Beste allemaal, Een vraagje van deze onzekere nieuwbakken mams... Ik kolf fulltime waarna Sam deze in een flesje krijgt. Dat gaat heel erg goed. Op dit moment krijgt hij 90 cc. Mocht hij meer willen, dan krijgt hij nog meer. Dus toch een beetje 'op vraag' maar wel met een indicatie van 90 cc (volgens mij mag hij morgen naar 100 cc). De kraamverzorgster gaf aan dat Sam ongeveer 7 voedingen per dag nodig heeft: 6 overdag en een nachtvoeding. Gisteren zag ons 'schema' er dan ook zo uit (natuurlijk niet helemaal nauwkeurig): 3.00 uur 6.00 uur 9.00 uur 12.00 uur 15.00 uur 18.00 uur 21.00 uur Waarschijnlijk hadden we gisteren last van onze eerste regeldag, want Sam leek 's middags echt onverzadigbaar en wilde steeds meer eten en vooral niet slapen. Mijn 'probleempje' is dat Sam volgens de kraamverzorgster niet meer dan 6 uur tussen de voedingen mag laten (nachtvoeding) en tussen de overige voedingen niet meer dan 4 uur. Maar soms moeten we Sam echt wakker maken (net zoals vannacht om 3.00 uur). Stiekem vind ik het wel zielig om het slaperige mannetje uit zijn bed te trekken en komt het voor mij ook over alsof ik niet aan zijn vraag voldoe. Is het echt zo'n probleem als er meer dan 6 uur tussenzit? Of meer dan 4 uur tussen de dagvoedingen? Of is het zinvol om het toch zo te handhaven om hem toch in een ritme te 'dwingen' en aan de 7 voedingen per dag te komen? Groetjes, Josien
Die max 4 uur is voornamelijk om een goed dag-nacht ritme te creeren. Ik dacht dat in de kraamtijd vaak zo'n 3 uur tussen de flessen ideaal is. De max voor de nacht is voor de suikerspiegel. Die mag niet te laag worden. Ik hoor die max van 6 uur wel vaker tijdens de kraamtijd. Hier in het ziekenhuis hielden ze dit regeltje aan: "het aantal ponden dat de baby zwaar is, is het aantal uur dat ze door mogen slapen".. Dus bij 4 kilo=8 pond dus 8 uur doorslapen.
Ik denk idd dat die max van 6 uur nu word gehouden omdat Sam natuurlijk best een flinkerd was toen hij geboren is. Misschien dat het dus idd is ivm de suiker spiegel. Overdag zou ik tussen de voedingen gewoon niet meer dan 3/3.5 tussen de voedingen laten zitten omdat ze het op die leeftijd gewoon vooral nodig hebben om te groeien, warm te blijven, etc. Zeg maar gewoon op gang te blijven, te weinig voeding worden ze suffig van en gaan ze juist nog meer slapen en nog minder (vaak) drinken. (tenminste zo is het ons uitgelegd bij Benthe). Hoe gaat het kolven? Is je productie al lekker op gang? Anders zou ik zeggen echt niet meer dan 2.5/3 uur tussen het kolven laten zitten. Om je productie goed op gang te brengen heb je als het goed is ong 8/12 voedingen per dag nodig. Je kan ook doen dat je de kleine elke keer dat jij kolft ook meteen voed. Nouja ik weet het natuurlijk ook niet en doe maar een gok ! Succes in ieder geval! Liefs, Hanneke!
Dank jullie wel voor jullie reacties! Dan gaan we die 6 uur gewoon aanhouden als maximum... Klinkt inderdaad ook begrijpelijk zoals jullie het uitleggen. @Hanneke, ondanks de griep die hier de kop heeft opgestoken gaat het met de productie best redelijk. Ik kolf nu iedere 3 uur tussen de 100 en 130 cc, dus steeds een ruime voeding. Ik denk dat vandaag zelfs de eerste voeding de diepvries in mag . Ondanks dat ik enorm onzeker nog ben, denk ik dat we wel de goede kant op gaan... Dat hoop ik tenminste van harte! In ieder geval doet Sam het prima! Liefs, Josien
@Josien: allereerst nog van harte gefelicteerd met de geboorte van Sam ! Ik wou nog reageren op je andere topic, ik kan het alleen niet meer terug vinden ? Wat ik wou zeggen het lijkt mij verstandig dat je een lk IBCLC inschakelt. Je kunt er een vinden op www.nvlborstvoeding.nl . Je kan dan proberen Sam aan de borst te krijgen wat veel makkelijker is dan ft kolven. Tevens heb je dan ook nog een aantal (gezondheids)voordelen die je met kolven toch nog mist.
