezen wat ik dan extra at, maar of dat ook echt helpt weet ik niet..

Vervelend zijn die productie-dippen hè! Pff ik raakte altijd aardig gestrest en moedeloos, terwijl ik er altijd weer bovenop ben gekomen (zeg ik nu met 15 maanden ;))

Succes, ik hoop dat je je productie snel weer omhoog hebt!

3. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Eens met bovenstaande +
    Fenegriek pilletjes
    Sessie powerkolven (een uur lang elke 10 minuten kolven) en eventueel dan om en om kolven (Re 5 li 5 Re 5 li 5)

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    En vooral niet te veel stressen...das lastig maar het komt wel goed!

Probeer hem nog een keertje extra aan te leggen.
    Weet niet of je al bent begonnen met hapjes, zo ja, eerst de borst, dan de bijvoeding.

5. Pitahaya

Fenegriek mag ik niet te veel ivm de schildklier.

Ik leg hem al elke 3 uur aan.
    Echter denk ik dat het hier klaar is. Kolfde zojuist nog maar 50 cc (gisteren rond dit tijdstip 70). Het neemt met de dag af.

Ik denk dat we maar verder gaan kijken naar kunstvoeding helaas. :(

6. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0

Drink jij zelf wel genoeg ??

En een weekje even thuis blijven ziek melden op werk
    En zoveel mogelijk aanleggen

Mischien snachts extra keer kolven

Mijn zoontje is nu 12 maanden geef nog volledige bv MAr kolfen krijg ik er niks uit hoor live voeden wel echter had hij rond die leeftijd ook een dip en lijn boog af ik ben door blijven voeden en ook fruit erbij gaan geven

Nu gaat prima alleen nacht komt hij ook 2a3x nog

7. Pitahaya

Ja, ik drink altijd heel veel.

Stel dat ik hem overdag elke 1.5 uur ga aanleggen. Raakt hij dan niet gefrustreerd omdat hij steeds aan een lege borst loopt te sabbelen?

En ik voed natuurlijk nooit meer in de nacht, dat is net als in de avond. Er komt dan helemaal niets. Gisteravond 5 cc!!

8. Mammie79

Mammie79 Actief lid

Aug 28, 2014
    291
    95
    28
    Zou je misschien zwanger kunnen zijn??
    Geeft vaak ook tijdelijk een flinke dip

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    #9 Zoe123, Apr 21, 2016
    Last edited: Apr 21, 2016
    Probeer wel te bedenken dat wat je kolft echt niet alles zegt over je productie.
    Het is uiteraard wel heel frustrerend! En best verdrietig :)
    Helaas is er niet altijd een quick fix. Soms moet je even investeren. Ik snap dat je dat verwacht als je kindje net geboren is, maar helaas zijn er ook fases als je kindje wat ouder is.
    Het is allemaal al genoemd, een week powerkolf-sessies inplannen. Genoeg drinken, extra aanleggen, dus bijvoorbeeld niet alleen voor maar ook na een slaapje.

Verder kan je eens informeren bij een LK, of er een link kan zijn met de medicatie die je slikt?

Heb je niet de puf om nog te investeren, dan is 6 maanden toch een mooie periode!

10. Pitahaya

Haha, nee zeker niet.

11. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0
    Ik heb zelf ook trage schildkleir en nooit problemen ondervonden bij hetgeven van bv

Ik zou proberen elke 1.5 uur aanleggen dan weet je dat je alles uit de kast gehaald hebt

Succes

12. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Ben je alweer ongesteld geweest? Misschien dat je nu ongesteld moet worden?

13. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Cashewnoten hielpen bij mij. En inderdaad vaker aanleggen en/of kolven, dat is de enige manier. Anders zal het alleen maar verder terug blijven lopen.

14. Pitahaya

Jahoor! Dat is het!
    Gisteren ongesteld geworden! En niet een beetje ook. Pfff....

Ik heb nu een elektrische kolf van een vriendin geleend en vanochtend op het werk weer 100 cc gekolfd. Dit is alweer iets beter dan gisteren. We houden hoop en gaan er weer voor!! Tot nu toe nog geen kv gegeven of gekocht. Ik heb weer wat meer hoop.

Gisteravond had ik 40cc gekolfd en ga nu zo nog een keer kolven. Moet toch ook weer voorraad voor in de vriezer opbouwen.

Gelukkig woensdag vrij dus dat scheelt weer 1 dagje. Ik hou jullie op de hoogte of het mij gaat lukken deze dip te overwinnen!

(Zit aan kopje borstvoedingsthee en cashewnoten, hihi)

15. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

Feb 18, 2014
    837
    303
    63
    Eet havermout!! Dat helpt bij mij waanzinnig goed!!

16. Pitahaya

Toch weer wederom een enorme dip. :(

Share This Page