ze wil mijn borst niet meer

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by amandje, Oct 20, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. amandje

amandje Nieuw lid

Feb 2, 2007
    2
    0
    0
    Nu is het helemaal raar. Voedde haar nu wanneer ze kwam en dat was gisteren z om de 2 uur. Toen ik haar gisteren om 6 uur wilde voeden, wilde ze ineens mijn borst niet meer. Echt huilen en overstrekken als ik haar aan wilde leggen. Beetje met haar rondgelopen en toen werd ze wel rustig en daarna in de maxi-cosi want we hadden een autorit van een uur voor de boeg. Toen we er waren werd ze wakker en gaf aan dat ze honger had, maar toen ik haar wilde voeden weigerde ze weer de borst. Ze raakte echt heel erg overstuur, gelukkig had ik een flesvoeding bij me en die hebben we haar toen gegeven en dat dronk ze goed.
    Ik kreeg toen de vraag of ik misschien andere douchegel had of weer parfum opspoot en dat is inderdaad zo. Kreeg dus de tip dat het daar wel aan kon liggen, dat ze mijn geur niet meer herkende.
    Dus ik thuis meteen onder de douche en met oude vertrouwde zwitsal mama gewassen, waarna ze om 24 uur weer uit mijn borst dronk. Om 4.30 ook en om 9.00 ook, maar toen ik haar om 12 uur probeerde te voeden wilde ze de borst weer niet, weer zo huilen, dus uit wanhoop maar weer flesvoeding gemaakt en borst afgekolfd. vanmiddag moest ik weg dus vriend heeft haar fles met afgekolfde mek gegeven. En nu wilde ik haar net om 6 uur voeden en toen wilde ze mijn borst weer niet, gelukkig stond er nog een beetje (40cc) afgekolfde melk en haar die in flesje gegeven en toen die op was pakte ze ineens de borst wel!
    Ik snap er nu helemaal niks meer van en ik word er ook zo onzeker van!
    Herkent u dit of weet u hoe dit komt?
    Heb wel het idee dat het sinds een tijdje veel langer duurt voordat mijn toeschietreflex op gang komt. Eerst was het even sabbelen en dan aanzuigen, maar nu ligt ze vrij lang te sabbelen en zuigt dan pas aan.
    Voor het kolven heb ik sowieso neusspray nodig, anders komt er niks, maar bij het voeden ging het altijd goed.

groetjes Amanda

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    Je ziet het regelmatig voorkomen dat kinderen ineens de borst gaan weigeren zonder echt een duidelijke reden.
    vaak wordt de oorzaak ook niet echt gevonden.
    - Probeer de komende dagen even op te passen met het geven van een fles.
    - probeer je kind aan de borst te leggen zo gauw het verschijnselen geeft dat het wakker gaat worden, maar wacht niet tot het al ligt te huilen.
    - probeer haar zoveel mogelijk lekker bij je te leggen, als het kan op je blote borst.
    - laat haar zoveel mogelijk zelf de borst zoeken.
    - wanneer ze weigert dwing haar niet, leg haar lekker tegen je aan of loop er even lekker wiegend mee rond.
    vaak zie je dat het probleem zich zo na een paar dagen weer vanzelf oplost.

3. amandje

amandje Nieuw lid

Feb 2, 2007
    2
    0
    0
    Heel erg bedankt voor uw antwoord.
    Hoop niet dat ik de fles dan al te vaak gegeven heb. Heb namelijk ook het gevoel dat ik niet meer zoveel voeding heb. Als ze aanzuigt klokt ze ongeveer 10 keer en dan gaat ze een beetje sabbelen. Dan geef ik haar de andere borst, zelfde verhaal. Toch vind ik haar dan nog erg onrustig. Als ik haar dan bijvoed met een flesje drinkt ze zo nog 90cc.