Hoi Nemo, Bedankt voor je reactie. Wellicht is dit op termijn ook nog wel een optie. We houden deze in ieder geval wel open. Maar gezien verschillende problemen die op dit moment spelen (vooral aan mijn zijde zoals een te laag Hb, oververmoeidheid en overbezorgdheid, griep, enzovoorts) hebben we besloten voorlopig voor de 'rust' te kiezen (voor zover je daarvan bij fulltime kolven kan spreken). De rust bestaat er bij mij voornamelijk uit dat ik precies weet wat Sam drinkt en dat ik wat meer een ritme kan bepalen. Ik weet dat het zeker niet ideaal is, maar anderzijds is het voor nu even het beste. Huisarts heeft liever dat ik volledig overga op FV gezien alle problemen, maar voor mij is dat in mijn hart en mijn hoofd op dit moment niet de juiste keuze. Liefs, Josien
@Josien: zo dat is niet gemakkelijk voor jullie nu. Ik heb dan ook bewondering voor je inzet ! Is het vanwege je lage hb dat je ha liever heeft dat je kv gaat geven ? Dan kun je altijd nog bedenken dat de meeste vrouwen die bv geven later ongesteld worden. Uiteraard is het geen garantie maar vaak zie je dat wel bij borstvoedende vrouwen. Op die manier "bespaar" je ook weer veel ijzer. Ik meende dat een half jaar borstvoeding geven net zoveel ijzer kost als 1 menstruatie.
Lieve Nemo, Super bedankt voor je lieve woorden... Ik moet zeggen dat ik er echt doorheen zit. Ik kan niets eten (krijg gewoon echt niets binnen) en mijn Hb blijft idioot laag; welke pillen ik er allemaal wel niet voor heb... Het fulltime kolven vreet aan me, maar ik weet waarvoor ik het doe. Maar omdat ik er inderdaad bij zit als een dweil en mijn lichamelijke toestand achteruit holt waar je bij staat wil de huisarts dat ik overstap naar flesvoeding. In mijn hoofd kan ik die gedachtengang volgen, maar in mijn hart ben ik er niet aan toe. Overigens om een beeld te geven waarop de arts ook zijn mening baseert: Gewicht voor de zwangerschap: 115,4 Gewicht voor de bevalling: 122,9 Gewicht na de bevalling: 109,8 Huidig gewicht: 104,8 Met een gewicht als dat van mij is het geweldig natuurlijk de kilo's te zien verdwijnen, maar het is voor de bv begrijp ik ook niet goed omdat er zoveel afvalstoffen in terecht zouden komen. Ik sta zo in dubio... wat is nu goed voor mij en voor Sam? Ik wil zo graag die supermamma voor hem zijn! Liefs, Josien
Wat jij "moet" doen is natuurlijk niet aan mij om daar iets over te zeggen. Wat wel duidelijk is dat jij het niet makkelijk hebt. Mischien eens met een lk overleggen ? Al is het maar om je gevoel te ventileren/ het gevoel te hebben er alles aan gedaan te hebben dat zodat wat jij ook doet je er vrede mee kan hebben. Voor het plezier aanleggen en dan toch stoppen ? Dan kv bijgeven of toch moedermelk maar dan van een andere mama ( www.moedermelknetwerk.nl ) ? Dan mogelijk later proberen de productie weer op te voeren zodat jij weer volledig kan voeden ? Of toch helemaal afbouwen ? Dat is een beslissing die aan jou en je partner is. Een dikke knuffel. Wat ik kan zeggen over de kilo's. Oud vet, dus vet wat je al voor je zwangerschap bij je draagt zitten veel vervuilende stoffen in. Deze stoffen komen dus meer in je melk als je de kilo's van voor je zwangerschap kwijt raakt. Klinkt ernstig maar toch verdient bv dan nog de voorkeur boven kv. Al is het natuurlijk niet verstandig om de voor de zwangerschapkilo's er bewust af te krijgen. Meer info kun je ook lezen in een brochure nr. 10 van de VBN "Borstvoeding en het milieu " Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Kost 0.95 cent je hebt hem dan binnen een minuut op je pc. Sterkte !