Gisteren had ik haar 7x met de borst gevoed, om 22.00 uur weigerde ze de borst en heb ik haar een flesje gegeven, daarna kwam ze om 03.00 en weigerde ze de borst weer, flesje gegeven. Vanochtend om 8.00 uur wel borst, om 10.30 ook met 30cc fles, toen om 14.15 en daarna dronk ze nog 90cc uit fles en zo ook om 17.15. Om 2.15 heb ik haar wakker gemaakt zodat het qua tijd nog een beetje uitkwam om een late voeding te geven. Ze dronk goed aan de ene borst, maar aan de andere minder en toen viel ze in slaap. Ik probeerde of ik nog voeding in de borst had en ik kon het er echt in stralen uitknijpen. Maar ze wilde hem niet meer en uit de fles dronk ze gewoon nog 70cc.

Ze was deze week wel heel erg verkouden en ze is erg onrustig met haar handen omdat ze een soort van exceem op haar voorhoofd en oogleden heeft.

Ik snap er nu dus echt heemaal niks meer van.
    O'ja op CB is me trouwens aangeraden om met fles bij te voeden, omdat ze was afgevallen in 1 week tijd, van 4980gr naar 4890gr. (ze is nu 10 weken)
    En na die 2 overgeslagen voedingen van vannacht had ik om 8.00 uur amper stuwing.
    Help! Want ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, hoop dat u me kunt adviseren?

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    om je voeding weer op peil te brengen zul je haar vaker aan moeten leggen. en proberen zo weinig mogelijk bij te voeden, tenminste!

het principe van borstvoeding is dat het kind aan de borst drinkt, dit geeft een teken in jou lichaam dat er melk aangemaakt moet worden. je lichaam stelt zich dus in op de voedingafname van je kind. wanneer je kind minder uit de borst drinkt zal je lichaam ook steeds minder aan gaan maken. wanneer je kind de borsten meer stimuleerd zal je lichaam ook gaan reageren op de vraag van je kind en meer aan gaan maken.
    als je kind korter tevreden is wanneer ze uit de borst heeft gedronken en je legt haar weer aan wordt je borst extra gestimuleerd, en zal meer voeding aan gaan maken.
    wanneer het kind na de borstvoeding nog flesvoeding na krijgt zal het kind langer tevreden zijn waardoor de borsten mindervaak gestimuleerd worden en de melkproductie niet toe gaat nemen, en mogelijk af gaat nemen.

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over het gewichtsverlies van je dochter. en dat je daarom er toch voor wilt kiezen haar bij te voeden.
    wat ik je dan wil aanraden is:
    leg je kind aan de borst, laat haar drinken tot ze los laat. ( wanneer ze gaat sabbelen, haal je ze los en probeer je haar opnieuw aan dezelfde kant aan te leggen. heeft dit echt geen zin meer wissel je van kant). wanneer ze beide borsten heeft gedronken. kolf je beide borsten na. hetgeen je dan nog kolft kun je haar nog bijgeven.

wanneer je ziet dat ze weer aan is gekomen of als je het nu al aan durft. (let er wel op dat ze goed blijft plassen, dit is wel belangrijk). zou ik je aanraden om een paar dagen je kind vaker aan te leggen. Dus je legt haar aan tot ze zelf loslaat. (wanneer ze al snel weer sabbelt haal je haar los en leg je haar opnieuw aan. dit kun je een aantal keren achter elkaar proberen voordat je van kant wisselt. wanneer ze na 2 uur weer komt leg je haar gewoon weer aan. je zult een paar dagen veel tijd en energie kwijt zijn met voeden maar je melkproductie zal toenemen en je kind zal weer meer verzadigd raken.

nog even over het sabbelen: observeer het drinkpatroon van je kind even goed. normaal zal een kind wanneer je ze aanlegt een aantal snelle zuigbewegingen maken, dit is om de melk toe te laten schieten, daarna zal ze een aantal langere teugen maken, vaak hoor je het kind dan ook klokken en zie je ze slikken hierna komt er even een rustmoment en dan begint het weer met korte teugjes, dan weer lange teugen en weer even een rustmoment. Dit is een normaal zuigpatroon.

Share This Page