Lieve Nemo, Super bedankt voor je woorden. Ik ga me eens even inlezen in de dingen die je aangegeven hebt. Weet je of ik de productie later weer op zou kunnen voeren als ik nu zou minderen? En hoe zou zoiets in zijn werk gaan? Morgen komt de huisarts op huisbezoek. Vanavond gaan mijn man en ik het er maar eens heel goed over hebben en wellicht nemen we dan een dezer dagen een beslissing waar we volledig achter kunnen staan. Ik hoop nog altijd dat ik morgen ineens opknap waardoor ik er weer de schouders voor de volle 100% onder kan zetten. Iets dat ik zo graag wil... Liefs, Josien
Josien, Nu (gedeeltelijk) stoppen en later weer (meer) voeden kan en dat heet relactatie. Voor de ene vrouw is dat makkelijker dan voor de andere, soms kun je weer helemaal zelf voeden soms gedeeltelijk. Hou in elk geval in gedachten dat het dan wel even investeren is. Maar het kan zeker ! Evt. kan dat ondersteund worden met medicatie ( domperidom ). Dat kun je dan gaan slikken onder begeleiding van een lk. De VBN en LL hebben er ook iets over Vereniging Borstvoeding Natuurlijk Borstvoedingorganisatie LLL - Relactatie Ook bv.com heeft er info over: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie
Super, ook hierover ga ik eens flink lezen! Je moet toch weten waar je een beslissing over neemt en ik wil niet over een nacht ijs gaan... Ik ga alles eens heel goed laten bezinken.......... Gelukkig helpt de blik in de ogen van de lieve kleine man. Wat ontzettend fijn om te zien dat hij het in ieder geval prima maakt! Liefs, Josien
Hoi Josien, Ik heb je andere topic ook gelezen en als eerste nog van harte gefeliciteerd met Sam!! Mooie foto ook in je avatar Ik kolf ook fulltime en geef het ook op aanvraag, nu is Sem wel al wat ouder dan Sam... "Sem, Sam, lijkt erg op elkaar hahaha" maar goed weer ontopic maar ik maak hem niet wakker, dat deed ik in mijn kraamweek wel en daarna ook nog maar na een week of 4 deed ik dat echt niet meer hoor. Als ie honger heeft dan komt ie en nu weet ik wel zo ongeveer hoeveel hij drinkt dus stem ik het flesje daar op af en wilt ie opeens een uurtje na het laatste flesje weer dan krijgt ie nog een beetje van me! Even een tip voor je is idd invriezen van wat je nu teveel hebt! Ik heb dat toen niet gedaan en ging er nogal ruim mee om, deed veels te veel in een flesje en gooide daardoor veel weg maar Sem drinkt nu veel meer dan een aantal weken geleden dus ik heb niet veel voorraad helaas. Morgen hebben wij een bruiloft en gaat Sem naar mijn zus maar hij kan dus niet blijven slapen omdat ik niet genoeg melk heb, ben me vandaag het rambam aan het kolven om genoeg voor overdag te hebben voor hem Maar goed, vannaacht maar een keertje extra kolven pff... Denk goed om jezelf en luister goed naar je eigen lichaam, ik meen dat borstvoeding 40% energie van je vergt en als je al zo futloos bent hou je helemaal geen energie over. Probeer goed te slapen en toch wat te eten, miss wat van die drinkontbijtpakken? Is aardig vloeibaar en glijdt wat makkelijker naar binnen dan een boterham of een warme prak Succes en geniet van je mannetje! Liefs Ilse
Lieve allemaal, Super bedankt voor jullie reacties, ook via PB. Ik heb nog niet de tijd ze allemaal te beantwoorden, dus even een algemene update hier. Het eten van mij gaat nog steeds beroerd, maar mijn Hb is wel gestegen naar 5,3. Dat is wel positief nieuws natuurlijk. Vandaag heb ik de dag zo'n beetje doorgebracht in bed en heel veel geslapen. Manlief en ik hebben besloten dat ik alleen nog kolf als ik daaraan toe ben. Dat heeft vandaag geresulteerd in eens per vier uur kolven. Mocht mijn productie in gaan storten, dan beschouw ik dat als hét teken van mijn lichaam dat het genoeg is geweest. Sam was vandaag en gisteren wat lui met drinken en spuugde telkens ook wel wat. Daarom hebben we een nieuwe B-Free fles gekocht. Volgens het CB kan dat gaan helpen. Ik hoop het! Vanwege zijn weinige eten hebben we Sam vandaag op het CB gewogen en hij was in 4 dagen 185 gram aangekomen! Hij zit nu dus al op 5165 gram! Weet je... dat soort dingen helpen me er weer een beetje bovenop te krabbelen. Sam doet het zo goed... en dat is toch het belangrijkste! Liefs, Josien
Josien, Fijn dat die kleine man het zo goed doet!! Dat full-time kolven is nog een hele klus. Ik heb het ook geprobeerd, maar had eerlijk gezegd eerder moeten stoppen. Ik was nu na 8 weken helemaal kapot, terwijl ik de kleine al vanaf week 1 moest bijvoeden omdat mijn productie niet genoeg op gang kwam door het kolven. Ik had na 3-4 weken de knoop al moeten doorhakken. Als het je echt teveel energie kost, dan moet je gewoon even voor jezelf kiezen. Dat is uiteindelijk ook het beste voor de kleine. Van flesvoeding worden ze ook wel groot Maar als het wel lukt, is dat natuurlijk helemaal top !
Vandaag is een goeie dag. Ik ben blij dat ik de beslissing genomen heb alleen nog maar te kolven als het mij uitkomt. Ik voelde me in het begin een echte egoïst, maar het heeft me toch veel rust gebracht... Toch vandaag ook weer meer gekolfd dan Sam op een dagje naar binnen werkt, dus ik ben trots op mezelf. Ik ben benieuwd hoe lang we het vol gaan houden. Liefs, Josien
@josien, ik heb de eerste 6 weken fulltime gekolfd. En ik doe het NOOIT meer! na die 6 weken kreeg ik pas door hoeveel meer rust je hebt zonder te kolven. Ik zat ooit elke 2 uur (ook 's nachts) te kolven om genoeg te verzamelen... Maar... ik heb haar wel na de 6 weken zelf aan de borst gekregen en heeft toen fulltime de tiet gehad zelf, dus zonder alle mensen die in mn tepel knepen en haar duwden etc etc... Ondanks dat ze 4 maanden bv heeft gehad en ik daar ook wel super trots op ben, doe ik het dus echt niet meer. Ik vind het dus ook echt knap dat je kiest voor meer rust in de tent en dus minder vaak kolven! kijk ajb goed naar jezelf en naar je kindje!! Beter de fles dan de stress he!! Over de tijden: hij mag inmiddels wel langer dan 6 uur slapen 's nachts hoor! is met name in het begin bij die flinke beebs Ik zou kijken of je de laatste voeding naar 2300 kunt krijgen, dan kun je wat beter de nacht door krijgen (hoeft nu echt nog niet hoor, een nachtvoeding is nog normaal!) Isabella was ook flink bij de geboorte en die zat al snel om de 4 uur. Let je even op dat je geen verstoppingen krijgt als je minder vaak gaat kolven?? LIefss, Taliaa
@Taliaa, bedankt voor je reactie! Denk je echt dat Sam langer dan 6 uur zou mogen slapen? Ik weet namelijk zeker dat ik hem daar een gigantisch plezier mee zou doen. Maar omdat de kraam gezegd heeft dat er niet langer dan 6 uur tussen mag zitten houden we ons daar nog netjes aan! Oh ja, rechtsbovenaan mijn rechterborst voel ik een wat harde plek. Het doet geen pijn, maar zit er wel. Ik geef nu vooral tegendruk en hou het wat warm. Doe ik dat goed dan? Liefs, Josien
Josien, je trekt het dus nog steeds ? Hoe is het nu met jezelf ? Het is wel verstandig om die harde plek goed in de gaten te houden ! Mogelijk toch een verstopt melkkanaaltje omdat je minder (vaak) kolft. Probeer die borst zo goed mogelijk leeg te kolven, dus voor het kolven warmte op de borst en tijdens het kolven mee te masseren/wrijven. Desnoods een keer extra kolven om die plek weg te krijgen. Zo'n verstopt melkkanaaltje kan zich n.m. ontwikkelen tot een borstontsteking. Een borstontsteking herken je aan pijnlijke/warme/rode/harde plek in de borst. Je voelt jezelf grieperig en heb koorts. Ook kan het kolven pijn doen. Probeer dat te voorkomen door de harde plek weg te kolven. Mocht je koorts krijgen ga dan door met die borst leeg te krijgen. Als je langer dan 24 uur koorts hebt is het verstandig om contact met de ha op te nemen voor een abkuur. Wat bedoel jij zelf precies met tegendruk ?
Ik bedoel eigenlijk dat ik wat masseer op de plek waar het zo hard voelt, van boven naar beneden richting de tepel. Ik hoop dat ik het dan goed doe? Ik maak rondgaande bewegingen met de palm van mijn hand. Ik doe het maar op mijn gevoel, maar ik hoop dat ik het goed doe. Ik trek het inderdaad nog steeds. Ik merk dat ik de laatste dag, twee dagen er wat meer ontspannen mee omga en dat scheelt! Liefs, Josien